خبر/

برنامه سازمان سنجش برای الکترونیکی کردن آزمون‌های ارشد و دکتری

1401/12/11 - 15:11 - کد خبر: 88198
کنکور سراسری، کنکور

نصر: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از برنامه این سازمان برای الکترونیکی کردن آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی طی سال‌های آینده خبر داد و گفت: دوره آزمون‌های کتبی به پایان رسیده است و ما در مسیر الکترونیکی کردن تمامی آزمون‌ها حرکت می‌کنیم.

به گزارش نصر، دکتر عبدالرسول پورعباس در حاشیه بازدید از آزمون دکتری سال ۱۴۰۲ در دانشگاه علم‌و صنعت گزارشی از روند برگزاری این آزمون ارائه داد و گفت: کنکور دکتری امسال با سال گذشته تفاوت خاصی ندارد. آزمون دکتری یک آزمون دو مرحله ای است که مرحله اول این آزمون کتبی و ۵۰ درصد نمره دارد و مرحله دوم نیز مصاحبه علمی پژوهشی داوطلبان است که توسط دانشگاه ها انجام می گیرد.
وی در ادامه تصریح کرد: در آزمون امسال حدودا ۲۶۷ رشته متفاوت در آزمون دکتری امسال وجود دارد که به نوعی می‌توانیم بگوییم که ما ۲۶۷ آزمون متفاوت داریم و جمعا نیز حدود ۱۶۹ هزار داوطلب در این آزمون شرکت کردند که بالای ۱۵۰ هزار داوطلب کارت ورود به جلسه خود را دریافت کردند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: از حدود ۱۵۰ هزار داوطلب ۱۳۲ هزار نفر آنها در حوزه امتحانی تهران به رقابت می‌پردازند در واقع ما براساس استقرار افراد در محل زندگی خود آزمون را برنامه ریزی می‌کنیم و حوزه بندی طبیعتا در شهر تهران بیشتر از سایر شهرها است. در واقع ما آزمون دکتری کل کشور را پوشش نمی دهیم بلکه استان ها و برخی شهرستان های همجوار برگزار می شود. اما تفاوتی که شرایط برگزاری آزمون دکتری با کنکور سراسری دارد این است که این کنکور در تمامی شهرستان ها برگزار شده اما دکتری در شهرهای دانشگاهی برگزار می‌شود.
دکتر پورعباس از برنامه سازمان سنجش آموزش کشور برای الکترونیکی کردن آزمون دکتری از سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: برنامه ما این است که تمامی آزمون ها به صورت الکترونیکی انجام شود و مسیر حرکت ما در سازمان به این سمت می باشد چرا که دیگر دوره آزمون های کاغذی به سر آمده و باید از تمهیدات و امکانات جدید استفاده کنیم و امیدوار هستیم ما در سال های آتی نیز آزمون های ارشد و دکتری را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.
معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: راه اندازی سامانه طراحان سوال در سازمان سنجش در واقع قدمی مهم است که می‌توان در جهت ساماندهی الکترونیکی و تجمیع آزمون‌ها انجام داد.
انتهای پیام/

پژوهشیار