یادداشت/

اتاقی برای همه ؛ صدای مطالبه‌گری تشکل‌ها

1401/12/18 - 20:10 - کد خبر: 88637
جمشید برزگر

نصر: اتاق های بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی در شرایطی که اقتصاد کشور روز به روز به سمت دولتی تر شدن پیش می رود، تنها مرجع رسمی برای بیان دغدغه های فعالان اقتصادی می تواند باشد.

ائتلاف اتاقی برای همه، بر مبنای حضور حداکثری نمایندگان کلیه تشکل های صنفی فعال در حوزه های مختلف اقتصادی استان شکل گرفته و این امر قدرت و مشروعیت اتاق را در سالم سازی و بهبود فضای کسب و کار افزایش خواهد داد. در ضمن انتظارات فعالان اقتصادی از اتاق های بازرگانی می‌بایست واقع گرایانه و منطبق با ظرفیت های قانونی و جایگاه آن در فرآیند های تصمیم سازی و تصمیم گیری های اقتصادی چه در سطح ملی و چه در سطح استانی باشد. 
متاسفانه بررسی گزارش های سند تدبیر و توسعه استان گویای عدم رضایت بخش بودن شاخص های اقتصادی استان و پایین بودن این شاخص ها از متوسط کشوری است این امر علیرغم وجود ظرفیت‌های بالا در حوزه های کشاورزی صنعت و معدن به دلیل عدم بهره برداری صحیح از این ظرفیت ها ظهور و بروز پیدا کرده است که بایستی در اولویت برنامه ها قرار گیرد.
 با توجه به اینکه در تمامی پایش های فضای کسب و کار که طی سالهای گذشته از سوی اتاق ایران انجام پذیرفته سه عامل "غیرقابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه"،  "دشورای تامین مالی از طریق بانک ها" و "بی ثباتی قوانین و بخشنامه های ناظر بر کسب و کار"، همواره جزو نامناسب ترین مولفه های کسب و کار شناسایی شده اند، لذا ضروری است که راه های برون رفت از مشکلات مذکور در اولویت برنامه های دوره دهم اتاق قرار گیرد. اولویت بخشیدن به توسعه زیرساخت های استان به عنوان کانون توسعه استان از دیگر برنامه هایی است که با توجه به فرسودگی و عدم توسعه یافتگی زیرساخت‌ها در یک دهه گذشته، تلاش در جهت افزایش اعتبارات عمرانی استان و استفاده از توان بخش خصوصی با اصلاح قوانین بالادستی را امری ضروری و انکارناپذیر می‌نماید. 
صنعت احداث در کنار سایر صنایع مرتبط و وابسته که قریب به سیصد بخش اقتصادی را شامل می شود به عنوان مزیت نسبی استان از ظرفیت بالایی برای افزایش درآمد سرانه استان و بهبود سایر شاخص‌های اقتصادی برخوردار میباشد. تامین امنیت سرمایه گذاری، بازسازی و نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل استان، توجه ویژه به حل معضل حاشیه نشینی و نوسازی بافت فرسوده و همچنین ایجاد بسترهای لازم جهت اجرای پروژه های مشارکتی و سرمایه گذاری در حوزه شهری از دیگر مواردی است که در اولویت برنامه های دوره دهم اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تبریز قرار خواهد گرفت.

جمشید برزگر/کاندیدای انتخابات اتاق بازرگانی تبریز
انتهای پیام/

پژوهشیار