معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران؛

مردم آذربایجان پرچمدار دفاع از میهن هستند

1402/02/07 - 14:13 - کد خبر: 91229
سردار علی اکبر پورجمشیدیان

نصر: معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران با بیان اینکه نقش مردم آذربایجان در دفاع از موجودیت وطن بر کسی پوشیده نیست، گفت: مردم آذربایجان پرچمدار دفاع از اسلام و میهن هستند.

به گزارش نصر، سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت حسن شفیع زاده فرمانده توپخانه ۴۰ رسالت سپاه تبریز با بیان اینکه مردم ما مدیون دلاور مردان آذربایجانی و به خصوص تبریز هستند، اظهار کرد: مردم آذربایجان و تبریز یکی از نقش های اصلی را در دفاع از اسلام، قران و میهن داشته اند و ما اسلام و فرهنگ و مکتب شیعه خودمان را مدیون مردم آذربایجان و تبریز می دانیم.
وی با بیان اینکه آذربایجانی ها نقش بزرگی در گسترش فرهنگ شیعه و اهل بیت داشتند، خاطرنشان کرد: نقش رزمندگان آذربایجانی در هشت سال دفاع مقدس بی بدیل و کم نظیر است و ۱۰ هزار شهید دفاع مقدس ثمره مجاهدت در جبهه ها است.
سردار پورجمشیدیان با تاکید بر اینکه مردم آذربایجان همچنان آماده دفاع از استقلال کشور هستند، افزود: اولین شهدای مظلوم دفاع از حرم در سوریه از آذربایجان بودند.
وی ادامه داد: اگرچه شهید بزرگی به نام مهدی باکری از آذربایجان بود و همه شهدای بزرگ و شاخص زیر سایه ایشان قرار گرفتند و چندان شناخته نشدند، اظهار کرد: در بین همه شهدا یک چهره نام آور به نام حسن شفیع زاده را داریم که بعد از ۳۶ سال از شهادت اش مردم به ساحت این شهید ادای احترام می کنند و امروز ملاحظه می کنیم که از اقصی نقاط کشور به عشق شهید شفیع زاده آمده اند.
سردار پورجمشیدیان خاطرنشان کرد: در آذربایجان به واسطه نورانیت شخصیتی مثل شهید باکری نقش بقیه سرداران ما کمتر تشریح شده است؛ از جمله خود شهید حمید باکری، شهید شفیع زاده، شهید یاغچیان و شهید تجلایی که در تاریخ بی‌نظیر هستند.
وی با بیان اینکه یکی از سفارش‌های رهبر معظم انقلاب به نسل جوان ما مطالعه تاریخ است، افزود: بخش مهمی از تاریخ ۲۰۰ ساله ما را ببینید تا عظمت نیروهای مسلح و شهدای ما بیشتر نمایان شود.
وی خاطرنشان کرد: در زمان رضاخان میرپنج ارتش نوینی با هزینه سنگین راه‌اندازی شد و حتی ده‌ها هواپیما و نفربر خریداری شد و رضاخان فکر می‌کرد بهترین ارتش جهان را راه اندازی کرده است در حالی که چند سال بعد جنگ جهانی دوم رخ داد و برابر آنچه فرماندهان ارتش می‌گفتند این ارتش نوین ۲ دقیقه هم نتوانست مقاومت کند.
سردار پورجمشیدیان با بیان اینکه این شرایط ارتش ما در آن زمان بود، گفت: کشورهای شریک در جنگ جهانی، قحطی را برای مردم ما رقم زدند در حالی که در دفاع مقدس جوانان ما یک ذره از خاک را به دشمن ندادند، در دفاع مقدس دشمنان همه چیز را پیش بینی کرده بودند اما رهبری امام (ره) را لحاظ نکرده بودند.
معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه خاطرنشان کرد: امام (ره) این جنگ را مردمی کرد و فرهنگ قرآنی، اسلامی و شیعی را در بین مردم و رزمندگان رواج داد که اگر خداوند با شما باشد ۲۰ نفر شما مقابل ۲۰۰ نفر می ایستد و با همین تفکر در جنگ پیروز شدیم.
وی ادامه داد: نکته دیگر اطمینان امام به جوانان بود که زمام امور جنگ را به جوانان سپرد؛ شهید باقری، شفیع زاده و باکری از جمله جوانانی بودند که امام به آنها اعتماد کرد.
سردار پورجمشیدیان با اشاره به حضور شهید شفیع‌زاده در جبهه‌های مختلف گفت: شهید شفیع زاده اولین جانباز سپاه در کردستان بود و با هزاران محدودیت به مقابله با دشمن همت گماشت.
وی ادامه داد: شهید شفیع‌زاده در راه اندازی توپخانه سپاه به همراه شهید طهرانی مقدم و دیگر دوستان با هم بودند اما چه شد که اینها چنین کاری کردند که خود ما هم نتوانستیم تا به امروز این موضوعات را رمزگشایی کنیم.
وی با اشاره به اینکه امروز گروه ۶۰ رسالت و ۷۱ خاتم حاصل تفکرات شهید شفیع‌زاده‌ است، گفت: باید این بخش را پیدا کنیم که چه فکری حاکم بود که توانستند این کارهای بزرگ را انجام دهند و این موضوعات را باید رمزگشایی کنیم.
سردار پورجمشیدیان افزود: شهید حسن شفیع‌زاده و دوستانش قبضه‌های توپخانه دشمن را گرفته و در عملیات‌های بعدی علیه خود دشمن استفاده کردند و نقطه اوج آن عملیات والفجر هشت است که یکی از بی نظیرترین عملیات‌های تاریخی نه فقط در ایران بلکه در دنیاست.
وی ادامه داد: امروز بعد از ۳۵ سال از این عملیات بسیاری از سوالات کارشناسان نظامی دنیا باقی مانده که چطور چنین کار بزرگ اطلاعاتی انجام شده است.
شهید شفیع زاده روز هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۶۶ در منطقه عملیاتی کربلای ۱۰ در شمالغرب (منطقه عمومی ماووت) در حالی که عازم خط مقدم جبهه بود، خودروی وی مورد اصابت ترکش گلوله توپ دشمن قرا گرفت و به آرزوی دیرینه خود نایل شد و به دیدار معشوق شتافت.
انتهای پیام/

پژوهشیار