رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان

بارش باران در راه آذربایجان‌شرقی

1401/12/18 - 12:00 - کد خبر: 88606
بارش باران

نصر: رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی با اشاره به تداوم بارش در نواحی مرتفع و سردسیر، گفت: از اواسط هفته آینده نیز در استان بارش داریم.

به گزارش نصر، محمد امیدفر روز پنجشنبه در گفت و گویی افزود: بر اساس آخرین نقشه های پیشیابی و با افزایش بردارهای خطوط فشاری در منطقه، هوا در بیشتر نقاط استان ابری و نیمه ابری است و با توجه به آخرین اطلاعات سامانه بارشی که از دیشب وارد استان شده موجب بارش باران و در نواحی مرتفع و سردسیر برف شده که این روند تا بعد از ظهر جمعه ادامه دارد.
وی با بیان اینکه این وضعیت موجب کاهش دما نیز می شود، اظهار کرد: از بعد از ظهر روز جمعه تا اواسط هفته آینده جوی نسبتا پایدار در استان پیش بینی می شود اما از روز سه شنبه سامانه بارشی دیگری وارد استان شده و موجب بارش رگبارهای باران همراه با رعد و برق قوی خواهد شد.
رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی بیشترین میزان بارش برف و باران را مربوط به شهرستان های بستان آباد و چاراویماق دانست و گفت: مقدار بارش تا صبح امروز ۴۳.۹ میلی متر از چاراویماق گزارش شده که با توجه به تداوم بارش تا ۵۰ میلی متر نیز افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد در ۲۴ ساعت گذشته ورزقان با دمای منفی یک درجه و جلفا با دمای ۱۹ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در این مدت به هشت درجه سانتی گراد بالای صفر رسیده که نسبت به دیروز دو درجه کاهش داشته است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار