صحرایی خبر داد:

رسیدگی فوری به اعتراضات معلمان در رتبه‌ بندی

1402/01/18 - 17:50 - کد خبر: 90034
مدرسه

نصر: سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر رسیدگی به اعتراضات "رتبه‌بندی" معلمان به‌عنوان مسئله فوری و جاری آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: بیش از ۵۴میلیون سند در حوزه رتبه‌بندی معلمان بررسی شد که این مقدار سند آمار بسیار زیادی است.

به گزارش نصر، رضامراد صحرایی با ابراز تبریک ایام ماه مبارک رمضان و آرزوی توفیق قبولی عبادت‌ها و نیایش‌ها در این ماه مبارک و تبریک میلاد حضرت امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: اولین جلسه خود را برای درک بیشتر مسائل آموزش و پرورش و معلمان به تشکل‌های فرهنگیان اختصاص داده‌ام، زیرا می‌دانم تشکل‌ها با کف مدرسه و معلمان ارتباط نزدیکی دارند.
وی ضمن تشکر از تلاشهای دکتر نوری وزیر پیشین آموزش و پرورش که در یک سال و نیم گذشته زحمتهای زیادی برای نظام تعلیم و تربیت کشیدند، اضافه کرد: یکی از افتخاراتم تحصیل در دانشسرای تربیت معلم و خدمت به‌عنوان معلم در نظام تعلیم و تربیت کشور است و سطوح مختلف معلمی را طی کرده‌ام، به همین دلیل آموزش و پرورش را به‌خوبی می‌شناسم و آموزش و پرورش را دوست دارم و به‌دلیل همین شناخت و دوست داشتن بود که مسئولیت سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را با مشکلات بزرگی که این دستگاه عظیم پیشِ‌رو دارد، پذیرفتم.

باید دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت بیان شود
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دستگاه تعلیم و تربیت یکی از بزرگترین دستگاه‌های کشور است و کسی که مسئولیت این دستگاه را به‌عهده می‌گیرد، مسئولیت بسیار سنگینی خواهد داشت، ابراز کرد: یکی از وظایف تشکلها امید دادن است، بن‌مایه و ذات انقلاب، امید دادن است و مادامی که انسان امید داشته است به خواسته‌های خود خواهد رسید. رابطه بین امکانات و پیشرفت، یک به یک نیست اما رابطه بین امید و پیشرفت یک به یک است، لذا آموزش و پرورش ما به امید نیاز دارد، ممکن است جایی امکانات باشد، اما بدون امید با وجود امکانات نیز به خواسته‌ها نخواهیم رسید، لذا امید مهمترین نکته‌ای است که باید بر آن تأکید نماییم و در این راستا باید دستاوردهای انقلاب در حوزه تعلیم و تربیت بیان شود.
وی ادامه داد: معلمی مسئولیت سنگینی است و دارای جایگاه ویژه‌ای است، نباید شأن معلم به فهم دیگران مرتبط شود، شأن معلم مربوط به مأموریت معلم است، لذا نباید شأن معلم به حقوق و دریافتی معلم متصل شود، بنابراین باید به‌عنوان متولی نظام تعلیم و تربیت شأن معلمان را حفظ و مسایل معیشتی آنان را حل کنیم و باید رسالت خود را ایجاد و ارتقای شأن معلم بدانیم.
صحرایی با بیان اینکه حضرت امام علی(ع) می‌فرمایند، جهل ریشه هر مصیبت و بلایی است و در جایی دیگر می‌فرمایند درد بی‌درمان جهل است، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات ما ناشی از جهل است، معلمان مسئولیت رسالت و آگاهی مردم را به‌عهده دارند، لذا معلمان مسئولیت و جایگاه خاصی دارند، زیرا معلم بر جهل نور می‌تاباند و به همین علت پیکان همه حملات دشمنان به‌سمت مدرسه است.

لزوم بررسی مشکلات نظام تعلیم و تربیت از نگاه مدرسه
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تأکید به این‌که مدرسه و معلم جایگاه ویژه‌ای در حکمرانی آموزش و پرورش دارند، گفت: حکمرانی آموزش و پرورش فقط از خیابان سپهبد قرنی تهران میسر نمی‌شود، حکمرانی با خرد جمعی به نتیجه می‌رسد. حکمرانی در آموزش و پرورش بدون مشارکت معلمان و خانواده‌ها و شنیدن صدای آنها به سرمنزل مقصود نمی‌رسد. باید مشکلات نظام تعلیم و تربیت از نگاه مدرسه بررسی شود و از جایگاه مدرسه برای آن راه‌حل ارایه شود، زیرا اگر معلمان همراهی نکنند، هیچ برنامه‌ای قابلیت اجرایی‌سازی پیدا نخواهد کرد.

آغاز هر برنامه تحولی از مدرسه
صحرایی تصریح کرد: نظام پیشرفت هر کشور در مدرسه شکل می‌گیرد و بر این اساس باید مدارسی را طراحی نماییم که پیشرفت کشور را رقم می‌زند. وزیری خوب است که آموزش و پرورش را به مسئله اول آن کشور تبدیل نماید و هر کشوری که مسئله اول آن آموزش و پرورش باشد، پیشرفت خواهد یافت، زیرا بذر پیشرفت در مدرسه کاشته خواهد شد.
وی در مورد اجرایی‌سازی سند تحول خاطرنشان کرد: مدرسه قرارگاه تحول است، لذا اجرایی‌سازی سند تحول باید مستقیماً از داخل مدرسه شروع شود. به‌دلیل این‌که برنامه‌های تحولی آموزش و پرورش از ستاد و ادارات شروع می‌شود، معلمان از برنامه‌ها بی‌اطلاع هستند و بر این اساس آغاز هر برنامه تحولی باید از مدرسه باشد.
رسیدگی به اعتراضات "رتبه‌بندی" معلمان به‌عنوان مسئله فوری و جاری آموزش و پرورش
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این‌که یکی از مسایل فوری و جاری آموزش و پرورش رتبه‌بندی معلمان است، اظهار کرد: دولت گذشته به‌دلیل مشکلاتی که رتبه‌بندی داشت و امروز ما با آن مواجه هستیم، رتبه‌بندی معلمان را به‌مدت 3 سال اجرایی نکرد، اما وجود اعضای جوان در شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم باعث شد همت کافی برای اجرای رتبه‌بندی ایجاد شود.

بررسی بیش از 54میلیون سند مربوط به رتبه‌بندی
وی ادامه داد: بیش از 54 میلیون سند در حوزه رتبه‌بندی معلمان بررسی شد که این مقدار سند آمار بسیار زیادی است و نشان از کار بزرگی است که در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان انجام شد.
وی با تبیین سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش در مورد رتبه‌بندی معلمان در سه مسیر، ابراز کرد: رسیدگی به اعتراضات معلمان درباره رتبه‌های اعلام‌شده یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش است که در این مسیر نیز هدف، کمک به معلمان در کسب رتبه‌های خود البته بر اساس قانون خواهد بود.
صحرایی ادامه داد: کارگروه نظارت تشکیل خواهد شد تا ویژگی‌های متعارف رتبه‌ها مشخص شود و با هدف صحت‌سنجی و اعتباربخشی، رتبه‌ها سنجیده خواهد شد تا کیفیت رتبه‌بندی افزایش یابد.

برای ایجاد تحول باید معلمان همزمان با توسعه فناوری، به‌روز شوند
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف اصلی رتبه‌بندی بهبود کیفیت مدارس است، لذا باید مسیر رشد معلم را ترسیم کنیم، آموزش‌های خاصی برای توسعه شایستگی‌های معلمی باید برگزار شود و معلم باید دائم به‌روز شود. دانش‌آموزان ما تغییرات بسیاری را تجربه می‌کنند، لذا باید برای به‌روزآوری معلمان در راستای هدایت نسل تلاش کنیم و تا زمانی که این کارها را انجام ندهیم، تحول اتفاق نخواهد افتاد.
وی با تأکید به این‌که تشکل‌ها در تدوین برنامه هفتم توسعه، به آموزش و پرورش کمک کنند، خاطرنشان کرد: برنامه‌های جاری نباید با سندهای بالادستی ابلاغی نظام به آموزش و پرورش، مغایرت داشته باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: اگر با هم کار کنیم، تکثیر می‌شویم و باید اصلی‌ترین دغدغه ما نظام تعلیم و تربیت باشد، به‌ویژه به کودکان و نوجوانان که در دوره‌ای زندگی می‌کنند که سرعت تغییرات زیاد است، لذا باید به آن‌ها کمک کنیم که در این دنیای به‌سرعت در حال تغییر مسیر رشد صحیح خود را پیدا کنند.
در این دیدار نمایندگانی از تشکل‌های کانون تربیت اسلامی، جامعه اسلامی فرهنگیان، جمعیت اسلامی فرهنگیان، جمعیت فرهنگیان جوان، هیئت هم‌اندیشی بسیج فرهنگیان، جمعیت فرهنگیان جهادی، کانون فرهنگیان شاهد و ایثارگر، کانون مدارس اسلامی، جمعیت معلمان و فرهیختگان، گروه معلمان فکور، و کنگره معلمان انقلاب اسلامی حضور داشتند.
انتهای پیام/

پژوهشیار