میانگین قیمت خانه در ترکیه چقدر است؟ استانبول گران تر از همه جا

1402/02/02 - 00:04 - کد خبر: 90920
مسکن در ترکیه

نصر: پلتفرم تحلیل بازار مسکن ترکیه اعلام کرد که هم‌اکنون میانگین قیمت یک واحد مسکونی در ترکیه ۲.۳ میلیون لیر است. بر اساس گزارش Endeksa، این جهش بزرگ قیمت به دلیل بالارفتن هزینه‌های ساخت و ساز و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن رخ داده است.

به گزارش نصر، عصر ترکیه به نقل از azjomle روزنامه حریت در تحلیلی نوشت: بررسی‌های Endeksa نشان می‌دهد قیمت مسکن در ترکیه طی ماه مارس امسال، ۱۵۴ درصد نسبت به ماه مارس ۲۰۲۲ افزایش یافته است. طبق این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در سراسر ترکیه، حالا به ۱۷ هزار و ۵۷۲ لیر رسیده است.

استانبول صدرنشین گرانی مسکن
بر اساس این گزارش، قیمت مسکن در پرجمعیت‌ترین شهر کشور یعنی استانبول، افزایش سالانه ۱۴۴ درصدی را تجربه کرده است. هم‌اکنون میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در استانبول ۲۷ هزار لیر است. طبق اعلام Endeksa، میانگین قیمت یک خانه در استانبول طی ماه مارس، ۳.۲ میلیون لیر است.

آنتالیا و آنکارا
بر اساس داده‌های Endeksa، میانگین قیمت یک واحد مسکونی در آنکارا طی ماه مارس، ۱.۷ میلیون لیر و در آنتالیا ۲.۷ میلیون لیر است. آنکارا و آنتالیا نیز افزایش قیمت (به ترتیب) ۱۵۴ و ۱۶۴ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده‌اند.
بیشترین افزایش قیمت مسکن در ترکیه مربوط به استان غربی کرکلارئلی است که میانگین قیمت واحدهای مسکونی آن با رشدی ۲۰۸ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۱.۶ میلیون لیر برای هر واحد رسیده است.
پس از این استان، آنتالیا بیشترین افزایش قیمت را طی یک سال داشته و رتبه سوم هم به استان کوجائلی در همسایگی استانبول رسیده که میانگین نرخ هر واحد مسکونی، با جهشی ۱۶۴ درصدی، حالا ۱.۹۲ میلیون لیر است.
بر اساس داده‌های موسسه آمار ترکیه، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳، در مجموع ۲۸۳ هزار واحد مسکونی به فروش رسیده که نشان‌دهنده کاهش ۱۱.۵ درصدی نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته است. فروش خانه در ماه مارس، ۲۱.۴ درصد نسبت به سال گذشته (۲۰۲۲) کاهش داشته و به ۱۰۶ هزار واحد رسیده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار