فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز در گفتگو با «نصر» مطرح کرد؛

خودکفایی نیروی هوایی ارتش در ساخت تجهیزات و قطعات هواپیماهای جنگنده/ تحریم‌ها به ما یاد دادند برای خودمان کار کنیم

1401/11/20 - 15:54 - کد خبر: 86983
امیر سرتیپ دوم خلبان رضا یوسفی، فرمانده پایگاه شهید فکوری

نصر: فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز از خودکفایی نیروی هوایی در ساخت تجهیزات و قطعات هواپیماهای جنگنده خبر داد و افزود: ما در ساخت اکثر تجهیزات نیروی هوایی خودکفا شدیم. در حوزه مهمات نیازمندی‌های ارتش به برکت انقلاب اسلامی و تلاش متخصصان نهاجا برطرف شده است. تحریم‌ها به ما یاد دادند که اگر ما برای خودمان کاری نکنیم، مورد ظلم واقع خواهیم شد.

به گزارش نصر، امیر سرتیپ دوم خلبان رضا یوسفی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگاران نصر که به مناسبت روز نیروی هوایی انجام شد، افزود: با پیوستن نیروی هوایی ارتش به انقلاب مردم در 19 بهمن سال 1357 کمر رژیم طاغوت شکست و با اعلام بی‌طرفی ارتش در 21 بهمن سال 57 انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.
وی با بیان اینکه نیروی هوایی یک واحد نظامی و آموزش دیده با تجهیزات به روز دنیا بوده و هست، ادامه داد: ارتش پس از انقلاب تمامیت ارضی کشور را حفظ کرد و با منافقین و گروهک‌های تجزیه طلب مبارزه کرد. بعد از حرکت نیروی هوایی که پیروزی انقلاب را تسریع کرد، نگاه ارتش برای ملت و ملت برای ارتش نیز شکل گرفت.
فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری نهاجا به فتنه انگیزی دشمن در اوایل انقلاب برای انحلال ارتش اشاره کرد و گفت: تلاش منافقان و دشمنان برای انحلال ارتش در اوایل انقلاب با هدف تضعیف کشور در مقابل دشمنان بود که با بصیرت بنیانگذار انقلاب اسلامی شکست خورد و امام خمینی با نامگذاری روز 29 فروردین به نام روز ارتش جمهوری اسلامی ایران این فتنه انگیزی دشمنان را ناکام گذاشتند.


 
امیر یوسفی در ادامه به نقش نیروی هوایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: ارتش در همان ساعات اول شروع جنگ با اجرای طرح کمان 99 ضربه سختی به دشمن بعثی وارد کرد و خیال غلط آنان درباره ضعف ارتش را ایران را باطل کرد.
وی افزود: آنها فکر می‌کردند برخی اختلافات و مشکلات اوایل انقلاب ارتش را سست و تضعیف کرده است و خیال فتح یک هفته‌ای تهران را داشتند، اما عملیات 140 فروندی نیروی هوایی فردای آغاز جنگ این خیال باطل آنها را خیلی زود بر باد داد. نیروی هوایی تا 6 ماه پس از آغاز جنگ با اجرای عملیات‌های متعدد ماشین جنگی دشمن را متوقف کرد.
امیر یوسفی گفت: آنها از این غافل بودند که مردم ایران یک مردم با ایمان، با دین و خانواده محور هستند. مردم ایران هرکجا که باشند چه در لباس‌های نظامی و چه در لباس‌های غیرنظامی، مردم ایران هستند و دینی بودن این مردم نسبت به سایر مسائل اولویت دارد.


 
وی به نقش ارتش در پیروزی عملیات‌های مختلف هشت سال دفاع مقدس از جمله عملیات آزادسازی خرمشهر و والفجر اشاره کرد و افزود: ارتش و نیروی هوایی ماموریت‌های پیروزی بخشی را انجام دادند که باعث استمرار انقلاب تاکنون شده است. در جنگ‌ها هیچ عملیاتی به پیروزی نمی‌رسد، مگر اینکه قدرت نیروی هوایی و پدافند هوایی بالای سر نیروهای زمینی باشد و نیروی هوایی قبل از عملیات آسمان را امن کرده باشند.
 امیر یوسفی ادامه داد: 31 شهریور ماه در اولین ساعات آغاز جنگ چندین فروند جنگنده از پایگاه تبریز به سمت پایگاه هوایی عراق حمله کردند، در حالی که پایگاه تبریز تحت تهاجم هوایی ارتش بعث عراق قرار گرفته بود. سربازان ملت ایران در ارتش در هشت سال دفاع مقدس از همه وجود خود گذشتند تا ذره‌ای از خاک ایران به دست دشمنان نیافتد.
وی با اشاره به عملیات‌های مختلف و پیچیده نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس برای حفظ امنیت اقتصادی کشور، گفت: در آن زمان علی رغم انجام عملیات و کارهای پشتیبانی از میدان جنگ، باید اقتصاد کشور از جمله پالایشگاه‌ها، صنایع بزرگ و راهبردی و بنادر اقتصادی که در معرض حمله دشمن بودند را حفظ می‌کردیم و نیروی هوایی این ماموریت بزرگ و مهم را به انجام رساند.


 
فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری نیروی هوایی ارتش در تبریز به عملیات مروارید و انهدام نیروی دریایی ارتش بعثی عراق اشاره کرد و افزود: یکی از موفق‌ترین عملیات مشترک موفق نیروی هوایی با نیروی دریایی در روز 7 آذر سال 1360اتفاق افتاد و آن نابودی کامل نیروی دریایی عراق طی 3 روز بود.
امیر یوسفی به عملیات حمله به پایگاه‌های اچ-3 عراق اشاره کرد و گفت: یکی از شاهکارهای نیروی هوایی عملیات حمله به پایگاه‌های اچ-3 بود. زمانی که اتحاد مجدد در نیروی هوایی ارتش احیا شده بود دشمن از ترس انهدام، تجهیزات مهم و جنگده‌های خود را به دورترین نقطه عراق در مرز اردن منتقل کرد تا خیالش از حملات هوایی ایران راحت شود، نیروی هوایی ما به لحاظ مسافت و سوخت‌گیری دسترسی به آن پایگاه با مشکل مواجه شده بود، اما برنامه‌ریزی که توسط معاون وقت عملیات نیروی هوایی انجام گرفت، منجر به اجرای یک عملیات بسیار پیچیده در نیروی هوایی ارتش ایران و انهدام پایگاه‌های منطقه الولید عراق شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از خودکفایی نیروی هوایی در ساخت تجهیزات و قطعات هواپیماهای جنگنده خبر داد و افزود: ما در ساخت اکثر تجهیزات نیروی هوایی خودکفا شدیم. در حوزه مهمات نیازمندی‌های ارتش به برکت انقلاب اسلامی و تلاش متخصصان نهاجا برطرف شده است. تحریم‌ها به ما یاد دادند که اگر ما برای خودمان کاری نکنیم، مورد ظلم واقع خواهیم شد.


 
فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری گفت: ما در پایگاه هوایی تبریز دو گردان پروازی داریم که جنگنده‌های آن تولید داخل کشور هستند و ما در بحث آموزش خلبانان جنگنده هم به خودکفایی رسیده‌ایم و این در منطقه بسیار حائز اهمیت است. امروز ما در وضعیتی هستیم که کشورهای بسیاری مشتری و خریدار مهمات و تجهیزات ما هستند.
امیر یوسفی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و ژئوپلوتیکی که پایگاه شکاری شهید فکوری در آن قرار گرفته است، پایگاه هوایی تبریز نقش راهبردی در تامین امنیت شمالغرب کشور بر عهده دارد. امنیت پشتوانه توسعه اقتصادی است و به خود می‌بالیم که به پشتوانه جوانان و متخصصان بومی این امنیت را در منطقه و کشورهای همسایه ایجاد کرده‌ایم تا توسعه اقتصادی به سهولت صورت بگیرد؛ چرا که هیچ توسعه‌ای بدون امنیت قابل انجام نیست.
وی به حادثه تلخ سقوط جنگنده اف-5 در سال گذشته اشاره کرد و گفت: خلبانان ما از جان‌های شیرین خودشان گذشتند تا آسیبی به مردم عزیز تبریز نرسد و آن‌ها در حالی که می‌توانستند به راحتی از کابین هواپیما خارج شوند، تا آخرین لحظه سعی کردند هواپیما را کنترل کنند.


 
فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری به تشییع باشکوه شهدای خلبان جنگنده اف-5 در سال گذشته توسط مردم تبریز اشاره کرد و افزود: مردم بزرگ تبریز و آذربایجان با حضور بی‌سابقه خودشان در مراسم تشییع شهدای خلبان، روحیه و دلگرمی وصف ناپذیری به ما دادند و من مجدداً از این فرصت استفاده کرده و مردم عزیز آذربایجان قدردانی می‌کنم.
امیر یوسفی در پایان به حادثه تلخ زلزله خوی اشاره کرد و درباره امدادرسانی نیروی هوایی ارتش به زلزله زندگان خوی گفت: نیروی هوایی در همان شب حادثه با ارسال دو فروند هواپیمای ترابری حامل کمک‌های زیستی اولیه به فرودگاه ارومیه به یاری مردم عزیز خوی شتافت و هم رزمان ما در پایگاه شهید فکوری و خانواده‌های آنان هم با جمع آوری کمک‌های نقدی و غیر نقدی در چند نوبت اقلام ضروری را به مناطق زلزله زده خوی ارسال کردند.
انتهای پیام/
 

پژوهشیار