مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی مطرح کرد:

افزایش ۶۷ درصدی وسعت دریاچه ارومیه

1402/02/14 - 11:57 - کد خبر: 91692
دریاچه ارومیه

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: وسعت دریاچه ارومیه در ۱۱ اردیبهشت ماه جاری نسبت به مهرماه سال گذشته ۶۱۹.۷ کیلومتر مربع معادل ۶۷ درصد بیشتر شده است.

به گزارش نصر، یوسف غفارزاده اظهار کرد: در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه یک هزار و ۵۴۰.۷۳ کیلومتر مربع است در حالیکه در مهر ماه سال گذشته این دریاچه ۹۲۱.۱ کیلومتر مربع وسعت داشت .
وی اضافه کرد: البته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (اردیبهشت ۱۴۰۱) که وسعت دریاچه ۲۴۹۵.۷۲ کیلومتر مربع بود ۹۵۵ کیلومتر مربع کاهش یافته و در مقایسه با میانگین بلند مدت که ۴۶۶۷ کیلومتر مربع وسعت داشت بیش از ۳۱۰۰ کیلومتر مربع کمتر شده است.
وی تراز فعلی سطح آب دریاچه ارومیه را یک هزار و ۲۷۰.۴۲ متر اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۶ سانتیمتر کمتر شده اما در مقایسه با مهر ماه ۱۴۰۱، که سطح تراز آب در آن یک هزار و ۲۷۰.۱۳ متر بود ۲۹ سانتیمتر بیشتر شده است.
غفارزاده میانگین دراز مدت تراز سطح آب دریاچه ارومیه را یک هزار و ۲۷۴.۴۳ متر اعلام و اضافه کرد: سطح فعلی آب این دریاچه در مقایسه با میانگین دراز مدت ۴.۰۱ متر کمتر شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی حجم فعلی آب موجود در دریاچه را ۲.۰۳ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۳.۱۴ میلیارد مترمکعب بود ۱.۱ میلیارد مترمکعب کمتر اما نسبت به مهرماه ۱۴۰۱ که حجم آب در آن ۱.۲۴ میلیارد مترمکعب بود ۰.۷۹ میلیارد مترمکعب بیشتر شده و در مقایسه با میانگین دراز مدت حجم آن ۱۴.۹۳ میلیارد مترمکعب کمتر شده است.
به گزارش ایرنا، بیش از ۹۵ درصد سطح دریاچه ارومیه خشک شده و این در حالی است که دولت سیزدهم برای احیای آن تلاش می‌کند و با اجرای طرح های مسیرگشایی و انتقال آب غیر حوضه ای همچون احداث کانال انتقال آب سد کانی سیب امیدواری نسبت به بهبود وضعیت این دریاچه بیشتر شده است.
روند خشکی دریاچه ارومیه که میزان آب آن در اواسط دهه ۱۳۷۵ به ۱۴ میلیارد مترمکعب می رسید، از اوایل دهه ۱۳۸۰ آغاز و با تداوم خشکسالی ها، احداث بیش از ۷۰ سد در حوضه آبریز، توسعه باغات و برداشت بیش از حدمجاز آب های زیرزمینی تشدید شد.

تراز فعلی سطح آب تالاب قوریگل تقریبا مشابه سال قبل است
غفارزاده همچنین به تراز سطح آب تالاب قوریگل در ۱۱ اردیبهشت ماه جاری اشاره کرد و گفت: تراز فعلی این تالاب یکهزار و ۹۱۱.۹۸ متر است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۶ سانتیمتر کمتر شده و در مقایسه با مهرماه ۱۴۰۱ حدود ۵۳ سانتیمتر بیشتر و در قیاس با دراز مدت ۶۳ سانتیمتر کمتر شده است.
وی بیان کرد: وسعت تالاب نیز در حال حاضر ۱.۱۴ کیلومترمربع است که ۰.۱۳ کیلومترمربع نسبت به سال قبل کمتر شده اما در مقیاس با مهرماه ۱۴۰۱ سه دهم کیلومتر مربع بیشتر و در مقایسه با مانگین دراز مدت ۲ دهم کیلومترمربع کمتر شده است.
وی حجم آب موجود در تالاب را ۸۰۰ هزار مترمکعب اعلام و اظهار کرد: این رقم در مدت مشابه سال قبل ۱.۲۴ میلیون مترمکعب بود که نشان می دهد ۴۴۰ هزار متر مکعب کمتر شده اما نسبت به مهر ماه سال قبل که ۲۵۰ هزار مترمکعب آب داشت ۵۵۰ هزار مترمکعب پرآب تر شده و در مقایسه با میانگین دراز مدت ۸۰۰ هزار مترمکعب کم آب تر شده است.
به گزارش ایرنا، تالاب قوری‌ گول با ۲۰۰ هکتار وسعت در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز قرار دارد؛ این پهنه آبی در ارتفاع ۱۸۹۰ متری از سطح دریا واقع شده و دارای چهار کیلومتر طول و عرض و ۱۶ کیلومتر مربع مساحت است و ژرفای آن در بهترین شرایط آبی و در عمیق‌ترین نقطه به ۱۳ متر می‌رسد.
«قوری‌ گول» در زبان ترکی به معنی تالاب خشک است؛ این تالاب در نزدیکی بستان‌آباد واقع شده و در ردیف آب‌های راکد آذربایجان به شمار می‌رود؛ تالاب قوری گول در ۴۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی تبریز، در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد و در نزدیکی روستای یوسف‌آباد قرار دارد.
تالاب «قوری گول» در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ به‌منظور حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه جز مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود؛ همچنین به‌دلیل پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، از نظر زیستگاهی حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است.
انتهای پیام/

پژوهشیار