معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد؛

روند افزایشی آمار اهدای عضو در کشور/انجام ۳۵ هزار عمل پیوند عضو در سال گذشته

1402/01/28 - 16:13 - کد خبر: 90664
اهدا عضو

نصر: معاون درمان وزارت بهداشت از انجام ۳۵ هزار عمل پیوند عضو در سال ۱۴۰۱ به بیماران خبر داد.

به گزارش نصر، سعید کریمی افزود: با همیاری و تلاش شبانه روزی و بی دریغ پرسنل توانمند و زحمتکش واحدهای شناسایی، فراهم آوری و پیوند اعضای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال  ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۵ هزار و ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور تحت عمل پیوند اعضا قرار گرفتند.  
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از این تعداد بیشترین پیوند مربوط به پیوند کلیه با ۲۴۳۰ نفر و پس از آن کبد با ۸۹۳ پیوند بوده که این تعداد بی سابقه ترین رقم از ابتدای تاریخ پیوند در کشور به طور سالیانه بوده است.
کریمی افزود: در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۱۶ درصدی  بیماران پیوند کلیه به نسبت سال ۱۳۹۸(قبل از شیوع بیماری کرونا) در کشور بوده ایم.
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: همچنین در سال ۱۴۰۱ نرخ رشد اهداکنندگان مرگ مغزی(PMP) برابر با ۱۲.۲ بوده است که نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته است.
وی ادامه داد: همچنین کتاب مدیریت فراهم آوری و پیوند، اولین و تنها مرجع آموزش اهدای عضو و پیوند در ایران که برای متخصصان، پزشکان، پرستاران، مددکاران این حوزه  بسیار کاربردی است، توسط مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌ها منتشر شده است.
وی افزود: در این  کتاب مطالب مهمی از جمله  شناسایی و تشخیص بیمار مرگ مغزی، مراقبت از  ارگان‌ها، انواع  مرگ، رضایت از  خانواده، قوانین  موجود و سایر موارد یک اهدا از زمان مرگ اهدا کننده تا زمان پیوند عضو در گیرنده تحت پوشش قرار گرفته و تمامی نکات لازم  ارایه شده است.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، کریمی گفت: این کتاب توسط نویسندگان سرشناسی از سراسر جهان که دارای تجربه وافری در زمینه اهدا و فراهم آوری اعضای پیوندی هستند تدوین شده  و در کشورهای  متعددی به عنوان  کتاب مرجع در این زمینه مورد مطالعه و تدریس قرار گرفته  است.
انتهای پیام/

پژوهشیار