خبر/

آیا انتخاب اسامی محلی برای نوزادان محدودیت دارد؟

1401/11/22 - 20:39 - کد خبر: 87065
اسامی

نصر: طی سال های اخیر یکی از مباحث مهم اجتماعی و فرهنگی مناطق مختلف کشور که همواره بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی داشته و دارد، مربوط به انتخاب اسامی محلی ترکی، کردی، لری، ارمنی و ... است؛ اینکه ممنوعیت و محدودیتی در این باره وجود دارد یا نه، سئوالی که نیازمند روشنگری است.

به گزارش نصر، شاید در میان خانوارها و برخی مجالس و محافل چنین تصور می شود که سخت گیری ها و حتی ممنوعیت ها در انتخاب اسامی قومی و محلی برای نوازدان وجود دارد، طبق اسناد و قوانین موجود کشور هیچ محلی از اعراب ندارد و تمام این تصورات شاید ساخته و پرداخته تعدادی از شبکه های اجتماعی معاند و ترفندی برای ایجاد اختلافات قومی و ملی در کشور باشد و بر این اساس پاسخگوئی به چنین مطالباتی باید یکی از دستورکارهای نهادها و دستگاه های مسئول در این خصوص باشد.
البته نباید از نظر دور داشت که سیاست های تبعیض آمیز و اختلاف برانگیز رژیم طاغوت درباره زندگی، هویت شخصی و مسایل اجتماعی و فرهنگی که بر اساس اسناد و مدارک تاریخی متقن، ممنوعیت های سفت و سختی در خصوص انتخاب اسامی و حتی تغییر اسامی محلی اماکن و شهرها اعمال می شده، در ایجاد ذهنیت های منفی تاثیرگذار بوده است.
بدون تردید یکی از برکات و دستاوردهای بی نظیر و مهم انقلاب اسلامی که هرگز آنگونه که باید به آن پرداخته نشده و نمی شود، مربوط به آزادی های مربوط به انتخاب اسامی برای اماکن و اشخاص حقیقی و حقوقی است که قوانین موجود از جمله ماده ۲۰ قانون ثبت احوال بر آن صحه گذاشته است.
در همین زمینه مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با تاکید بر اینکه هیچ محدودیت و ممنوعیتی در انتخاب اسامی به زبان های محلی و قومی از جمله ترکی آذربایجانی وجود ندارد، هرگونه انتشار اخبار و گزارش های غیر در این زمینه را کذب خواند و اظهار کرد: والدین برای انتخاب اسامی مختلف برای نوزادان چه به فارسی و چه به زبان های دیگر مثل ترکی، کردی، ارمنی و غیره از سوی سازمان ثبت احوال با محدودیت مواجه نیستند.
محمد حیرت انگیز چرندابی گفت: اکنون سامانه انتخاب اسامی سازمان ثبت احوال فعال بوده و تمام اسامی قانونی به زبان های مختلف در آن درج و ثبت شده است که فراوانی بسیار مناسبی داشته و والدین می توانند برای انتخاب اسامی فرزندان خود از آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: اما شاید بیشتر گلایه ها مربوط به آن دسته از اسامی هستند که در این سامانه وجود ندارد که در این زمینه اگر والدین با سند و مدرک معتبر، ساختار مناسب و معانی قابل قبول آن اسم را اثبات کنند، بدون هیچ منعی می توانند نام مورد نظر خود را در شناسنامه نوزاد درج و ثبت کنند.
حیرت انگیز چرندابی اظهار کرد: در این صورت والدین می توانند با ارایه مدارک و مستندات مربوطه به صورت سیستمی درخواست داده و پس از تایید کمیته مشورتی سازمان ثبت احوال نسبت به انتخاب و ثبت اسم مورد نظر اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه قانونگذار تلاش کرده است محدودیت ها در انتخاب اسامی نوزادان را از بین ببرد، ادامه داد: حتی در صورت عدم تایید کمیته مشورتی سازمان ثبت احوال، باز هم والدین می توانند درخواست خود را از مراجع قضائی پیگیری کرده و اسم مورد دلخواه خود را برای ثبت در شناسنامه فرزند برگزینند.
حیرت انگیز چرندابی با تاکید بر اینکه سازمان ثبت احوال هیچ گونه سخت گیری در انتخاب اسامی به زبان های مختلف و به ویژه ترکی آذربایجانی اعمال نمی کند، یادآور شد: حتی ما در برخورد با والدینی که اصرار بر انتخاب اسامی خاص در این زمینه دارند نیز نشست هایی برگزار کرده و بر معنی دار بودن و ساختارمند بودن اسم تاکید می کنیم که اغلب این نشست ها منتج به نتیجه می شود.
وی آزادی عمل سازمان ثبت احوال در زمینه انتخاب اسامی برای نوزادان را حتی فراتر از زبان های فارسی و ترکی و کردی و اقلیت های دینی و مذهبی دانست و یادآور شد: حتی ما با انتخاب اسامی خارجی مثل یونانی و رومی که ریشه های قابل قبول و اثبات شده پارسی داشته باشند نیز مشکلی نداریم و این نوع اسم ها را در شناسنامه ها درج می کنیم.
حیرت انگیز چرندابی اصل مهم و محوری در انتخاب اسامی برای نوزادان را معنی دار و ساختارمند بودن از لحاظ نگارشی دانست و ادامه داد: در طول سال شاید به تعداد انگشتان یک دست اعتراضی درباره انتخاب اسامی نوزادان در آذربایجان شرقی وجود داشته باشد.

بیشترین فراوانی اسامی نوزادان در آذربایجان شرقی اسامی دینی و مذهبی است
وی روند انتخاب اسامی به زبان های محلی را رو به رشد دانست و با بیان اینکه بیشترین فراوانی اسامی نوزادان در این استان اسامی دینی و مذهبی است، افزود: البته استقبال از اسامی محلی نیز در جایگاه بعدی از نظر فراوانی قرار دارند.
مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی با ارایه آماری از تعداد تولد در این استان، گفت: از ابتدای امسال تاکنون در مجموع ۳۸ هزار و ۹۸۵ مورد ثبت ولادت در استان واقع شده است که از این تعداد ۲۰ هزار و ۴۴۴ مورد مذکر و ۱۸ هزار و ۵۴۱ مورد نیز اناث بوده اند.

کاهش ۵.۵ درصدی ولادت در آذربایجان شرقی
حیرت انگیز چرندابی یادآور شد: بر اساس آمارهای فوق میزان ولادت در آذربایجان شرقی در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۵.۵ درصدی را نشان می دهد.
وی محمد، آیهان، علی، امیرعلی، علی سان و ابوالفضل را دارای بیشترین فراوانی اسامی پسران و زهرا، فاطمه، نفس، سوین و آیلین را دارای بیشترین فراوانی اسامی دختران نوزاد در آذربایجان شرقی اعلام کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار