طراح فرش های مختلف تبریزی؛

فرش تبریز مظلوم واقع شده است/ کشورهای عربی تشنه فرش تبریز

1401/12/28 - 13:12 - کد خبر: 89193
مرتضی سطوتی

نصر: مالک برند فرش سطوتی گفت: متاسفانه قدمت فرش تبریز که بیش از ۵۰۰۰ سال است در رقابت با رقبایی همچون فرش قم که کمتر از ۶۰ سال قدمت دارد عقب مانده و بازاریابی خوبی صورت نگرفته است.

به گزارش نصر، مرتضی سطوتی، مالک برند فرش سطوتی در گفتگو با نصر در خصوص حضور خود در این صنعت گفت: از سال ۱۳۷۳ در این حوزه حضور دارم و در طرح های مختلف سعی کردیم فرش تبریز را روانه بازار کنیم.


 
وی در ادامه افزود: متاسفانه بازاریابی فرش تبریز در سال های اخیر آنطور که باید انجام نشده است و به همین خاطر در رقابت با رقبا عقب مانده است. فرش قم که تنها ۶۰ سال قدمت دارد در این بازار از فرش تبریز عبور کرده و در مقام بالاتری در سطح جهان قرار دارد که علت آن بازاریابی و تبلیغات گسترده است.


سطوتی با بیان اینکه متاسفانه نوآوری جدیدی در این هنر دیده نمی شود، خاطر نشان کرد: در سال های اخیر طرح های جدید به ندرت در بازار دیده می شود و قالیبافان معمولا همان طرح های قدیمی را اجرا می کنند و به فکر طرح های جدید نیستند و هیچگاه به این فکر نکردیم که استقبال مشتریان از طرح های جدید ما چیست. در طول سالهای حضورم در حوزه فرش سعی می کنیم طرح هایی را که به کار می بریم از لحاظ روانی باعث خستگی ذهن مردم نشود و خستگی های روزانه را از بین ببرد تا آرامش را به خانه ها بیاورد.


این فعال حوزه فرش در خصوص وضعیت بازار فرش تبریز اظهار داشت: با توجه به اینکه بازاریابی خوبی صورت نگرفته و به سلایق مشتریان توجه نشده است، بنابراین هر طرحی را که قالیباف در ذهن داشته می بافد لذا مشتریان این فرش طرح های دلخواه خود را به ندرت پیدا می کنند.


سطوتی در خصوص تعداد کارکنان مجموعه فرش سطوتی یادآور شد: در حال حاضر بیش از ۵۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت هستند. مهم ترین مشکلی در خصوص کارکنان وجود دارد مسائل مربوط به بیمه آنهاست که انتظار داریم دولت در این زمینه به فعالان این حوزه مساعدت کند چراکه این صنعت در حدی نیست که بتواند هزینه بیمه کارکنان را به راحتی تامین کند. 
وی همچنین در مورد صادرات فرش تبریز گفت: متاسفانه با توجه به شرایط تحریم امکان صادرات مستقیم وجود ندارد ولی به صورت چمدانی این فرش به نقاط مختلف دنیا ارسال می شود. با این حال اکثر مشتریان فرش تبریز در چین هستند که دلیل آن هم پایین بودن دستمزد کارگران ایرانی نسبت به سایر کشورهای دنیاست. فرش یک هنر بوده و تحریم آن بسیار ظالمانه  و بسیار تاثیر گذار است.


سطوتی با بیان اینکه هدفش رساندن جایگاه فرش تبریز به مقام واقعی خود است، بیان کرد: متاسفانه دلال بازی ها و منفعت طلبی ها باعث نابودی جایگاه این فرش شده است. باتوجه به اینکه در این شهر به دنیا آمدم و پیشرفت کردم بنابراین به تبریز تعصب دارم و به مظلومیتش واقف هستم. فرش تبریز که بیش از پنج هزار سال قدمت دارد نباید گرفتار چنین منفعت طلبی ها باشد. 


مالک برند فرش سطوتی افزود: متاسفانه مسئولان هم فکری به حال برند فرش تبریز نکردند و هیچکس دلسوز این هنر نبوده است. شاید امروز بافت این فرش با چنین ظرافتی برایم از لحاظ مالی مقرون به صرفه نباشد ولی ابداع چنین هنری بسیار زیباست و باعث انگیزه می شود.
سطوتی در پایان گفت: قالیبافان تبریز بسیار مظلوم واقع شدند چراکه دستمزد روزانه کارگر ساده حدود ۵۰۰ هزار تومان است ولی دستمزد یک بافنده بسیار پایین تر است. با توجه به هزینه های بالای تکمیل یک فرش قیمت تمام شده فرش تبریز واقعا پایین است که امیدوارم اگر روابط ایران با کشورهای منطقه به خصوص کشور عربی بهتر شود قطعا آینده بهتری در انتظار فرش تبریز خواهد بود چراکه این کشور ها تشنه فرش تبریز هستند.


 
انتهای پیام/

پژوهشیار