معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل؛

سالخوردگان و زنان باردار در معرض ابتلا به آنفلوانزا هستند

1398/09/16 - 15:53 - کد خبر: 8801
زنان، بیماری

نصر: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: سالخوردگان و مادران باردار و مبتلایان به بیماری‌های خاص بیشتر در معرض ابتلا به آنفوانزا هستند که با خودمراقبتی می‌توان به کنترل این بیماری کمک کرد.

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، بابک نخستین در گفت وگویی اظهار کرد: با توجه به اینکه سالخوردگان و زنان باردار و بیماران خاص بخاطر ایمنی کم بدن بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوانزا هستند ما بحث مراقبت و کنترل این گروه جامعه را مدنظر قرار دادیم تا از تشدید و گسترش بیماری جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: در شیوع چنین بیماری‌هایی که همراه با یک اپیدمی خاص است، مرگ چندین نفر طبیعی به نظر می‌رسد و در همه کشورها با شیوع بیماری‌هایی همچون آنفلوانزا به خاطر شرایط خاص مرگ و میرهای محدود نیز عادی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: البته کودکان در معرض این خطر این بیماری ویروسی قرار ندارند ولی در مجموع باید بیماران قلبی و افرادی که دچار اختلال و مصرف داروهای خاص هستند باید مراقبت بیشتری انجام دهند تا گرفتار این بیماری و عوارض آن نشوند.

نخستین در مورد فروش ژل‌ها با قیمت بالا در بازار برای شستشوی دست، گفت: این ژل‌ها بیس الکل دارند و در دفع ویروس موثر است ولی توصیه ما این است که مردم به جای خرید این ژل‌ها از آب و صابون ساده استفاده کنند تا زمینه دفع ویروس فراهم آید.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ویروس بیشتر با تنفس منتقل می‌شود، انتظار داریم افراد بیمار از حضور در تجمعات و اماکن پرتراکم خودداری کنند و افراد بیمار با استفاده از ماسک جلوی انتقال بیماری را از طریق ترشحات دهن و بینی بگیرند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد ارسال نمونه‌ای از آزمایش گرفته شده از بیماران نیز افزود: ما 102 مورد نمونه‌برداری را برای بررسی ابعاد این بیماری به ویژه ویرویس اچ1 و ان1 به تهران ارسال کردیم تا متخصصان و کارشناسان بررسی دقیق را در مورد این نمونه‌ها انجام دهند.

نخستین اظهار کرد: هر چند گستردگی این بیماری در مناطق سردسیر بیشتر از مناطق گرمسیر است اما در اصفهان و کرمان نیز نمونه‌های این بیماری مشاهده شده که نشان می‌دهد این بیماری الگوی خاصی ندارد.

وی از هموطنان خواست؛ در صورت نبود علایم خاص از مراجعه به بیمارستان‌ها جلوگیری کنند و با خودمراقبتی سعی کنند در منزل با نوشیدن مایعات و عمل به برخی توصیه‌های ضروری نسبت به درمان خود اقدام کنند.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل خاطرنشان کرد: قرار شده است آموزش و پرورش و سایر نهادها نسبت به اعمال مرخصی‌های استعلاجی برای افراد گرفتار این بیماری اقدام هماهنگی را انجام دهند تا افراد مبتلا به این آنفلوانزا با استراحت در منزل به کنترل آن اقدام کنند.

نخستین گفت: تاکنون هیچ موردی از ابتلا به بیماری حاد پرندگان گزارش نشده و ما به تناسب شیوع آنفلوانزای انسانی ترویج آنفلوانزای پرندگان را شاهد نیستیم و این یک مزیت به شمار می‌رود.

وی در پایان بیان کرد: به احتمال زیاد طی دو هفته آینده از شیوع این بیماری و تشدید آن کاسته خواهد شد و به نوعی شاهد فروکش کردن آنفلوانزا در کشور خواهیم بود که در این دو هفته ضرورت دارد با خودمراقبتی مواظب افراد خانواده خود باشیم.

انتهای پیام/

پژوهشیار