مدیر ارشد شرکت مُدرنا:

واکسن‌ سرطان و بیماری‌ قلبی تا پایان این دهه ساخته می‌شود

1402/01/20 - 14:54 - کد خبر: 90119
واکسن

نصر: به گفته دانشمندان، می‌توان با مجموعه‌ای از واکسن‌های جدید برای طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله سرطان جان میلیون‌ها نفر را نجات داد. یک شرکت داروسازی پیشرو گفته که مطمئن است که واکسن برای سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و خودایمنی و سایر بیماری‌ها تا سال ۲۰۳۰ آماده خواهند شد.

به گزارش نصر، مطالعات انجام شده بر روی این واکسن‌ها نویدبخش بوده است، به طوری که برخی از محققان می‌گویند که به لطف موفقیت در ایجاد واکسن کووید، پیشرفتی ۱۵ ساله در ۱۲ تا ۱۸ ماه ممکن شده است.
دکتر پل برتون(Paul Burton)، مدیر ارشد پزشکی در شرکت داروسازی مُدرنا می‌گوید که معتقد است این شرکت قادر خواهد بود چنین درمان‌هایی را برای همه انواع بیماری در کمتر از پنج سال ارائه دهد.
این شرکت که یک واکسن پیشرو برای ویروس کرونا ایجاد کرده، در حال توسعه واکسن‌های سرطانی است که انواع مختلف تومور را هدف قرار می‌دهد.
برتون می‌گوید: ما واکسنی خواهیم داشت که بسیار موثر خواهد بود و جان صدها هزار، اگر نگوییم میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد. من فکر می‌کنم که بتوانیم واکسن‌های شخصی‌سازی شده سرطان علیه انواع مختلف تومور را به مردم سراسر جهان ارائه کنیم.
او همچنین گفت که عفونت‌های تنفسی متعدد را می‌توان با یک واکسن پوشش داد و این امکان محافظت از افراد آسیب‌پذیر در برابر کووید، آنفلوانزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی(RSV) را فراهم می‌کند. درمان‌های مبتنی بر آران‌ای پیامرسان(mRNA) می‌توانند برای بیماری‌های نادری که در حال حاضر هیچ دارویی برای آنها وجود ندارد، در دسترس باشند. چنین درمان‌هایی می‌توانند به سلول‌ها آموزش دهد که چگونه پروتئینی بسازند که پاسخ ایمنی بدن را در برابر بیماری تحریک کنند.
برتون می‌گوید: من فکر می‌کنم ما برای بیماری‌های نادری که پیش از این غیرقابل درمان بودند، درمان‌های مبتنی بر آران‌ای پیامرسان را خواهیم داشت و فکر می‌کنم ۱۰ سال دیگر به جهانی نزدیک می‌شویم که در آن می‌توانید علت ژنتیکی یک بیماری را شناسایی کنید و تقریبا به سادگی آن ژن را ویرایش کنید و با استفاده از فناوری مبتنی بر آران‌ای پیامرسان آن را درمان کنید.
اما دانشمندان هشدار می‌دهند که این پیشرفت سریع، در صورتی که سطح بالایی از سرمایه‌گذاری حفظ نشود، هدر خواهد رفت.
مولکول آران‌ای پیامرسان به سلول‌ها دستور می‌دهند تا پروتئین بسازند. با تزریق یک فرم مصنوعی از آن، سلول‌ها می‌توانند پروتئین‌هایی را بسازند که می‌خواهیم سیستم ایمنی بدنمان به آن حمله کند. یک واکسن سرطان مبتنی بر  آران‌ای پیامرسان، سیستم ایمنی را نسبت به سرطانی که در حال رشد در بدن بیمار است، آگاه می‌کند، بنابراین می‌تواند بدون از بین بردن سلول‌های سالم، به آن حمله کرده و آن را از بین ببرد.
این فرآیند شامل شناسایی قطعات پروتئینی روی سطح سلول‌های سرطانی است که در سلول‌های سالم وجود ندارند و به احتمال زیاد باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌شوند. سپس می‌توان قطعاتی از آرآن‌ای پیامرسان ایجاد کرد که به بدن نحوه‌ی ساخت این قطعات پروتئینی را آموزش می‌دهد.
ابتدا، پزشکان نمونه‌ای از تومور بیمار برمی‌دارند و آن را به آزمایشگاه می‌فرستند، جایی که مواد ژنتیکی آن برای شناسایی جهش‌هایی که در سلول‌های سالم وجود ندارد، توالی‌یابی می‌شود.
سپس یک الگوریتم یادگیری ماشینی شناسایی می‌کند که کدام یک از این جهش‌ها مسئول رشد سرطان هستند. با گذشت زمان، این الگوریتم همچنین می‌آموزد که کدام بخش از پروتئین‌های غیرطبیعی که این جهش‌ها کدگذاری می‌کنند، احتمالا پاسخ ایمنی بدن را تحریک می‌کنند. سپس، آران‌ای‌های پیامرسان ساخته شده و در یک واکسن شخصی‌سازی شده قرار می‌گیرند.
برتون می‌گوید: فکر می‌کنم آنچه در ماه‌های اخیر آموخته‌ایم این است که اگر تا به حال فکر می‌کردید که آران‌ای پیامرسان تنها برای بیماری‌های عفونی یا فقط برای کووید است، اکنون شواهد نشان می‌دهد که اصلا اینطور نیست.
این راه درمانی را می‌توان برای همه انواع بیماری از جمله سرطان، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های نادر اعمال کرد. ما در همه‌ی این زمینه‌ها مطالعاتی داریم و همه آن‌ها نویدبخش نتایج فوق‌العاده‌ای بوده‌اند.
در ماه ژانویه، شرکت مُدرنا نتایج مراحل آخر آزمایش واکسن مبتنی بر آران‌ای پیامرسان خود را برای ویروس سین‌سیشیال تنفسی اعلام کرد که نشان می‌دهد این واکسن در پیشگیری از حداقل دو علامت بیماری مانند سرفه و تب در بزرگسالان ۶۰ سال یا بیشتر ۸۳.۷ درصد موثر عمل کرده است.
شرکت داروسازی فایزر نیز پذیرش داوطلب برای یک کارآزمایی بالینی مراحل آخر یک واکسن آنفلوانزا مبتنی بر آران‌ای پیامرسان را آغاز کرده است و با همکاری بیوان‌تک (BioNTech) روی سایر بیماری‌های عفونی از جمله زونا تمرکز دارد. سخنگوی فایزر می‌گوید: یادگیری‌های حاصل از فرآیند توسعه واکسن کووید-۱۹، رویکرد کلی ما را به تحقیق و توسعه آران‌ای پیامرسان و نحوه انجام تحقیق و توسعه به‌طور گسترده‌تر نشان می‌دهد. ما یک دهه دانش علمی را تنها در یک سال به دست آوردیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار