معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجهخبر داد:

معاون وزیر امور خارجه: جمهوری آذربایجان شریک راهبردی ایران است

1401/12/05 - 17:19 - کد خبر: 87846
ایران و آذربایجان

نصر: معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید بر روابط بسیار محکم جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان، گفت: این جمهوری یک شریک راهبردی برای ما به شمار می رود.

به گزارش نصر، مهدی صفری روز جمعه در بازدید از نوار مرزی شهرستان خداآفرین، افزود: با جمهوری آذربایجان روابط بسیار مهمی داریم و تلاش ما بر این است که روابط خود را با این کشور در زمینه‌های مختلف گسترش دهیم که در این ارتباط به نقاط مرزی بیشتری نیاز داریم، یکی از بهترین نقاط مرزی که سابقه تاریخی و تسهیلات لازم را هم دارد، نقطه مرزی خداآفرین است.
وی با اعلام اینکه ایجاد گذرگاه مرزی در شهرستان خداآفرین به‌ زودی نهایی می‌شود، اظهار کرد: در روزهای آینده سفری به جمهوری آذربایجان برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها خواهیم داشت که در ملاقات‌های ۲ جانبه، توافق ایجاد گذرگاه مرزی در شهرستان خداآفرین را نهایی می‌کنیم.
صفری با بیان اینکه اولویت طرف مقابل برای ایجاد گذرگاه مرزی محلی موسوم به "آق‌بند" در شهرستان خداآفرین است، یادآور شد: با توجه به این‌که در محل پیشنهادی طرف های آذری موانع طبیعی متعددی وجود دارد، امیدواریم از راه مذاکره و با استدلال فنی به جمع‌بندی مشترکی برای ایجاد این گذرگاه در حوالی موقعیت پل‌های تاریخی خداآفرین که نماد ارتباطات تجاری فلات مرکزی ایران با قفقاز است و سایر بسترهای گمرکی و ترانزیتی نیز در این‌ محل مهیاست ، برسیم.
وی به موضوع آلودگی رودخانه ارس از سوی ارمنستان نیز اشاره و اضافه کرد: این موضوع را با سفیر کشورمان در ایروان در میان گذاشته‌ایم و در سفری که به این کشور خواهیم داشت، چنان‌چه بررسی‌های فنی و تخصصی آلودگی زیست محیطی را تایید کند، طرف ارمنی را برای رفع آلودگی و اجرای اقدام پیشگیرانه در این‌باره ملزم خواهیم کرد.
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید، گفت: ما از ایجاد گذرگاه‌های متعدد با کشور همسایه استقبال می‌کنیم .
حسین حاتمی اظهار کرد: محدوده پل‌های تاریخی خداآفرین به لحاظ داشتن زیرساخت‌های گمرکی و اشتراکات تاریخی و فرهنگی، اولویت نخست ما برای ایجاد گذرگاه است، اما محدوده آق‌بند را به‌ عنوان گذرگاه کمکی و ثانوی به مقامات جمهوری آذربایجان پیشنهاد می‌کنیم.
وی اهمیت گذرگاه مرزی خداآفرین را برای شمال‌غرب کشور راهبردی خواند و افزود: خداآفرین تنها شهرستان آذربایجان‌شرقی است که با جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد و با ایجاد این گذرگاه، ظرفیت مهم اقتصادی و تجاری برای استان و هم‌چنین شمال‌غرب کشور ایجاد می‌شود.
حاتمی احتمال آلودگی رودخانه ارس از سوی کشور ارمنستان را مورد اشاره قرا داد و گفت: این موضوع با جدیت در دستور کار مجلس و دولت است، هرچند دیدگاه‌های متفاوتی درباره میزان آلودگی‌ها مطرح می باشد، اما چنان‌چه اسناد و مدارک مستدل وجود داشته باشد بی‌تردید جلوی این آلودگی زیست محیطی گرفته خواهد شد.
شهرستان خداآفرین در فاصله ۲۱۰ کیلومتری شمال‌شرق تبریز و در حاشیه رودخانه مرزی ارس در مرز با جمهوری آذربایجان قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار