رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان خبر داد:

تندبادهای لحظه ای در راه آذربایجان‌شرقی

1402/01/16 - 10:01 - کد خبر: 89888
تندباد

نصر: رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از عصر امروز / چهارشنبه / وزش باد گاهی به صورت شدید و تندبادهای لحظه ای موجب خیزش گرد و خاک در سطح استان می‌شود.

به گزارش نصر، محمد امیدفر با بیان اینکه این وضعیت تمامی نواحی استان را دربر می گیرد، افزود: بروز تندبادهای لحظه ای و خیزش گرد و خاک تا بعد از ظهر جمعه در استان ادامه خواهد داشت.
وی همچنین اظهار کرد: بر اساس آخرین نقشه های هواشناسی، با توجه به شرایط فصلی و محلی در برخی نواحی استان به ویژه ارسباران بارش پراکنده باران و رعد و برق دور از انتظار نیست.
رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: به دنبال بروز تندبادهای لحظه ای، احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام، خسارت به سازه های سبک و شکستن شاخه های درختان وجود دارد بنابراین مردم باید نسبت به محکم کردن سازه های سبک اقدام کنند و خودروها را در کنار درختان فرسوده پارک نکنند.
امیدفر، ادامه داد: در پی بارش باران در برخی نواحی استان، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های فصلی، اصابت آذرخش و در نواحی مستعد بارش تگرگ پیش بینی می شود.
وی به شهروندان توصیه کرد، از اتراق در حریم رودخانه ها و مسیل ها پرهیز کرده و سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی را لغو و در ترددهای جاده ای احتیاط کنند.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار