مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم مطرح کرد:

نحوه توزیع ۲ هزار میلیارد تومان در دانشگاه‌ها برای تجهیزات آزمایشگاهی

1402/02/06 - 16:29 - کد خبر: 91176
تجهیزات آزمایشگاهی

نصر: مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه به زودی ۲ هزار میلیارد تومان در بین دانشگاه‌ها برای تجهیزات آزمایشگاهی توزیع می‌شود، گفت: رتبه‌بندی ISC، قرارداد ارتباط با صنعت، ثبت اطلاعات در شاعا و ... از جمله شاخص‌های نحوه تخصیص این اعتبارات به دانشگاه‌ها خواهد بود.

به گزارش نصر، دکتر محمدحسین بهشتی امروز در مراسم هشتمین دوره بزرگداشت روز ملی آزمایشگاه و زادروز حکیم اسماعیل جرجانی که با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی، انجمن تحقیقات آزمایشگاهی ایران و دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش وزارت علوم برگزار شد، با اشاره به بانک اطلاعاتی شبکه آزمایشگاه‌های ملی ایران، گفت: در وزارت علوم، بانک اطلاعاتی به نام شبکه آزمایشگاه‌های ملی ایران (شاعا) وجود دارد که از تمامی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی درخواست شده که در این شبکه عضو شوند و اطلاعات آزمایشگاه‌های خود را در آن بارگذاری کنند.
وی توضیح داد: بر اساس این اطلاعات، ۱۰ هزار آزمایشگاه در این سامانه عضو هستند و بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ تجهیزات در آن ثبت شده است. بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ مورد خدمات در این آزمایشگاه‌ها ارائه می‌شوند. سیاست وزارت علوم این است که از شاعا به عنوان بانک اطلاعاتی استفاده شود، چراکه بدون آمار و اطلاعات نمی‌توان کار کرد.
مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: یک شبکه ملی به نام «لبزنت» را نیز معاونت علمی ریاست‌جمهوری راه‌اندازی کرده و قرار است این شبکه به عنوان شبکه ملی آزمایشگاهی شورای عالی عتف متولی ارائه خدمات باشد.
وی تاکید کرد: در گذشته در دانشگاه‌ها چیزی به نام آزمایشگاه مرکزی وجود نداشت. سیاست جدی وزارت علوم این است که همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به تاسیس آزمایشگاه‌های مرکزی اهتمام جدی داشته باشند. در ۱۳۰ دانشگاه و پژوهشگاه کشور (۱۰۵ دانشگاه تابع وزارت علوم و ۲۵ پژوهشگاه)، ۹۴ آزمایشگاه مرکزی داریم. برخی مراکز، آزمایشگاه مرکزی ندارند. مثل دانشگاه تهران که در این زمینه خیلی فعال نیستند. ما در راستای تقویت این آزمایشگاه‌های مرکزی، برنامه داریم. هر دانشگاهی اعتباراتی دارد و وزارتخانه تلاش کرده که اعتباراتی را نیز به صورت جداگانه بگیرد.
بهشتی درباره اعتبارات آزمایشگاه‌ها گفت: در سال ۹۸، برای این موضوع ۵۸۶ میلیارد تومان، در سال ۹۹، مبلغ ۲۳۷ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰، ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد. اواخر ۱۴۰۱ تلاش زیادی انجام شد و می‌خواستیم تا پایان سال، ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای آزمایشگاه‌ها اختصاص دهیم، ولی امکان این کار فراهم نشد. در تلاش هستیم که این اعتبارات به‌زودی بین دانشگاه‌ها توزیع شود.
وی با اشاره به شیوه تخصیص این اعتبارات به دانشگاه‌ها، توضیح داد: در این موضوع رتبه ISC برای ما مهم است. در دانشگاه‌ها، ۳۰ درصد وزن برای این رتبه در نظر گرفته شده و برای پژوهشگاه‌ها ۳۵ درصد وزن برای این شاخص در نظر گرفته شده است. قرارداد ارتباط صنعت نیز ۵ درصد وزن دارد. برای ‌ثبت اطلاعات آزمایشگاه‌ها در شاعا نیز ۱۰ درصد وزن در نظر گرفته شده است.
به گفته مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، اسفند ماه امکان واریزی فراهم نشده است و به دنبال این هستیم این ۲ هزار میلیارد اعتبار به‌زودی به دانشگاه‌ها اختصاص داده شود.
وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید تجهیزات را در راستای ماموریت‌های خود تامین کنند.
بهشتی به اهمیت استاندارد ۱۷۰۲۵ برای آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: برای آزمایشگاهی این استاندارد خوب است که آزمایش‌های خدماتی انجام می‌دهد و برای کار پژوهشی اهمیت زیادی ندارد. نگهداری و اخذ این استاندارد هزینه دارد. بنابراین آزمایشگاه‌ها باید به بیرون خدمات بدهند و بخشی از درآمد خود را از این طریق کسب کنند.
وی اظهار کرد: در کشور ما تجهیزات زیاد وجود دارد، ولی کم استفاده می‌کنیم و بد سرویس می‌دهیم. تجهیزات به سرعت قدیمی می‌شوند. تجهیزات باید در طول عمر فناوری خود پول خود را در بیاورند تا بتوان آن‌ها را جایگزین کنیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار