اشرفی‌ زاده خبر داد:

کاهش ۴۳ سانتی‌متری تراز "دریاچه ارومیه" نسبت به فروردین ۱۴۰۱

1402/01/29 - 10:37 - کد خبر: 90688
دریاچه ارومیه

نصر: مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست گفت: تراز دریاچه ارومیه در ۲۴ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ برابر ۱۲۷۰/۳۰ متر است و این در حالی است که در ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ تراز آب ۱۲۷۰/۷۷ بوده است.

به گزارش نصر، آرزو اشرفی‌زاده در گفت‌وگویی در رابطه با آخرین شرایط دریاچه ارومیه اظهار کرد: تراز دریاچه ارومیه در24 فروردین ماه سال 1402 برابر 1270/30 متر است و این درحالی است که پایین‌ترین سطحی که در سال آبی گذشته در آبان‌ماه ثبت شده است، میزان 1270/04 بوده است؛ بنابراین نسبت به آبان ماه سال گذشته 26 سانتی‌متر سطح آب دریاچه افزایش یافته است.
وی افزود: این در حالی است که در 24 فروردین ماه سال گذشته تراز آب 1270/77 بوده و سطح آب نیز که اکنون 1251 کیلومتر مربع است، نسبت به سال آبی گذشته حدود 1300 کیلومتر مربع کاهش یافته است.
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست گفت: خوشبختانه با بارش‌های اخیر صورت گرفته در حوضه دریاچه ارومیه میزان بارش از میانگین بلندمدت بیشتر شده و انتظار می‌رود با این بارش‌ها و تکمیل اقدامات سخت‌افزاری در سال جاری، شاهد تخصیص حقابه زیست محیطی دریاچه باشیم. در غیر این صورت در انتهای تابستان وضعیت دریاچه از شرایط سال قبل بدتر خواهد بود.
اشرفی‌زاده با بیان اینکه موضوع اصلی که در بحث احیای دریاچه ارومیه در دستور کار است موضوعات مربوط به تکمیل حوزه‌های سخت‌افزاری است که از قبل هم برخی از این اقدامات در حال انجام بوده است، تأکید کرد: تکمیل طرح انتقال آب رودخانه زاب، تکمیل شبکه‌های فاضلاب و انتقال پساب تصفیه‌خانه‌ها به دریاچه ارومیه اکنون در دست اجراست.
وی ادامه داد: خوشبختانه فاز اول پروژه انتقال آب زاب به دریاچه به بهره‌داری رسید و بنا به اظهار وزارت محترم نیرو تصفیه‌خانه‌ها نیز اواخر بهار امسال بهره‌برداری خواهند شد. لازم به ذکر است که از زمان افتتاح کانال انتقال آب از زاب به دریاچه تاکنون حدود 55 تا 60 میلیون مترمکعب آب انتقال داده شده است.
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست تصریح کرد: موضوع مهم دیگر در احیای دریاچه ارومیه آن است که در بخش کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و بهره‌وری آب اقدامات مؤثری انجام شود تا نیاز محیط زیستی 3.4 میلیارد مترمکعبی آب دریاچه ارومیه تأمین شود. باید توجه داشت که مصرف‌کننده اصلی آب دریاچه ارومیه بخش کشاورزی است و با صرفه‌جویی و بالا بردن بهره‌وری در این بخش اتفاقات تاثیرگذاری رخ خواهد داد.
اشرفی‌زاده افزود: در زمستان سال قبل انسداد دریچه‌های انهار کشاورزی به منظور جلوگیری از هدر رفت آب به صورت مشترک توسط سازمان و وزارت نیرو پایش شد و همکاری مناسبی در این خصوص و همچنین احیای تالاب‌های اقماری دریاچه به‌عنوان سایت‌هاب پشتیبان اکولوژیک دریاچه صورت گرفت.
وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهادهای مسئول درحال رصد و پایش به منظور جلوگیری از برداشت آب انتقالی از کانال زاب به دریاچه ارومیه هستند اما واقعیت این است که احیای دریاچه ارومیه جز با همراهی مردم میسر نخواهد شد و همانطور که مردم انتظار نجات دریاچه را دارند، خودشان نیز باید به این امر اهتمام داشته باشند.
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست تأکید کرد: جلوگیری از ساخت سدهای جدید در حوضه تا رسیدن به شرایط پایدار برای دریاچه و مدیریت صحیح منابع و مصارف آب حوضه ضروری است.
اشرفی‌زاده خاطرنشان کرد: اقداماتی که ستاد برای احیای دریاچه ارومیه پیگیری می‌کند، عمدتاً مربوط به بخش سخت‌افزاری است اما برای نجات دریاچه باید در صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی و اصلاح الگوی کشت و مدیریت صحیح منابع و مصارف آب حوضه اقدامات مؤثری را شاهد باشیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار