استقبالی فراتر از لالیگا/ حیرت فوتبال ایران از هواداران تراکتور

1402/01/22 - 10:14 - کد خبر: 90240
تیم فوتبال تراکتور

نصر: دومین ورزشگاه بزرگ کشور برای تراکتوری‌ها کوچک بود و بسیاری از هواداران این تیم راهی به ورزشگاه نیافتند.

به گزارش نصر، 18 فروردین سال 1402 روز عجیب و تاریخی برای تی‌‌تی‌ها بود، قریب به 85 هزار هوادار از نزدیک بازی تیم محبوبشان را مقابل سپاهان نظاره‌گر بودند و هزاران هوادار به دلیل تکمیل ظرفیت، به خانه‌هایشان بازگشتند و یا از تپه‌های مشرف به چمن، هنرنمایی تیم پاکو خمز مقابل صدرنشین لیگ را تماشا کردند.
نکته جالب ماجرا اینجاست که تراکتور در کورس قهرمانی حضور نداشت، اما پرشورها جور هواداران سایر تیم‌ها را هم کشیدند و یک شب تاریخی برای فوتبال کشورمان رقم زدند تا عنوان پرتماشاگرترین بازی پسا کرونا را به خود اختصاص دهند. شبی که به لطف حماسه تماشاگران، تیتر یک رسانه‌های داخلی و خارجی شد.
در بین سوال پیش می‌آید مگر ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز ۷۰ هزار نفری نیست؟ چرا صحبت از 85 هزار هوادار می‌شود؟ پاسخ این سوال خیلی ساده است. کافی بود روز بازی با سپاهان یک دور در ورزشگاه می‌زدید. ظرفیت ورزشگاه در صورتی 70 هزار نفر است که همه روی صندلی‌ها بنشینند؛ اما تی‌تی‌ها نه تنها صندلی‌ها و تمام راهروها را پر کرده بودند، در برخی قسمت‌های ورزشگاه، دو سه نفری روی یک صندلی به صورت ایستاده بازی را تماشا می‌کردند و بالای سکوها هم هواداران در چندین ردیف نظاره‌گر بازی تیم محبوبشان بودند.
باشگاه تراکتور حدود یک ساعت مانده به آغاز این تقابل حساس، طی اطلاعیه‌ای از هواداران درخواست کرد که به دلیل تکمیل ظرفیت، به ورزشگاه مراجعه نکنند و به نظر می‌رسد با احتساب آن تعداد هوادارانی که پشت درب‌های یادگار امام(ره) ماندند، چیزی بالغ بر صد هزار نفر قصد تماشای حساس‌ترین بازی هفته بیست و پنجم را داشتند.
جو حاکم بر ورزشگاه یادگار امام(ره)، حیرت و تمجید خمز، مورایس، آلوز و گوستاوو و سایر خارجی‌های دو تیم را به دنبال داشت، نفراتی که اتمسفر ورزشگاه‌هایی همچون نوکمپ، برنابئو و ... را هم حس کرده‌اند، اما به قول خمز به خوبی متوجه شدند که ورزشگاه یادگار امام(ره) حال و هوای دیگری دارد. آمار حضور ۸۵ هزار تماشاگر در یک بازی نه تنها در ایران و آسیا؛ بلکه در سطح اول فوتبال دنیا نیز آمار جذاب و تعجب برانگیز است.
آمار و ارقام بازی‌های مربوط به تیم‌های پر طرفدار در سطح اول فوتبال دنیا را بررسی می‌کنیم تا بار دیگر به ارزش استقبال 85 هزار نفری از یک بازی فوتبال پی ببریم.
جالب است بدانید در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تنها یک استادیوم ظرفیت ۸۰ هزار نفری داشت که با احتساب کنترل شدید ورود و خروج هواداران در این رقابت‌ها، شاهد بازی با بیش از ۸۰ هزار تماشاگر در جام جهانی قطر نبودیم! همچنین در سطح باشگاهی نیز بارسلونا عنوان پرتماشاگرترین تیم فصل جاری را دارد که میانگین ۸۲ هزار و ۸۲۶ تماشاگر برای هر بازی را بر جای گذاشته است. فصل گذشته نیز تیم منچستریونایتد با میانگین ۷۲ هزار تماشاگر در هر بازی خانگی، پرچمدار پرتماشاگرترین تیم سال ۲۰۲۲ بود.
هر چند این آمار رسمی براساس میانگین حضور هواداران آن تیم در بازی‌های خانگی در طول سال ثبت شده است، اما نشان می‌دهد که استقبال 85 هزار نفری از یک بازی فوتبال فراتر از استانداردهای جهانی و حیرت‌آور است که شاید دفعات تکرار آن در طول یک سال کمتر از انگشتان یک دست باشد.
انتهای پیام/

پژوهشیار