قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر منطقه آزاد ارس گزارش داد:

نوروز بدون فوتی در حوادث ثبت شد/ سهم بالای امام زاده نوجه مهر از بازدید گردشگران

1402/01/19 - 10:09 - کد خبر: 90051
جلسه

نصر: معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به تکمیل ظرفیت ۱۰۰ درصدی مراکز اقامتی محدوده منطقه آزاد ارس در ایام تعطیلات نوروز، خاطرنشان کرد: در بازه زمانی یاد شده ۶۰ هزار و ۴۶۲ نفر در منطقه اسکان یافته‌اند و در برخی ایام با تکمیل ظرفیت مراکز اقامتی، همکاران شرایط اسکان اضطراری گردشگران نوروزی در امام‌زاده سید احمد شاهمار، مسجد امام زمان(عج) جلفا و مهمانسرای تربیت بدنی را فراهم کرده‌اند.‌‌‌

به گزارش نصر، محسن محمدزاده در نشست با خبرنگاران در تشریح اهم اقدامات ستاد هماهنگی خدمات سفر منطقه آزاد ارس از رشد ۵۶ درصدی ورود خودروهای غیربومی در بازه زمانی ۲۵ اسفند لغایت ۱۳ فروردین ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و اظهار کرد: طبق ثبت اطلاعات دوربین‌های پلاک‌خوان در بازه زمانی فوق ۲۹۷ هزار و ۶۷۱ خودروی غیربومی وارد منطقه آزاد ارس شده که در مدت مشابه سال گذشته این رقم ۱۹۰ هزار و ۶۰۴ خودرو بوده است.‌‌‌

نصب دکل 4G در کلیسا سنت‌استپانوس/ استقرار تیم‌های پزشکی و درمانی در نقاط پرتردد محدوده
وی با اشاره به تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران فعال در کمیته‌های تخصصی ستاد هماهنگی خدمات سفر منطقه آزاد ارس برای استقبال مطلوب از مسافران، یادآور شد: کوشش نیروهای خدماتی در زیباسازی معابر با گلکاری، نورپردازی، طراحی و نصب المان‌ها، رنگ‌آمیزی تجهیزات و تاسیسات، آماده‌سازی سرویس بهداشتی، نصب QR-Code نظرسنجی و پیگیری روزانه نظرات جهت رفع کاستی‌‌های احتمالی، نظارت روزانه بر تاسیسات گردشگری و خدمات‌رسان برای ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی، تدابیر کمیته حمل‌ونقل و حضور نیروهای پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی جهت روان‌سازی ترافیک، اقدامات رسانه‌ای برای جذب گردشگر بیشتر، پیگیری نصب دکل 4G در کلیسا سنت‌استپانوس برای تقویت آنتن‌دهی و اینترنت، استقرار تیم‌های درمانی و ارائه خدمات پزشکی رایگان در ۴ نقطه منطقه تنها بخشی از صدها اقدامات انجام یافته در این ایام است.‌

اجرای برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی متعدد در تعطیلات نوروزی
قائم‌مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر منطقه آزاد ارس با اشاره به تنوع برنامه‌ها در نوروز سالجاری، خاطرنشان شد: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی «صنایع دستی و مشاغل خانگی»، «گونه‌های حیات وحش و طبیعت»، «کارگاه و ژئوپارک ارس» و «عفاف و حجاب»، اجرای بازی‌های بومی و محلی ارس، آیین تکم‌گردانی، گردش عروسک‌های غول‌پیکر، نمایش عروسکی، نمایش خانم‌گلی، جشنواره ورزشی تفریحی کودکان، نورافشانی و جشن روز جمهوری اسلامی با حضور خواننده پاپ و گروه دف‌نوازان، ارائه خدمات ورزشی تفریحی همچون بالن‌سواری، پاراگلایدرسواری و پینت‌بال، سوارکاری با اسب، ضیافت افطاری ساده، قرآن بخوان عیدی بگیر، اکران رایگان فیلم‌های سینمایی، برگزاری تور رایگان ارس‌گردی در محدوده جلفا و سایر اقدامات مشابه در محدوده خداآفرین از جمله برنامه‌هایی بود که در این ایام به اجرا درآمد.‌‌‌‌

استقرار دفتر رسیدگی به شکایات مردمی برای اولین‌بار در مجتمع‌های تجاری و بازار‌
وی به استقرار دفتر رسیدگی به شکایات مردمی در مجتمع‌های تجاری باقرخان و ستارخان و بازار کوثر اشاره کرد و بیان داشت: برای اولین‌بار برای نظارت بیشتر بر بازار این اقدام به همت مدیریت بازرگانی منطقه صورت گرفت و در کنار پاسخگویی تلفنی و حضوری به مراجعین، بیش از ۳۰۰ اخطار کتبی صادر گردید. عمده تخلفات مربوط به عدم درج قیمت بر روی کالا بود و براساس قانون سازمان منطقه آزاد ارس مجوز پلمپ اماکن را نداشته و از بعد نظارتی گزارش تخلفات به دستگاه قضایی ارسال شد و از ابزارهای در اختیار سازمان نیز برای برخورد با متخلفین استفاده خواهد شد.‌

‌محدودیتی برای برپایی کنسرت وجود ندارد‌
محمدزاده با اشاره به عدم وجود محدودیت برای اجرای کنسرت در منطقه آزاد ارس، تصریح کرد: در تعطیلات نوروزی درخواست کتبی مبنی بر برگزاری کنسرت ارائه نشد و سازمان منطقه آزاد ارس نیز به‌عنوان نهاد حاکمیتی متولی برگزاری کنسرت نبوده و تنها صادرکننده مجوز برای برگزاری کنسرت می‌باشد که در صورت وجود متقاضی طبق قوانین و مقررات، اقدامات لازم انجام خواهد شد.‌‌

‌خواهان تعیین حتکلیف اماکن گردشگری خارج از ومحدوده ارس هستیم
‌وی با بیان اینکه برخی مشکلات نیز در اماکن خارج از محدوده همچون آبشار آسیاب متصور بود، متذکر شد: برای نمونه با مشاهده وضعیت نامناسب سرویس بهداشتی این جمحل سازمان نسبت به ارسال سرویس‌بهداشتی سیار اقدام کرد و یا در مجموعه تاریخی کردشت گلکاری، تمیزکاری و تجهیز محیط به برخی امکانات صورت گرفت اما این مباحث رضایت‌بخش نیست و در مقام مطالبه خواهان تعیین تکلیف این اماکن توریستی خارج از محدوده منطقه آزاد ارس هستیم تا سایر دستگاه‌ها نسبت به انجام وظایف قانونی‌شان اقدام نمایند و تمام ضعف‌ها به‌نام این سازمان نوشته نشود.‌

متولی ارتقاء آنتن‌دهی و سرعت اینترنت به وظیفه‌اش عمل کند‌
معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس با اعلام اینکه مشکلاتی همچون آنتن‌دهی موبایل و اینترنت به‌ویژه در نقاط خارج از محدوده منطقه باید از متولیان اصلی‌اش پیگیری شود، اذعان کرد: سایر دستگاه‌های اجرایی نیز باید به وظایف‌شان در حوزه نظارت و اجرا عمل نمایند و سازمان نیز به‌عنوان بازوی حمایتی در کنار آنان نقش ایفا کند.‌‌‌

تاثیر مثبت افتتاح ۶ کیلومتر از جاده جلفا-مرند قبل از شروع سفرها
وی در بخش دیگری از سخنان خود افتتاح کیلومتر ۲۸ تا ۳۴ جاده جلفا-مرند قبل از آغاز سفرهای نوروزی را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: حسب اعلام پلیس راه این مسیر جزو نقاط حادثه‌خیز بود و بهره‌برداری از آن توسط سازمان منطقه آزاد ارس از حجم تصادفات کاست و خوشبختانه در سایه تلاش عوامل انتظامی و رعایت موارد ایمنی توسط مسافرین نوروز بدون فوتی در تصادفات رانندگی ثبت شد و با ممانعت از ورود اکثریت کامیون‌ها به شهر از ایجاد گره‌های ترافیکی نیز ممانعت به عمل آمد.‌‌‌‌‌

گشت شبانه امدادرسانان برای ارائه نکات ایمنی به چادرنشینان
قائم‌مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر ارس با تمجید از زحمات امدادرسانان و آتش‌نشانان، اضافه کرد: با اطلاع‌رسانی به مسافران و گشت روزانه امدادرسانان و ارائه نکات ایمنی به چادرنشینان، حوادث تلخی همچون خفگی و گازگرفتگی در سالجاری رخ نداد و در حاشیه رود و سدها نیز موارد خفگی گزارش نشد.‌‌

آمار بالای امامزاده نوجه‌مهر در بازدید و اقامت 
محمدزاده کلیسای سنت‌استپانوس را با بیش از ۴۰ هزار بازدید جزو اماکن گردشگری پرمخاطب منطقه خواند و تصریح کرد: البته در امامزاده سید محمدآقا نوجه‌مهر نیز در بازه زمانی ۲۵ اسفند لغایت ۱۳ فروردین بیش از ۱۳ هزار اقامت ثبت شده است و قطعا چند برابر این رقم نیز بازدید بدون اقامت در این محل رخ داده اما از آنجایی که همانند کلیسا در اماکن مذهبی بلیت‌فروشی دایر نیست در آمار با کلیسا مقایسه نمی‌شود.

رضایت اکثریت مسافران از سفر در نظرسنجی میدانی پرسشگران
محمدزاده با اعلام اینکه برای ارزیابی کیفیت خدمات‌رسانی در ایام سفرهای نوروزی، در تمام اماکن گردشگری، پذیرایی، اقامتی، خدماتی و سرویس‌های بهداشتی منطقه اقدام به نصب نظرسنجی آنلاین با اسکن QR کد شده بود، توضیح داد: با رصد روزانه، نسبت به رفع فوری نقاط ضعف گزارش شده اقدام می‌شد. همچنین حدود ۱۰۰۰ نفر از هم‌وطنان عزیز در نظرسنجی میدانی با پژوهشگران ما همکاری کرده‌اند و حدود ۶۷ درصد آن‌ها کیفیت کلی خدمات‌رسانی به گردشگران را خوب توصیف کرده‌اند که نسبت به نظرسنجی مشابه سال قبل، حدود ۱۸ درصد بهبود داشته است. حدود ۲۹ درصد گزینه منوسط و تنها ۳ درصد گزینه ضعیف را انتخاب کرده‌اند.‌‌
وی تاکید کرد: با تمهیدات صورت گرفته، علیرغم رشد قابل توجه سفر به منطقه و ورود بیش از یک میلیون گردشگر به منطقه کمبودی در تامین اقلام غذایی و نان نداشتیم.‌‌

ویزیت ۵ هزار نفر در مراکز موقت درمانی‌
معاون فرهنگی اجتماعی و گردشگری سازمان ادامه داد: بیش از ۵۰۰۰ نفر در مراکز موقت درمانی که در ۴ نقطه منطقه در نظر گرفته شده بود ویزیت و درمان شده‌اند که تاثیر قابل توجهی در توزیع و کاهش مراجعات به درمانگاه‌های جلفا و خداآفرین و جلوگیری از نارضایتی مسافران از خدمات درمانی در منطقه داشته است.‌
وی اعلام کرد: در پیک اول سفرهای نوروزی شاهد افزایش ۱۱۶ درصدی سفر به منطقه در مقایسه با سال قبل بودیم و تمهیدات لازم برای پیک دوم سفرها نیز به صورت کامل انجام شده بود اما شرایط آب و هوایی روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین و هشدارهای هواشناسی باعث شد که پیک دوم در عمل شکل نگیرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار