برای سال ۲۰۱۹ بررسی شد:

تحرکات فولادی ترکیه و اعراب

1398/09/16 - 11:34 - کد خبر: 8755
فولاد

نصر: محمدحسین نباتچیان نتایج نظرسنجی Fastmarket از فعالان صنعت فولاد در بیست‌و‌دومین کنفرانس آهن و فولاد خاورمیانه در دبی نشان می‌دهد به‌دلیل پروژه‌های بزرگ در خاورمیانه، تقاضای فولاد ظرف پنج سال آینده در این منطقه افزایش خواهد یافت.

به گزارش نصر به نقل از دنیای اقتصاد، طبق این نظرسنجی، ایجاد زیرساخت در امارات برای اکسپوی دبی ۲۰۲۰ و جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر موید این ادعاست. همچنین این افراد، بزرگ‌ترین چالش فولادسازان خاورمیانه در پنج سال آینده را کاهش تقاضای داخلی چین می‌دانند. در یک ارزیابی جدید دیگر، انجمن جهانی فولاد پیش‌بینی کرد براساس دید کوتاه مدت در ماه اکتبر ۲۰۱۹، مصرف فولاد خاورمیانه با کاهش ۶/ ۴ درصد در سال ۲۰۱۹، ۹/ ۴۷ میلیون تن خواهد بود و در سال ۲۰۲۰، مصرف فولاد در این منطقه، با تنها ۲/ ۰ درصد افزایش به ۴۸ میلیون تن خواهد رسید.

 

 تقاضای فولاد در میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس

تقاضای فولاد در امارات‌متحده‌عربی در ابتدای سال ۲۰۱۹ نسبتا زیاد بود؛ اما به‌دلیل تکمیل پروژه‌های بزرگ، از چهار ماه دوم سال، رشد تقاضا کند شده‌ است. سعیدالرمیسی مدیرعامل شرکت دولتی فولاد امارات، تولیدکننده مقاطع طویل فولادی، در فوریه ۲۰۱۹ اعلام کرده بود به‌دلیل افزایش قیمت سنگ آهن، افت قیمت‌های فروش، نوسانات بازار و اقدامات حمایتی برخی از کشورها، پیش‌بینی می‌کند که میزان ساخت‌وساز در خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ به کُندی پیش رود که به نظر می‌رسد این پیش‌بینی به وقوع پیوسته است.

قیمت فولاد در امارات امسال کاهش یافته است. در ۲۲ اکتبر ارزیابی هفتگی F⇑st⇒⇑rk∅t برای میلگرد ∅xw امارات، هر تن هزار و ۶۸۰ تا هزار و ۷۳۷ درهم (۴۵۷-۴۷۳ دلار) بوده که از هزار و ۸۸۸ تا هزار و ۸۸۹ درهم در هر تن در دوم ژانویه به این میزان رسیده است. دولت امارات به همراه سایر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر و عربستان گام‌هایی برای حمایت از تولید داخلی فولاد و کاهش واردات برداشته است.

شورای همکاری خلیج‌فارس تعرفه واردات میلگرد و مفتول را از ابتدای ژانویه ۲۰۱۹، از ۵ درصد به ۱۰ درصد افزایش داده‌است. این افزایش تعرفه به مدت یک سال اعمال می‌شود و پس از این مدت، شورا تصمیم خواهد گرفت که آیا تعرفه را کاهش دهد یا همین تعرفه ۱۰ درصد را ادامه دهد.

کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس تا سال ۲۰۱۷، حجم عظیمی از میلگرد و مفتول را از ترکیه وارد می‌کردند. از آن سال به بعد، این کشورها در مقاطع طویل خودکفا شدند. تصمیم افزایش تعرفه‌ها بعد از آن اتخاذ شد که ایالات‌متحده، بند ۲۳۲ از مقررات تجاری را برای فولاد به اجرا گذاشت. مطابق این بند، تعرفه برای اکثر کشورهای جهان به استثنای تعداد اندکی، ۲۵ درصد است.

راید عبدالله الاجاجی رئیس کمیته ملی فولاد عربستان می‌گوید: «کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، تحت‌تاثیر غیرمستقیم کشورهای صادرکننده به ایالات‌متحده قرار گرفتند. علاوه بر چین، ترکیه نیز به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و کاهش ارزش پول ملی، صادرکننده بالقوه فولاد شده‌است.»

علاوه بر کاهش واردات، تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای شروع به صادرات محموله‌های بزرگ میلگرد، مفتول و بیلت به کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۹ کردند. قطر و عربستان دو تامین‌کننده بزرگ این مقاطع برای کشورهای آسیایی هستند که به نظر می‌رسد این روند در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه یابد.تولید فولاد در کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، اساسا بر تولید مقاطع طویل متمرکز است؛ با توجه به اینکه تقاضای فولاد در خود این منطقه از پروژه‌های ساخت و ساز نشأت گرفته، با کاهش تقاضای داخلی در سال‌های اخیر، خاورمیانه در این مقاطع خودکفا شده‌است.

در این منطقه، به‌دلیل وجود تنها یک شرکت تولیدکننده نورد گرم در عربستان سعودی به نام «حدید سابک»، این کشورها واردکننده مقاطع تخت هستند. اکنون، تولیدکننده‌ها به متنوع کردن محصولات تخت فولادی فکر می‌کنند؛ به‌خصوص با درنظر گرفتن تهدید حمایت‌گرایی جهانی و افزایش واردات این محصولات.

 

 تعرفه‌ها در مصر

تقاضا برای فولاد در مصر در سال ۲۰۱۹ ثابت ماند و انتظار می‌رود در سال آینده نیز تغییر نکند. دولت مصر گام‌هایی را برای تشویق تولیدکنندگان داخلی و اعمال محدودیت بر واردات برداشته اما این اقدامات بر تقاضای داخلی چندان تاثیرگذار نبوده‌است. از اکتبر امسال، نخست‌وزیر مصر قیمت گاز طبیعی را از هر بی تی یو ۷ دلار به ۵/ ۵ دلار برای صنعت فولاد کاهش داد. این قیمت، هر ۶ ماه یکبار با توجه به قیمت‌های جهانی، اقتصاد داخلی و شرایط اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وزارت صنایع و بازرگانی مصر نیز از ۱۲ اکتبر برای سه سال بر بیلت، میلگرد و مفتول تعرفه‌ قطعی اعمال کرده‌است. تعرفه حمایتی بیلت ۱۶ درصد قیمت CIF و هرتن حداقل ۷۴ دلار طی بازه ۱۲ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۱۱ آوریل ۲۰۲۰ است. این تعرفه از روز بعد این تاریخ تا ۱۱ آوریل ۲۰۲۱ به ۱۳ درصد و هرتن حداقل ۶۰ دلار و سپس از ۱۲ آوریل ۲۰۲۱ تا ۱۱ آوریل ۲۰۲۲ به ۱۳ درصد و حداقل ۶۰ دلار به ازای هر تن خواهد رسید. مشابه همین روند برای میلگرد و مفتول نیز تا سال ۲۰۲۲ طی خواهدشد و از ۲۵ درصد کنونی به ۱۷ درصد در سال ۲۰۲۲ تغییر خواهدکرد.

 

 محصولات تخت ترکیه

محصولات تخت فولادی ترکیه در سال ۲۰۱۹، به‌دلیل مشکلات سیاسی، سیاست‌های حمایتی در مقاصد صادراتی ترکیه، تضعیف لیر و کاهش تقاضای مصرف‌کننده نهایی، نتواست پیشرفت کند. این کشور گام‌هایی را برای جلوگیری از افزایش واردات برداشته اما کافی نبوده‌است. ترکیه تعرفه واردات ورق‌های گرم را برای صنایع نورد مجدد و تولیدکنندگان لوله از ۵/ ۳ درصد به ۶ درصد از ابتدای ژانویه ۲۰۱۹ افزایش داد.

همچنین طبق قانون جدید، شرکت‌های بازرگانی نیز تعرفه ۹ درصد پرداخت خواهند کرد. همچنین تعرفه واردات ورق سرد و ورق‌های گرم گالوانیزه و ورق‌های رنگی نیز ۷درصد است. واردات فولاد تخت از اروپا نیز که از تعرفه معاف است، در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته و تولیدکنندگان ترکیه از این موضوع ابراز نگرانی می‌کنند.

به‌طور کلی در ترکیه، واردات ورق نورد گرم از فولادسازان اروپایی در نیمه اول ۲۰۱۹، بالغ بر ۶۰۰ هزار تن بوده‌ که در سه ماه پایانی نسبت به سه ماه ابتدایی ۹۶ درصد رشد داشته؛ همچنین براساس گزارش یک منبع ترکیه‌ای، متوسط قیمت این محصولات وارداتی پایین‌تر از قیمت تولیدکنندگان چینی بوده‌است.

اتحادیه اروپا، علاوه بر افزایش فروش ورق نوردگرم به ترکیه، به‌دلیل سیاست‌های حمایتی ترکیه، برای صادرات ورق نوردگرم این کشور نیز محدودیت اعمال کرده است. از ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹، کمیسیون اروپا تصمیم گرفت برای هر کشور صادر‌کننده ورق نورد گرم به اروپا، محدودیت ۳۰درصد از کل را تعیین کند. درخصوص فولاد نورد گرم تخت، کمیسیون اروپا برای حفاظت از حجم تجارت سنتی، سهمیه فصلی تعیین کرده‌است.

با توجه به موارد فوق، قیمت‌های فولاد تخت ترکیه در ۲۰۱۹ افزایشی نیافته‌است و فعالان بازار انتظار هیچ افزایش چشمگیری را در قیمت‌ها و تقاضا ندارند؛ زیرا تاثیر هیچ‌یک از عوامل بالا به پایان نرسیده‌ است.ارزیابی F⇑st⇒⇑rk∅ts  از قیمت‌های هفتگی ورق گرم صادراتی در ۱۸ اکتبر، هر تن ۴۰۰تا ۴۰۵ دلار بود که نسبت به قیمت هر تن ۴۸۵تا۴۹۰ دلار در ابتدای سال، کاهش نشان می‌دهد.گرکم بلکا، مدیرعامل شرکت بازرگانی G⇑l∅x St∅∅l، معتقد است قیمت ورق نورد گرم در دو ماه آینده به تنی ۳۸۰ دلار خواهد رسید.

با کاهش تقاضای فولاد تخت، واردات به ترکیه در سال ۲۰۱۹ نیز کاهش یافته بود. حساسیت در بازار خودروی ترکیه نیز در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ با ادامه کاهش محصولات، ضعیف ماند. براساس گزارش انجمن خودروسازان ترکیه، تعداد خودروی تولیدی در ترکیه با کاهش ۵۹/ ۸ درصدی، از یک میلیون و ۶۹۵ هزار و ۷۳۱ دستگاه در سال ۲۰۱۷، به یک میلیون و ۵۵۰ هزار و ۱۵۰ دستگاه در سال ۲۰۱۸ رسیده بود. در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹، ترکیه ۷۰۰ هزار و ۵۸۱ خودرو تولید کرده که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۸، ۹۵/ ۸درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

 سرمایه‌گذاری‌ها و انتقال مالکیت در سال ۲۰۱۹

• شرکت اماراتی (UISC( Un∂t∅∃ Ir∇n &video;↑→↓↔↵⇐ St∅∅l ، در مارس ۲۰۱۹، آغاز به تولید ورق نورد سرد در کارخانه خود در ابوظبی کرده تا آن را به ورق گالوانیزه گرم تبدیل کند.

• خط تولید جدید ۲۵۰ هزار تنی نورد سرد شامل خط کشش-فشار پیکلینگ، نورد سرد تک‌پایه و یک خط گالوانیزه پیوسته است تا با تکنولوژی شرکت دنیلی، هم ورق سرد و هم گرم فرآوری شود.

• شرکت چندملیتی D⇑n⇑ gr∇u⇓ واقع در دبی، از فوریه ۲۰۱۹، ساخت غلتک نورد سرد و ورق گرم گالوانیزه را در امارات‌عربی‌متحده را آغاز کرده است.

• شرکت بحرینی Un∂r∇l، تولیدکننده میلگرد، از مارس ۲۰۱۹، با افتتاح واحد جدید، ظرفیت خود را از ۱۷۵ هزار تن به ۲۷۵ هزار تن در سال رسانده است. این شرکت از احیای مستقیم گندله استفاده می‌کند و حالا به‌طور رسمی با لیبل «ساخت بحرین» محصولات خود را عرضه می‌کند.

• صندوق بازنشستگی نظامی ترکیه(OYAK) نیز اعلام کرد که به موافقت‌نامه‌ای برای خرید شرکت فولادسازی Br∂t∂sh St∅∅l دست یافته‌است. با این حال، به‌نظر می‌رسد این واگذاری با اعلام تمایل دولت انگلیس به حضور سایر خریداران در فرآیند فروش این شرکت، با مشکل مواجه شده‌است. Br∂t∂sh St∅∅l، ظرفیت تولید ۵/ ۴ میلیون تن فولاد خام در سال را دارد. این شرکت دارای تجهیزات نورد مقاطع بلند در کشورهای فرانسه، انگلیس و هلند است و محصولات متنوعی چون ریل و مفتول تولید می‌کند.

انتهای پیام/

پژوهشیار