بانک مرکزی؛

دستور العمل اجرایی تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند ابلاغ شد

1402/02/13 - 14:19 - کد خبر: 91637
فرزندآوری

نصر: بانک مرکزی در راستای قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، دستور العمل اجرایی تسهیلات قرض الحسنه فرزند را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش  نصر، در بخشنامه ابلاغی این بانک برای فرزند نخست مبلغ ۳۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت سه سال، فرزند دوم مبلغ ۶۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت چهار سال، فرزند سوم مبلغ ۹۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت پنج سال، فرزند چهارم مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۶ سال و فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت هفت سال تسهیلات تعیین شده است.

شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات فرزند
متقاضی دریافت تسهیلات فرزند باید تابعیت ایرانی داشته باشد، این تسهیلات به پدر اطفالی تعلق می‌گیرد که تاریخ تولد آنان از یکم فروردین ماه ۱۴۰۰ به بعد باشد و در داخل ایران متولد شده‌ باشند.
مبلغ تسهیلات برای فرزند اول مبلغ ۳۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت سه سال (۳۶ ماه)، فرزند دوم مبلغ ۶۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت چهار سال (۴۸ ماه)، فرزند سوم مبلغ ۹۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت پنج سال (۶۰ ماه)، فرزند چهارم مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۶ سال (۷۲ ماه) و فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت هفت سال (۸۴ ماه) است.
مطابق دستورالعمل فوق، تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده‌گذاری و با ۶ ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می‌شود.
متقاضیان واجد شرایط برای متولدین یکم فروردین ماه ۱۴۰۰ به بعد و حداکثر تا دو سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام کنند.
ارائه اصل شناسنامه فرزند و پدر وی در زمان مراجعه به بانک الزامی است و به هر فرزند متولد شده فقط یکبار تسهیلات فرزند به پدر تعلق می‌گیرد. چنانچه حین دوره بازپرداخت تسهیلات تولد فرزند، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا آمد، پرداخت تسهیلات مذکور طبق ضوابط این دستورالعمل به کودک بعدی امکان پذیر است.
مطابق دستورالعمل جدید در مورد تولد فرزندان دو قلو و بیشتر، به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد.
نکته قابل توجه در وام فرزند این است که این تسهیلات به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای ۲.۵ نباشد. نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است.
این تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر چهار درصد به صورت سالیانه است و در صورت فوت پدر طفل، اگر کودک تحت حضانت مادر باشد تسهیلات به مادر کودک تعلق خواهد گرفت.
در صورت طلاق والدین، تسهیلات مذکور به فردی دارای حضانت فرزند (با ارئه حکم دادگاه) پرداخت خواهد شد.

مدارک مورد نیاز
متقاضی دریافت ثبت نام در مراجعه به بانک عامل باید اصل شناسنامه پدر و فرزند، اصل کارت ملی پدر (یا نماینده قانونی و قضائی)، کد پستی ۱۰ رقمی و آدرس کامل محل سکونت و کد رهگیری ۱۰ رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام را ارائه کند.

شرایط ضامنان
تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند پس از اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات مزبور و در صورت عدم تکافوی اعتبار آنان به منظور تامین رکن ضامن بانک‌ها موظفند با توثیق حساب یارانه یا سهام عدالت متقاضیان یا بستگان درجه اول از طبقه اول آنها یا سایر دارایی‌های مالی وی یا تنها دریافت یک فقره سفته و یک نفر ضامن (با دوره تنفس ۶ ماهه) نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

نحوه ثبت نام و مراحل دریافت تسهیلات
همه متقاضیان وام فرزند که واجد شرایط فوق هستند، ابتدا باید از طریق سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند به نشانی ve.cbi.ir ثبت نـام کرده و فرم مربوطه را تکمیل کند. در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل ثبت نام، کد رهگیری ۱۰ رقمی که کاملاً محرمانه بوده و مربوط به متقاضی است به شماره تلفن همراه ثبت شده در فرم ثبت نام از طریق پیامک برای ایشان ارسال می‌شود.
متقاضیان موظف هستند برای اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین مشخصات شعبه تعیین شده از سوی بانک عامل و پیگیری روند دریافت تسهیلات مذکور، با کد ملی و کد رهگیری خود به قسمت «مشاهده وضعیت» در سامانه فرزند مراجعه کنند.
در صورتی که شعبه بانک عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد، موضوع از طریق پیامک به ایشان اعلام شده و متقاضی باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، در مدت حداکثر ۱۲ روز کاری به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کند. بدیـهی است در صورت عدم مراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده، ثبت نـام آنان منتفی تلقی و از سامانه حذف شده و باید مجدد ثبت نام کند.
پس از تعیین شعبه از سوی بانک و مراجعه متقاضی به شعبه تعیین شده، پذیرش متقاضی از سوی بانک انجام می‌شود. متقاضیان ۶۰ روزکاری مهلت دارند تا نسبت به تکمیل مدارک و ارائه ضمانت مورد پذیرش بانک اقدام کنند. در صورت گذشت زمان مذکور و عدم تکمیل مدارک از سوی متقاضیان، متقاضی از سامانه حذف شده و باید در مهلت مقرر شده در قانون نسبت به ثبت نام مجدد در سامانه اقدام کند.
متقاضیان می‌توانند تا قبل از تعیین شعبه نسبت به ویرایش اطلاعات خود در سامانه از طریق گزینه «ویرایش ثبت نام قبلی» اقدام کند.
متقاضیان تا قبل از تعیین شعبه می‌توانند نسبت به تغییر بانک عامل اقدام کنند. بدین صورت که با استفاده از گزینه «حذف ثبت نام» ثبت نام قبلی خود را حذف کرد و با استفاده از گزینه «ثبت نام جدید» و تکمیل مراحل ثبت نام اقدام به تغییر و انتخاب بانک دیگری کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار