نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی:

خوشنویسی شریف‌ترین هنر بصری جهان اسلام است

1402/01/24 - 12:24 - کد خبر: 90368
جلسه

نصر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی خوشنویسی را شریف ترین هنر بصری جهان اسلام دانست و گفت: این هنر در متن زندگی مردم جاری و همواره مورد توجه بوده است.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در آیین رونمایی از پوستر دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر با حضور اصحاب فرهنگ و هنر، اظهار کرد: هنر خوشنویسی دارای امتیاز و کمالاتی است چون که این هنر با حروف و کلمات ارتباط دارد و حروف و کلمات نیز با معانی و مفاهیم پیوند دارند و معانی و مفاهیم هم با حقیقت گره خورده است.
وی افزود: خط، مهمترین و کامل ترین ابزار انتقال حقایق، معانی، اشارات و رموز است؛ هنری که ارتباط آن با رموز و حقایق بیشتر است، زیبا نگاشتن آن نیز تابع شرف و فضیلت محتوا است.
حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: اصالت این هنر از دین ریشه گرفته و همواره در خدمت معنویت بوده و استمرار یافته است از این جهت در جهان اسلام همواره اندیشمندان، بزرگان و علما به خوشنویسی اهتمام ویژه ای داشته اند.
امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه هنرمند خوشنویس علاوه بر ذوق و سابقه هنری باید به دانش های بصری، معرفتی و عرفانی هم مجهز شود، افزود: خوشنویسی تنها هنری است که ابتذال در آن راه نیافته و شایسته است همه برای پاسداشت آن همت کنیم و خوشنویسان را عزیز بشماریم.
وی با پراهمیت خواندن برگزاری جشنواره ملی خوشنویسی غدیر، اظهار کرد: برگزاری این جشنواره می تواند ضمن تحرک بخشی به هنرمندان باتجربه باعث کشف استعدادهای جدید و جوان شود.
حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: هنر خوشنویسی در ذات خود هنری اسلامی است و بهره گیری از آن در مناسبت های مختلف و به خصوص در مناسبت های مذهبی ضروری است و واقعه غدیر هم به عنوان یکی از بزرگترین وقایع اسلام از بهترین موضوعات برای برگزاری این جشنواره است.
هنر در خدمت مفاهیم دینی ماندگار می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین رونمایی از پوستر جشنواره ملی خوشنویسی غدیر گفت: هنر هر جا که در خدمت مفاهیم و معارف دینی و انقلابی بوده ماندگار شده است.
"سیدمحمدحسین بلاغی" در این آیین خاطرنشان کرد: براساس اندیشه متعالی و کلام اندیشمندانه مقام معظم رهبری، هرگاه امتزاج هنر و تعهد شکل گرفته، هنر ذات تعالی بخش خود را به منصه ظهور رسانده است.
وی افزود: خوشبختانه در دهه های اخیر هنرهای مختلف ما همچون شعر، فیلم و خوشنویسی در خدمت مفاهیم دینی و انقلابی بوده اند و هنرمندان ما به خلق آثاری تاثیرگذار و ماندگار در زمینه های مختلف پرداخته اند.
بلاغی، تبریز را خاستگاه هنر خوشنویسی برشمرد و گفت: از دامن تبریز هنرمندان متعدد و شاخصی در عرصه خوشنویسی برخاسته اند که هر کدام نام و آوازه ای جهانی دارند و هنر خوشنویسی با مردم این دیار عجین است.
وی جشنواره ملی خوشنویسی غدیر را شناسه مهمی برای تبریز عنوان کرد و گفت: امسال پس از یک وقفه چند ساله، دهمین دوره این جشنواره ارزشمند با حضور خوشنویسان کشوری و استانی و با همراهی تمام نهادهای فرهنگی استان برگزار خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اظهار امیدواری کرد تا جشنواره ملی خوشنویسی غدیر یک رویداد شایسته در حوزه آموزه های علوی را رقم بزند و برگ زرین دیگری بر دفتر فرهنگ و هنر استان بیافزاید.
در ادامه "یونس نصیری" رئیس انجمن خوشنویسان استان نیز گزارشی از روند فعالیت انجمن خوشنویسان ارائه کرد و گفت: خوشنویسی هنری است که اساس و بنیان آن بر آموزه های دینی و آیینی نهاده شده و ابتذال در این هنر راه ندارد.
وی افزود: دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر در چهار رشته اصلی شامل نستعلیق، شکسته، ثلث و نسخ برگزار می شود.
در پایان این آیین از پوستر دهمین جشنواره ملی خوشنویسی غدیر رونمایی شد.
نهمین جشنواره سراسری خوشنویسی غدیر شهریور سال ۱۳۹۵ در تبریز برگزار شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار