علیرضابیگی؛

نمایندگان برای کاهش شانس رقبایشان، قانون انتخابات را جراحی می‌کنند

1402/01/22 - 12:57 - کد خبر: 90264
احمد علیرضا بیگی

نصر: یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در تمام ادوار دم‌دمای انتخابات نمایندگان یادشان می‌افتد که قانون انتخابات را باید جراحی کنند بعد هم یک کاری کنند شانس انتخاب رقبا را به حداقل برسانند و شانس خودشان را افزایش دهند.

به گزارش نصر، احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو، درباره طرحی در کمیسیون شوراها برای اصلاح قانون انتخابات که گفته می‌شود پس از تصویب افرادی که سه دوره نمایندگی مجلس را داشته‌اند دیگر نمی‌توانند در انتخابات حضور پیدا کنند، گفت: اساساً متعتقدم به واسطه تعارض منافعی که وجود دارد و نمایندگان می‌خواهند درباره خودشان تصمیم بگیرند، این طرح حتما سرانجام خوبی پیدا نمی‌کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چقدر خوب است اگر بنا به اصلاح قانون اساسی شد یک مرجع دیگر برای قانون انتخابات تعیین شود که برایش تصمیم‌گیری کند نه این‌که مجلس شورای اسلامی برای این کار اقدام کند. حتما در جریان اصلاح قانون اساسی این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد. 
وی خاطرنشان کرد: در تمام ادوار دم‌دمای انتخابات نمایندگان یادشان می‌افتد که قانون انتخابات را باید جراحی کنند، بعد هم یک کاری کنند که شانس انتخاب رقبا را به حداقل برسانند و شانس خودشان را افزایش دهند و این یک داستان تکراری شده است؛ چراکه دوره گذشته هم همین‌طور بود، دور قبل‌تر هم همین اتفاق افتاد و چه بهتر اساساً مرجع دیگری بیاید قانون انتخابات را برای مجلس شورای اسلامی تعیین کند. 
نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: درحال حاضر باتوجه به این‌که دوره گذشته این موضوع در صحن به تصویب رسید و بعد شورای نگهبان آن را رد کرد و مغایر با قانون اساسی تشخیص داد، آن هم به واسطه این که انتخاب مردم را محدود می‌کرد باز هم احتمال رد آن وجود دارد.
وی یادآور شد: دلیلی وجود ندارد آدم‌هایی که ظرفیت، پتانسیل و تجربه لازم را برای نمایندگی مردم دارند و اقبال از جانب مردم دارند و صلاحیت‌های لازم را هم کسب می‌کنند از عضویت در مجلس شورای اسلامی یا از شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل آن‌که آن‌ها سه دوره در آنجا عضویت داشته‌اند، منع کنیم. در قانون فقط محدودیتی که در این خصوص اعمال شده است، برای انتخابات ریاست جمهوری است و این محدودیت منظور شده است و محدودیتی دیگری نمی‌تواند برای انتخابات دیگری منظور شده باشد. 
علیرضابیگی درباره این‌که چقدر این مصوبه می‌تواند روی رفتار انتخاباتی مردم تاثیرگذار باشد، مخصوصا این که ما امسال انتخابات مجلس دوازدهم را پیش روی خودمان داریم و آمار مشارکت در دوره‌های اخیر نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، گفت: موضوع واحد است، یعنی اگر در دوره گذشته این موضوع از نظر شورای نگهبان مغایر با قانون اساسی بوده است، این دوره هم همین‌طور می‌شود و به نظر نمی‌آید شورای نگهبان این را بپذیرد. از سوی دیگر تجربه قانون‌گذاری و آشنایی با روال امور از سوی نماینده و وکیل مردم بسیار موثر است اگر مردم به این نماینده با دارا بودن سابقه اقبال نشان دادند، هیچ دلیلی برای این که مانع شرکت او در انتخابات شویم، وجود ندارد. 
انتهای پیام/

پژوهشیار