استاندار آذربایجان شرقی؛

صادرات غیر نفتی آذربایجان شرقی ۵۰ درصد افزایش داشته است/ کاهش تجارت چمدانی در منطقه آزاد ارس

1398/09/17 - 13:20 - کد خبر: 8888
محمدرضا پورمحمدی، منطقه آزاد ارس

نصر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: واحدهای مستقل در منطقه آزاد تجاری ارس به دلیل معافیت های مالیاتی و سهولت در امور واردات و صادراتی کالاها یک منطقه خاص برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

به گزارش نصر، "محمدرضا پورمحمدی" به خبرنگار نصر گفت: بسیار خرسندیم که در منطقه آزاد تجاری ارس، بیش از ۴۴۰ واحد صنعتی و کشاورزی در حال فعالیت هستند که از این تعداد واحد، تولیدات ۲۴۰ واحد صنعتی و کشاورزی به مرحله نهایی و بهره برداری رسیده و ۱۸۰ واحد نیز در حال راه اندازی هستند.

وی اظهار کرد: با یادآوری ۱۵ سال قبل منطقه آزاد تجاری ارس، در مواجهه با روزهای سخت تحریمی، پروژه هایی که امروزه افتتاح می شوند باعث افتخار هستند لذا آینده اقتصاد آذربایجان شرقی و منطقه آزاد تجاری ارس بسیار خوب تلقی می شود.

محمدپور افزود: طی بازدید از واحدهای تولیدی در حوزه های صنعتی، کشاورزی و گردشگری که امروز شروع به فعالیت کردند، به جرات می توان ادعا کرد که ۸۰ درصد دستگاه ها، تولید داخل هستند که نه تنها  محصولات آن ها در بازارهای داخلی مصرف کننده دارد، بلکه به بازارهای آسیایی و اروپایی نیز صادر می شود.

وی تصریح کرد: طی فرصتی که فراهم شده است، کشور ایران جزو اتحادیه اقتصادی اوراسیا محسوب می شود و این اتفاق باعث شده تا بتوانیم مبادلات اقتصادی خود را با کشورهای عضو و اروپایی رونق بدهیم که قطعا به رونق منطقه آزاد تجاری ارس بسیار کمک خواهد کرد.

استاندار آذربایجان شرقی اذعان کرد: واحدهای مستقل در منطقه آزاد تجاری ارس به دلیل معافیت های مالیاتی و سهولت در امور واردات و صادراتی کالاها یک منطقه خاص برای سرمایه گذاری محسوب می شود.

محمدپور ابراز کرد: خوشبختانه علی رغم تحریم های ضالمانه، هیج تاثیر منفی در تولیدات و صادرات ما بوجود نیامده است.

وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی آذربایجان شرقی ۵۰ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: بی تردید بحث افزایش ارز در منطقه آزاد ارس، منجر به کاهش تجارت های چمدانی شده است.

وی با اشاره به اینکه فلسفه منطقه آزاد تجاری ارس، تولید برای صادرات است، عنوان کرد: کمرنگ شدن فعالیت های تجاری این منطقه باعث شده تا منطقه آزاد تجاری ارس به فلسفه قبلی خود بازگردد.

وی گفت: مساحت فعالیت های گلخانه ای در استان به ۲۴۰ هکتار رسیده است که طبق پیش بینی های امسال، درصدد افزایش آن به ۴۰۰ هکتار هستیم که علاوه بر تامین نیازهای داخلی، با صادرات آن ها منجر به ارز آوری شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به مشکلاتی که در ارتباط با کاهش ارزش افزوده واحدهای صنعتی و کشاورزی وجود دارد، خاطرنشان کرد: بی تردید با رونق گرفتن و افزایش فعالیت‌های نوپا، مشکلات ارزش افزوده و واحدهای صنعتی و کشاورزی حل و رفع خواهد شد.

انتهای پیام/

پژوهشیار