وزیر راه و شهرسازی اعلام‌کرد:

توافق ایران و عراق برای آغاز احداث مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه - بصره

1402/01/16 - 23:41 - کد خبر: 89951
راه آهن

نصر: وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر حمل‌و نقل عراق از آغاز عملیات اجرای مسیر ریلی راه‌آهن شلمچه - بصره و پل متحرک توسط دو کشور بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش نصر، «مهرداد بذرپاش» در حاشیه دیدار و گفت وگو با «رزاق محیبس السعداوی» وزیر حمل‌و نقل عراق در ساختمان دادمان در جمع‌بندی توافق‌های حاصله در خصوص موضوعات مختلف حوزه حمل‌و نقل با اعلام اینکه امروز میزبان وزیر حمل‌و نقل عراق و هیات همراه بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل همجواری با عراق و مرزهای مشترک با آن کشور پروژه‌های قابل توجهی در حوزه حمل و نقل برای گسترش همکاری‌ها در دستور کار دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر کوتاه وزیر حمل و نقل عراق به ایران در خصوص توافقات حاصله بین دو کشور توضیح داد: پروژه‌ راه‌آهن شلمچه - بصره پروژه‌ای است که سال‌های سال معطل مانده بود که یکی از موضوعاتی بود که امروز در خصوص آن، دو کشور تصمیم‌گیری کردند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این منطقه از شلمچه و از ابتدای خاک عراق در زمان جنگ مین گذاری شده بوده است در توافق با وزیر حمل‌و نقل عراق مقرر شد تا در کوتاه ترین زمان زمین تحویل دولت ایران شود تا با اولویت بعداز ماه مبارک رمضان عملیات مین‌روبی توسط جمهوری اسلامی ایران انجام شود.
بذرپاش توافق بین دو کشور را شامل آغاز احداث مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری شملچه - بصره توسط جمهوری عراق عنوان کرد و افزود: در مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری که توسط عراق احداث خواهد شد رود «شط‌العرب» وجود دارد که مقرر شد تا جمهوری اسلامی ایران احداث پل متحرک بر روی رودخانه شط‌العرب را انجام دهد که ساخت این پل به شکل موازی همراه با احداث مسیر ریلی توسط دولت عراق، توسط جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد شد.
به گفته بذرپاش، مقرر شده تا زمین‌های موردنیاز اطراف رودخانه شط‌العرب برای احداث پل در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد و طرق عراقی متعهد شد این امر هرچه سریعتر انجام شود.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: توافق شد تا این مسیر ریل و احداث پل متحرک روی رود شط‌العرب، ظرف یکسال و نیم به اتمام برسد. همچنین چنانچه در حین انجام کار قدری زمان طولانی تر شد توافق لازم بین دو کشور انجام خواهد شد.
وی با اعلام اینکه عملیات اجرایی احداث مسیر ریلی و پل بلافاصله بعد از ماه رمضان آغاز خواهد شد یادآور شد: مسیر ریلی توسط ایران احداث شده و هم اکنون به نقطه صفر مرزی رسیده‌ایم.
بذرپاش اظهارامیدواری کرد تا در زمان مقرر این مسیر ریلی حائز اهمیت برای جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص دیگر توافق‌ها در حوزه حمل‌و نقل بین دو کشور اعلام‌کرد: در این نشست بین ایران و عراق توافق شد تا تا نقشه جامع همکاری حمل و نقلی در بخش‌های مختلف ریلی، جاده‌ای، دریایی تنظیم شود تا کارهای مشترک بین دو کشور طبق نقشه جامع انجام شود.
بذرپاش از جمله این توافقات را که در دستور کار قرار گرفته است شامل لایروبی اروند و جاده خسروی به بغداد وتسهیل ترانزیت بین دوکشور برشمرد
به گفته وی، لایروبی کشتی‌های مغروقه و سایر لایروبی‌های موردنیاز از جمله توافقات دیگر این نشست بین دو کشور ایران و عراق بود و مقرر شد تا این موضوعات در کمیته مشترک پیگیری شود.
همچنین وزیر راه و شهرسازی موضوع دیگر مورد بحث در این نشست را موضوع جاده‌ای و تکمیل راه‌آهن و مسیر جاده‌ای مرز خسروی به بغداد برشمرد.
بذرپاش با اشاره به اینکه ایران با عراق چهار مرز مشترک مهم دارد که شامل مرزهای مهران، چزابه، شلمچه و خسروی است، توضیح داد: هرکدام از این مرزها اهمیت خاص خود را دارد. برخی از این مرزها، مرزهای ترانزیتی ما هستند. از آنجاییکه موضوع ترانزیت مربوط به وزارت اقتصاد و مالیه عراق است، مقرر شد تا از طریق وزارت اقتصاد و امور دارایی موضوع ترانزیت کامیون‌های باری دنبال شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار