معاون توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح کرد:

فعالیت ۸۰۰ واحد صنایع تبدیلی در آذربایجان‌شرقی

1402/01/14 - 21:37 - کد خبر: 89795
بسته بندی

نصر: معاون توسعه بازرگانی و صنایع سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌ شرقی با اشاره به فعالیت ۸۰۰ واحد صنایع تبدیلی در استان گفت: بیش از ۵.۵ میلیون تن ظرفیت در این حوزه ایجاد شده است.

به گزارش نصر، ایاز برنو  اظهار کرد: این استان قطب مطمئن صنایع تبدیلی و بسته بندی بوده و رتبه اول بسته بندی عسل و فرآوری تخم مرغ در کشور بخشی از توانایی استان در حوزه صنایع تبدیلی است.
وی نزدیکی به مرز‌های روسیه و اروپا را از ظرفیت‌های جغرافیایی آذربایجان شرقی دانست و ادامه داد: بیش از ۱۵۰ سردخانه در استان که نیم میلیون تن ظرفیت این سردخانه‌ها است باعث شده تا زنجیره تولید سیب در استان کامل و بعد از برداشت برای صادرات آماده شود.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به فرآوری ۹۰ درصد نخودچی آجیلی دنیا در این استان ادامه داد: این محصول مهم در بخش ممقان شهرستان آذرشهر فرآوری و به کل دنیا صادر می‌شود.
وی گفت: کشمش استان‌های مختلف در آذربایجان شرقی فرآوری و ۹۰ درصد آن صادر می‌شود.
برنو با اشاره به پیشینه آذربایجان شرقی در فرآوری، ایجاد ارزش افزوده و صادرات محصولات کشاورزی گفت: این استان مسیر ترانزیتی صادرات خرمای کشور است و محصولات خرما در این استان بسته‌بندی، فرآوری و صادر می‌شود و در حال حاضر این استان بزرگترین صادرکننده خرمای کشور است.
وی با اشاره به ظرفیت قابل توجه بازار‌های کشور همسایه در حوزه صنایع تبدیلی گفت: آذربایجان شرقی از محصولات کشاورزی مرغوبی برخوردار است و وقتی صنایع تبدیلی خوبی نیز ایجاد کنیم، می‌توانیم با بسته بندی و فرآوری با کیفیت و مناسب، به نیاز بازار‌های منطقه به خوبی پاسخ دهیم و تامین امنیت غذایی کشور را رقم بزنیم.
برنو در خصوص ضرورت توسعه سردخانه برای تامین مستمر محصول برای صنایع تبدیلی در طول سال اظهار کرد: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی در زمان خاصی برداشت و تولید می‌شوند، باید سردخانه‌ها و همچنین کارخانه‌های صنایع تبدیلی را در کنار هم داشته باشیم چرا که صنایع تبدیلی حلقه بسیار مهمی است که امنیت غذایی را تضمین می‌کند.
وی با تاکید بر حمایت مسئولان در این خصوص درباره ضرورت اجرای قانون انتزاع در حوزه کشاورزی خاطرنشان کرد: این قانون، در ذات خود قانون خوب و کاملی است، چرا که فرآیند تولید، فرآوری و توزیع محصول باید در سیستم واحدی باشد و این موضوع اتفاق افتاده است.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: با وجود مشکلاتی که در هر تغییری امکان دارد رخ دهد، مسیر درستی از یک سال قبل آغاز شده است و به طور جدی در استان پیگیری می‌شود و همکاران ما تلاش می‌کنند تا تولید، توزیع و مصرف محصولات کشاورزی را با توجه به این قانون مدیریت کنند.
معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر برنامه کشت قراردادی و حذف واسطه‌های غیرضروری ادامه داد: با توجه به سامانه‌هایی که برای کشت قراردادی در استان درحال تدوین و اجراست، واسطه‌های غیرضرور به سرعت حذف خواهند شد.
میزان تولیدات زراعی، باغی، دامی و شیلات استان آذربایجان شرقی در طول سال به ۶ میلیون تن می‌رسد.
انتهای پیام/

پژوهشیار