مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی؛

دولت سیزدهم رویکرد بهزیستی را به سمت توانمندسازی تغییر داد

1401/11/24 - 16:34 - کد خبر: 87208
معلول

نصر: مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: دولت سیزدهم رویکرد سازمان بهزیستی کشور را از حمایت های مستقیم و مستمر به سمت توانمندسازی پایدار تغییر داد.

به گزارش نصر، فرگل صحاف روز دوشنبه در همایش مدیران و فرماندهان شورای بسیح ادارات حوزه سه سپاه عاشورا، افزود: از زمان روی کار آمدن دولت مردمی و انقلابی رویکردهای بهزیستی از نیازمندیابی غیرفعال به نیازمندیابی فعال، جلب اعتماد و مشارکت خوب مردم، ایجاد زیرساخت های لازم با مرکز مثبت زندگی و برون سپاری بیش از ۹۰ درصد خدمات بهزیستی به بخش غیردولتی تغییر یافته است.
وی توجه و تقویت نیازهای سطح بالاتر در کنار نیازهای اولیه جامعه هدف، تقویت شیوه های نوین ارایه خدمات از طریق الکترونیکی کردن فرایندها، ارایه خدمات با حفظ شان و کرامت انسانی جامعه هدف و تقویت زیرساخت های قانونی با تمرکز بر کودکان، سالمندان و معلولان را از رئوس مهم رویکردهای جدید بهزیستی بیان کرد.
صحاف با ارایه گزارشی از عملکرد بهزیستی آذربایجان شرقی در طول یکسال اخیر، توانمندسازی جامعه هدف در قالب تسهیل گری اشتغال و معلولان را جزو اولویت های محوری بهزیستی اعلام و اضافه کرد: در سالجاری از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه اعتباری بالغ بر ۳۵۶ میلیارد تومان به منظور ایجاد اشتغال پایدار و حفظ کسب و کار مددجویان هزینه شده است.
وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۹ هزار و ۶۳۰ نفر از مددجویان و معلولان زیر پوشش بهزیستی استان تثبیت شغلی شدند، اظهار کرد: بهزیستی آذربایجان شرقی علاوه بر توانمندسازی مددجویان معلول، نسبت به ایجاد اشتغال برای معتادان بهبود یافته نیز وارد عرصه شده و با راه اندازی کارگاه های مختلف تولیدی در این زمینه گام های مهم و استواری برداشته است تا بازتوانی و توانمندسازی کامل این قشر آسیب پذیر صورت بگیرد.
صحاف پذیرش جامعه پس از خروج از مراکز تخصصی درمان و بازتوانی معتادان را از اهداف توانمندسازی شغلی برشمرد و اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۴۳۲ نفر از معتادان پاک شده آذربایجان شرقی به لحاظ شغلی تثبیت شده و با دریافت تسهیلاتی به میزان ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای خود و خانواده اشتغال پایدار پیدا کرده اند.
وی از مساعدت بیش از چهار میلیارد تومانی به تعداد دو هزار و ۶۱۴ نفر از معتادان مراکز درمان و بازتوانی معتادان آذربایجان شرقی در سالجاری خبر داد و افزود: علاوه بر ارقام مزبور، ۷۰ میلیون تومان نیز در بیمه های کارفرمایی به معتادان استان کمک مالی شده است.
صحاف با اشاره به اینکه همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی امسال تعداد ۹۳ باب واحد مسکونی مددجوئی در ۱۳ شهر و بخش محروم و دور افتاده آذربایجان شرقی با هزینه حدود ۱۶ میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری رسید، گفت: این طرح های در شهرها و روستاهای بستان آباد، تیکمه داش از توابع شهرستان میانه، بناب، جلفا، چاراویماق، خداآفرین، کلیبر، مراغه، ملکان، هریس، هشترود و هوراند به بهره برداری رسیده و تحویل مددجویان بهزیستی آذربایجان شرقی شد.
وی ادامه داد: بهزیستی آذربایجان شرقی علاوه بر توانمندسازی مددجویان معلول، نسبت به ایجاد اشتغال برای معتادان بهبود یافته نیز وارد عرصه شده و با راه اندازی کارگاه های مختلف تولیدی در این زمینه گام های مهم و استواری برداشته است تا بازتوانی و توانمندسازی کامل این قشر آسیب پذیر صورت بگیرد.
صحاف توانبخشی مبتنی بر جامعه را رویکرد سازمان بهزیستی اعلام و اضافه کرد: در این راستا از ابتدای امسال تاکنون تعداد دو هزار و ۲۶۰ روستا با تعداد یکهزار و ۱۳۷ نفر مددجو شناسایی شده معلول تحت پوشش قرار گرفته و در زمینه های سلامت، آموزش، معاش، خدمات اجتماعی، توانمندسازی، مناسب سازی، مسکن، مشارکت های مردمی، خدمات دریافت کرده اند.
وی اعتبار هزینه شده برای خدمات فوق را پنج میلیارد تومان و مجموع افراد خدمات گیرنده در چند سال اخیر را ۲۱ هزار و ۶۱۰ نفر اعلام کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار