مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی:

ناترازی در اقتصاد از عوامل اصلی بروز تورم است/اتصال سامانه‌های بیمه و مالیات طرح مهم امسال

1402/01/15 - 16:00 - کد خبر: 89855
میرهاشم موسوی

نصر: مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه ناترازی در اقتصاد از عوامل اصلی بروز تورم است، گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی نیازمند یک تحول مبتنی بر برنامه‌محوری است.

به گزارش نصر، میرهاشم موسوی ضمن تبریک آغاز سال جدید، گفت: کاهش و رفع ناترازی منابع و مصارف سازمان تأمین‌اجتماعی در مهار تورم که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است نیز تأثیرگذار بوده و این سازمان به‌عنوان مهم‌ترین سازمان بیمه اجتماعی کشور در این زمینه سهم دارد.
وی تصریح کرد: هر میزان در کنترل ناترازی منابع و مصارف تلاش کنیم، تکلیف خود را در مهار تورم انجام داده‌ایم و برای مهار و کنترل این ناترازی باید برای تحقق منابع پیش‌بینی شده در بودجه سازمان تلاش جدی داشته باشیم.
موسوی با بیان اینکه برای مهار تورم و افزایش تولید، باید همه فعالیت‌ها را مبتنی بر رویکرد تحولی پیگیری کنیم، اظهار داشت: موضوع دیگری که همواره مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده و ریاست جمهوری نیز تأکید ویژه‌ای بر آن دارد، رسیدگی به وضعیت معیشت اقشار مختلف جامعه به‌ویژه بازنشستگان است. مدیران ستادی و استانی تأمین‌اجتماعی باید ضمن استمرار تلاش‌ها برای توسعه کمی و کیفی خدمات، ارتباط با تشکل‌ها را مورد توجه قرار داده و ارتباط خوبی با تشکل‌های کارگران و بازنشستگان داشته باشند.
وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۲ به‌عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: در سال جدید با محوریت اقتصاد و دو تکلیف مهم مهار تورم و رشد تولید، همه باید ضمن تمرکز راهبردی بر تحقق شعار سال، در حوزه کاری خود برنامه عملیاتی برای تحقق این هدف تدوین کنیم؛ در موضوع اقتصاد نیز که با معیشت مردم گره خورده و به نوعی از اولویت‌های اساسی نظام و حاکمیت است، باید با دقت راهبردی، مواجهه صحیح داشته باشیم؛ رهبر معظم انقلاب، پس از پیام نوروزی در سخنرانی در صحن مطهر علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) با رویکرد تحولی به این موضوع پرداختند و تأکید ایشان بر این است که بدون نگاه تحولی، امکان غلبه بر مشکلات اقتصادی و به‌ویژه تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید وجود نخواهد داشت.

تزریق ناامیدی در جامعه گناهی نابخشودنی است
موسوی افزود: نگاه تحولی مبتنی بر راضی نبودن به وضع موجود، ایجاد جهش و استفاده از ظرفیت‌های درونی بخش‌های مختلف کشور، برای تحقق شعار سال ضروری است. در سازمان تأمین‌اجتماعی نیز با نگاه تحولی می‌توانیم با تمرکز بر موضوعات سازمانی، مسیر را برای ارتقای سطح زندگی و تحقق آسایش مردم هموارتر کنیم. پس از سخنان رهبر معظم انقلاب، ریاست جمهوری نیز تکالیفی را برای بخش‌های مختلف کشور مقرر کرد که یکی از محورهای اصلی سخنان آیت الله رئیسی این بود که تزریق ناامیدی در جامعه گناهی نابخشودنی است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ادامه داد: برخی به دنبال این هستند که ما را از مسیر تحولی که در دولت انقلابی سیزدهم آغاز شده است، دور کنند و به دنبال تزریق ناامیدی هستند؛ منشاء بخشی از این تلاش‌ها مربوط به بیرون از جغرافیای ماست که قطعاً دشمنی در آن نهفته است و بخشی نیز ممکن است ناشی از بدفهمی و بدتحلیلی برخی افراد باشد که مسیر رشد و تعالی کشور را درست درک نمی‌کنند. امیدواریم در همه دستگاه‌ها با فهم این تکالیف، بتوانیم خودمان را برای تحقق شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید آماده کنیم و آثار آن را در امنیت و رفاه مردم بیش از پیش ببینیم.
وی تصریح کرد: سال نو، فرصتی است که نقاط قوت و ضعف سال قبل را نیز به دقت بررسی کنیم؛ از نقاط ضعف درس بگیریم و نقاط قوت را توسعه دهیم. سال گذشته با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها، با تلاش مجموعه همکاران سازمان در سطح کشور همچنین در حوزه اقتصادی سازمان و بانک رفاه، موفقیت‌های خیلی خوبی رقم خورد که جز عنایت خدا دلیل دیگری بر ای این موفقیت‌ها وجود ندارد. در برخی مقاطع با وجود چالش‌های جدی، توفیقات بزرگی را نیز به دست آوردیم که همه همکاران در تحقق این اهداف با ارزش نقش داشته‌اند.
موسوی افزود: در سال گذشته حدود یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید تا پایان دی، تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفتند که بیشتر بیمه‌شدگان جدید، بیمه‌شدگان اجباری و مشاغل آزاد هستند. در کنار کاهش دعاوی مربوط به سازمان که یکی از دستاوردهای مهم سازمان بوده است، در حوزه مالی و اقتصادی نیز با لطف خدا شاهد بودیم که بزرگترین تسویه بدهی بانکی کشور در تأمین‌اجتماعی رقم خورد. در مجموع حدود ۱۰۶ هزار میلیارد تومان تسویه بدهی انجام دادیم که در صورت استمرار این بدهی، هزینه تأمین مالی و سود بانکی این رقم سالیانه بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌بود.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی واگذاری سهام پالایشگاه شازند به تأمین‌اجتماعی را یکی از بزرگ‌ترین اقدامات دولت مردمی سیزدهم در مسیر تأدیه بدهی بیمه‌ای دولت از طریق واگذاری سهام شرکت‌های مناسب دانست و گفت: با این اقدام ارزشمند و تقویت منابع سازمان، علاوه بر تسویه بدهی به بانک رفاه، یک افزایش سرمایه تاریخی نیز برای بانک رفاه انجام شد که بسیار اقدام بزرگی بود و بزرگ‌ترین افزایش سرمایه بانکی را با رقمی حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان در بانک رفاه شاهد بودیم.
وی ادامه داد: در سال گذشته همه تعهدات خود را به بهترین نحو و در زمان مناسب انجام دادیم و در زمینه ایفای تعهدات و پرداخت حقوق بازنشستگان به مشکلی بر نخوردیم. در شستا کارهای زیربنایی بزرگی در حال انجام است. براساس صورت‌های مالی ۷۲ درصد افزایش فروش و ۴۵ درصد افزایش سود تجمیعی انجام شده است. در شستا نیز کارهای زیربنایی توسعه‌ای آغاز شده و بالغ بر ۹۰ طرح زیرساختی توسعه‌ای شروع شده و ۲۱ طرح نیز در شستا افتتاح یا آغاز شده است. یکی از راه‌های رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری است و باید همواره برای افزایش سرمایه‌گذاری در شستا تلاش کنیم.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با قدردانی از زحمات و تلاش‌های کارکنان این سازمان در سراسر کشور به‌ویژه کادر درمان گفت: در حوزه درمان تأمین‌اجتماعی اقدامات ارزشمندی انجام شده است. در سال گذشته حدود چهار هزار نفر نیروی جدید جذب سازمان شد که دو سوم آن مربوط به حوزه درمان بوده است. در بخش درمان اقداماتی چون افزایش فوق‌العاده ویژه کادر درمان، تبدیل وضعیت استخدامی همکاران و در کنار آن توسعه کمی و کیفی مراکز را نیز در سال گذشته شاهد بودیم. ۷۸ پروژه را در اسفند ماه در سراسر کشور، افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی داشتیم که نتیجه همکاری و هم‌افزایی مجموعه همکاران سراسر کشور است. در سال گذشته 9 هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه عمرانی بودجه در نظر گرفته شده بود و توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی به خوبی انجام شد.
نسخه الکترونیک نیز از کارهای بزرگی است که در کشور انجام شده است. نسخه الکترونیک از اقدامات تحولی و بسیار مهم سازمان است. پایداری این سامانه در شرایط مطلوب قرار دارد و صدور نسخه الکترونیک از حدود ۶۰ درصد در ابتدای دوره مدیریت جدید به بالای ۹۵ درصد رسیده است همچنین رسیدگی الکترونیکی به نسخ در حوزه درمان و اتصال سامانه‌های بیمه و مالیات دو طرح مهم سال جاری هستند که با جدیت پیگیری خواهند شد.

تأمین‌اجتماعی یک سازمان خدمت‌محور و پاسخگو است
موسوی، تعامل سازنده با جامعه تحت پوشش و شرکای اجتماعی را مورد تأکید قرار داد و افزود: ارتباط خوب با شرکای اجتماعی موضوعی مهم است. تأمین‌اجتماعی سازمانی خدمت‌محور و پاسخگو است و در کنار پاسخگویی باید روابط خود را با شرکای اجتماعی تقویت کنیم تا کارهای بزرگ انجام شده در سازمان منجر به رضایتمندی جامعه تحت پوشش شود. سفرهای زیارتی بازنشستگان و ارتباط نظام‌مند برای تکریم کارفرمایان برتر و برگزاری مسابقات قرآنی کارکنان سازمان و مجموعه‌های تابعه از اقدامات ارزشمند حوزه فرهنگی و اجتماعی است که در نوع خود کم‌نظیر است.

بی‌سابقه ترین تأدیه بدهی توسط دولت در سال ۱۴۰۱
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در سال گذشته، حمایت‌های خیلی خوبی از سوی دولت داشتیم و بی‌سابقه ترین تأدیه بدهی توسط دولت انجام شد همچنین ارتباط بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی رقم خورد و در نتیجه آن در بودجه سال ۱۴۰۲، پیش‌بینی پرداخت حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان از دولت لحاظ شد. ظرفیت‌های بسیار خوبی نیز در زمینه تهاتر بدهی‌ها و صادرات نفت و میعانات پیش‌بینی شد و امیدواریم در سال جاری از این فرصت‌ها به‌خوبی استفاده کنیم. زیرساخت‌های اصلاحی برای توانمندسازی سازمان تأمین‌اجتماعی را برای برنامه هفتم توسعه نیز پیگیری می‌کنیم و در برنامه هفتم آثار آنها مشخص خواهد شد.

سازمان تأمین‌اجتماعی نیازمند تحول مبتنی بر برنامه‌محوری است
وی افزود: سال ۱۴۰۲ باید برای اجرای برنامه‌های تحولی تلاش کنیم. تامین اجتماعی از جمله سازمان‌هایی است که نیازمند تحول مبتنی بر برنامه‌محوری هستیم. اقدامات تحولی که باید انجام شود را در هیأت‌مدیره مورد توجه قرار می‌دهیم و همه مسائل را مبتنی بر برنامه و بودجه ۱۴۰۲ پیگیری می‌کنیم؛ نباید از پیگیری برنامه‌های تحولی خسته شویم. استمرار در تحول از مهمترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در مسیر تحولی که در برنامه و بودجه پیش‌بینی شده است، حرکت کنیم.
موسوی، توجه ویژه به سرمایه انسانی را مورد تأکید قرار داد و خطاب به معاونان و مدیران سازمان گفت: برکت خداوند در نیروی انسانی متعهد و متخصص سازمان است و باید نیروی انسانی را تکریم عملی کنیم. باید به نیروی انسانی نگاه عادلانه داشته باشیم و به‌گونه‌ای عمل کنیم که کسی احساس کم‌توجهی و احساس فراموشی نکند.
وی تاکید کرد: کاری کنید که سرمایه انسانی به معنای واقعی مورد توجه قرار گیرد. موضوع دیگر انضباط مالی و تمرکز بر اجر ای برنامه سالانه سال ۱۴۰۲ است. سازمان موفق، سازمان برنامه‌محور و سیستماتیک است و همه کارهای سازمان را باید مبتنی بر برنامه پیگیری کنیم.
وی افزود: هماهنگی بین‌بخشی، اکسیر تحول در سازمان است. هماهنگی بین بخش‌های مختلف و هماهنگی بین صف و ستاد باید همواره مورد توجه قرار گیرد. ستاد و صف باید محصول تلاش و هماهنگی را ببینند. پرهیز از اسراف نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تبیین خدمات و دستاوردهای این سازمان را از دیگر اولویت‌ها برشمرد و گفت: اطلاع‌رسانی دقیق از اقدامات و خدمات سازمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اطلاع‌رسانی نظام‌مند دستاوردها و تبیین همه‌جانبه برنامه‌های سازمان باید پیگیری شود و در این زمینه از تلاش‌های صورت‌گرفته تشکر می‌کنیم و اقدامات زیرساختی که از قبل شروع شده بود، امیدواریم به نتیجه برسد و همه استان‌ها هم باید سهم خود را در این زمینه انجام دهند.
موسوی تصریح کرد: مهم‌ترین اقدامی که باید در تبیین برنامه‌ها و اقدامات مورد توجه قرار گیرد، شفافیت است و هر جا ضعف و مشکلی وجود دارد باید بیان کنیم و خود را آن‌گونه که هستیم، نشان دهیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار