پایان طلسم نوسازی تاکسی‌های فرسوده در شهر اولین‌ها/

تبریز رتبه اول طرح نوسازی تاکسیرانی در کشور

1402/02/04 - 12:28 - کد خبر: 91005
تاکسی

نصر: حمل و نقل عمومی یکی از شاخص‌های اساسی توسعه شهری در بین کلانشهرهای دنیا است. هر اندازه که استفاده از حمل و نقل عمومی در جامعه افزایش یابد، به همان اندازه و بلکه بیشتر شاخص‌های دیگر توسعه نیز رشد خواهند یافت.

به گزارش نصر، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بهره‌مندی عمومی از هوای پاک، سلامت و بهداشت عمومی به نوعی در ارتباط با توسعه حمل و نقل عمومی در شهر است. این مهم، در کنار فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم، نیاز به زیرساخت‌هایی نیز دارد که مدیریت شهری تبریز موظف به تأمین آنها و ارائه خدمات بهینه در این حوزه است.
شهرداری تبریز در سال گذشته، برنامه‌ریزی جدی و بلندمدتی در حوزه حمل و نقل عمومی داشته و علاوه بر تکمیل خط یک قطار شهری و تأمین ۳۰۰ دستگاه اتوبوس پس از یک دهه رکود، طرح نوسازی تاکسی‌های درونشهری را با اعطای تسهیلات کم‌بهره پیش‌برده است که در همین راستا رتبه اول نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کل کشور را به دست آورده است.
این اقدام شهرداری تبریز علاوه بر خلق زیبایی بصری در یکدست‌بودن ناوگان تاکسیرانی، کاهش آلودگی هوا را نیز به دنبال خواهد داشت. تاکسی‌های کاربراتوری، فرسوده و مستهلک چند دهه پیش یکی از عوامل آلودگی هوای تبریز در چند سال گذشته بود که با تدبیر مدیریت شهری تبریز در سال جاری، نسبت به رفع این نقیصه اقدام خواهد شد.

اعطای وام کم‌بهره طرحی تشویقی برای مالکان تاکسی فرسوده
شهردار تبریز در ارتباط با ارائه تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی می‌گوید: تبریز تنها شهری است که با ارائه تسهیلات چهار درصدی به تاکسیرانان در راستای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام کرده و این اقدام در دیگر کلانشهرها رخ نداده است.
شهردار تبریز در ارتباط با ارائه تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی می‌گوید: تبریز تنها شهری است که با ارائه تسهیلات چهار درصدی به تاکسیرانان در راستای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام کرده و این اقدام در دیگر کلانشهرها رخ نداده است.یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد: بر همین اساس مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره با نرخ چهار درصد برای مالکان تاکسی‌های فرسوده ارائه می‌شود که به عنوان طرحی تشویقی در این راستا عمل خواهد کرد.
وی اضافه می‌کند: در کنار این تسهیلات، طبق هماهنگی و عقد تفاهم‌نامه‌ای فیمابین  شهرداری تبریز و  صندوق ملی محیط زیست مبلغ ۵۰ میلیون تومان  وا کم‌بهره دیگر برای تاکسی‌های کاربراتوری نیز در نظر گرفته شده است که در مرحله واگذاری قرار دارد.
هوشیار از رتبه نخست تبریز در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی در بین دیگر شهرهای کشور خبر داده و معتقد است: یکی از اقشار زحمتکش جامعه که بخش عمده‌ای از حمل و نقل درون‌شهری را بر عهده دارند، تاکسیرانان هستند.
وی با اشاره به حمایت و همراهی اعضای شورای اسلامی شهر از طرح‌های حمایتی شهرداری تبریز ادامه می‌دهد: در کنار ارائه تسهیلات کم‌بهره برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی، لایحه‌ای نیز برای ارائه خدمات معاینه فنی رایگان به این قشر زحمتکش جامعه به شورای اسلامی شهر ارائه کرده و به تصویب رساندیم.

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی هدف مهم شهرداری تبریز
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز نوسازی ناوگان حمل و نقل و بهبود وضعیت ترافیک شهر را از جمله اهداف مهم شهرداری تبریز در حوزه حمل و نقل و ترافیک در سال جاری معرفی می‌کند.
یعقوب وحیدکیا می‌گوید: توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بخصوص اتوبوس و تاکسی، شرکت بهره‌برداری و سازمان حمل و نقل ریلی، بهبود وضعیت ترافیک شهر، رسیدگی به خطوط ایستگاه‌های تاکسی و اتوبوس و مشکلات رانندگان حمل و نقل عمومی از موضوعات مهمی است که مدیریت شهری تبریز در دوره جدید توجه ویژه‌ای به آن خواهد داشت.
وی ادامه می‌دهد: حمل و نقل شهری ایمن، عادلانه و با انرژی کارآمد می‌تواند به دستیابی به اهداف چندگانه در حوزه سلامت و پایداری شهری کمک کند.

ثبت‌نام ۲۴۰۰ نفر از مالکان تاکسی‌های فرسوده
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز در گفتگو با شهریار در ارتباط با طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر می‌گوید: تاکنون تعداد ۲۴۰۰ نفر از مالکان تاکسی‌های فرسوده اقدام به ثبت نام برای دریافت تسهیلات کرده‌اند و از این تعداد حدود یک هزار نفر مبالغ پیش فاکتورهای صادره را به حساب ایران خودرو واریز کرده‌اند.
عبدالرحیم قاصدی ادامه می‌دهد: تعداد ۷۰۰ دستگاه تاکسی سمند سورن پلاس تحویل مالکان و در حال ارائه خدمات به شهروندان در سطح شهر بوده و مابقی تاکسی‌های جدید در روزهای آتی به مالکین تاکسی تحویل داده خواهد شد.عبدالرحیم قاصدی ادامه می‌دهد: تعداد ۷۰۰ دستگاه تاکسی سمند سورن پلاس تحویل مالکان و در حال ارائه خدمات به شهروندان در سطح شهر بوده و مابقی تاکسی‌های جدید در روزهای آتی به مالکین تاکسی تحویل داده خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه‌های سال ۱۴۰۲ سازمان تاکسیرانی اضافه می‌کند: ادامه نوسازی ناوگان تاکسیرانی، پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی، ساماندهی ایستگاه‌های تاکسی و معاینه فنی رایگان تاکسی‌ها، ساماندهی جایگاه‌های تحت اختیار، هوشمندسازی تاکسیرانی، تهیه تابلو، اجرای تقویم جامع فرهنگی، برگزاری مسابقات رالی تاکسی در اولویت برنامه‌های سال‌جاری خواهد بود.

فعالیت روزانه ۱۰ هزارو ۸۳۳ تاکسی در تبریز
عبدالرحیم قاصدی  با اشاره به جابجایی ۳۳ درصد از مسافران درون‌شهری از طریق ناوگان تاکسیرانی می‌گوید: روزانه یک میلیون سفر در تبریز توسط تاکسی‌ها انجام می‌شود و ۳۳ درصد سهم جابجایی مسافر معادل هشت هزار نفر، در سطح شهر مختص تاکسی‌ها است.
وی از فعالیت روزانه ۱۰ هزارو ۸۳۳ تاکسی در سطح شهر خبر داده و ادامه می‌دهد: تاکسی‌های شهری تبریز در ۱۱۷ مسیر ساماندهی شده و ۳۹۱ ایستگاه تاکسی در سطح شهر فعال است.
هرچند تلاش مدیریت شهری تبریز برای بهبود وضعیت معیشتی رانندگان تاکسی از یک طرف و کاهش آلودگی هوا از طرف دیگر ستودنی است، ولی در این بین نباید از نقش دولت و تعهدات آن در حوزه حمل و نقل غافل شد. سهم دولت در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در صورت وصول به موقع آن می‌تواند تحقق سیاست‌های زیست‌محیطی مدیریت شهری را شتاب بخشیده و جامعه را به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی سوق دهد.
عمده دلیل آلودگی هوای تبریز در یکی دو سال گذشته در کنار صنایع بزرگ و آلاینده شهری، خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بودند که این موضوع در دستور کار مدیریت شهری تبریز قرار گرفته و عمده تمرکز این نهاد مدنی در سال گذشته و همچنین در سال جاری حمل و نقل عمومی شد. تکمیل خط یک قطار شهری تبریز، خرید ۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ثبت نام ۲۴۰۰ تاکسی فرسوده و تحویل ۷۰۰ دستگاه آن، دلیل روشنی بر عزم جدی مدیریت شهری برای رفع معضل آلودگی هوای تبریز است. حال نوبت به صنایع آلاینده بزرگی چون پتروشیمی و پالایشگاه و کارخانجات درون‌شهری می‌رسد تا به مسئولیت اجتماعی خود در قبال محیط زیست و تأمین هوای پاک عمل کنند.
انتهای پیام/

پژوهشیار