یادداشت سردبیر/

انقلاب نیکوکاری در آذربایجان / "خوی" کانون همه نیکی ها

1401/11/16 - 10:06 - کد خبر: 86690
زلزله خوی

نصر: وقوع زلزله مهیب خوی اگرچه مشقت ها و دشواری های فراوانی برای اهالی منطقه فراهم کرد ولی بار دیگر وفاق و همدلی آذربایجانی ها و ترک زبانان ایران را برای جهانیان آشکار کرد.

خوی لرزید و با لرزیدن آن تمام آذربایجان لرزید، شنبه شب گذشته حوالی ساعت 22 بود که زمین لرزه تخریب گر در شمال غرب کشور همگان را هراسان کرد و بی پروا به دنبال کانون زلزله و شدت آن بودند تا اینکه مشخص شد خوی در آذربایجان غربی اصلی ترین کانون این زمین لرزه 5.9 ریشتری است.
شب اول در بی خبری تمام به صبح رسید و صبح یکشنبه به مرور تصاویر و ویدئوهایی دست به دست شد؛ فیلترینگ اینستاگرام و واتس آپ اگرچه بی تاثیر در سرعت اطلاع رسانی نشد ولی رسانه ها و مردم به سرعت از وضعیت مناطق زلزله شده اطلاع رسانی کردند تا اینکه مشخص شد فقط 3 نفر فوت کرده اند ولی تعداد مصدومان و تخریب ها بالاست.
صدا و سیما هم به دلیل پایین بودن فوتی ها پوشش رسانه ای لازم را نکرد تا اینکه رفته رفته خبرها از سرمای شدید و سوزان خوی همه را نگران کرد و به یک باره گویا انقلابی رخ داده است ؛ انقلابی از جنس کمک به همنوع و هموطن.
خیریه ها و افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی؛ هنرمندان، ورزشکاران آذربایجان دست به کار شدند و با تمام قوا در منطقه حضور پیدا کردند مجموعه های دولتی نیز از هلال احمر گرفته تا سایر نهادهای نظامی نیز برای امداد رسانی حضور یافتند ولی به اذعان مردمان زلزله زده این مردم آذربایجان و تبریز بودند که اثبات کردند همچنان نیکوکاری و خیرخواهی در خون شان جوشش دارد.
هر کسی در هر توانی که بود اقدام به جمع آوری کمک های مردمی کرد از صفحه اینستاگرامی که تعداد اعضایش محدود بود تا افراد تاثیرگذاری که هر کدام شبکه اجتماعی گسترده ای پیرامون خود دارند؛ موکب هیات های عزاداری تبریز در مناطق زلزله زده برپا شد؛  جاده تبریز – مرند – خوی از حجم خودروهای عازم به سمت مناطق زلزله زده قفل کرد.
 
بار دیگر معجزه فضای مجازی خودی نشان داد و در کمترین زمان ممکن سیلی از کمک ها به سوی خوی سرازیر شد. مردم قدردان مناطق مختلف زلزله زده خوی نیز این حمایت های مردمی و دولتی را قدردانستند وبا وجود انتقاد از کندی خدمات رسانی و عدم مدیریتی در امدادرسانی نهادهای دولتی قدردان مردم بودند.
اما چهار روز بعد از حادثه و فشارهای رسانه ای موجب شد تا معاون اول رئیس جمهور هم به خوی بیاید و خودش هم از عدم مدیریت صحیح در امدادرسانی ها گلایه ها کند.
با وجود همه تلخی ها؛ چنین حوادث ناگواری که دل هر انسانی را به درد می آورد وفاق و همدلی مردم آذربایجان به عنوان یک شاخص در پهنه ایران عزیز را می توان در دفتر تاریخ ثبت کرد و آن را یک ظرفیت خواند نه یک تهدید.
تبریز در قلب این جغرافیای پهناور بار دیگر اثبات کرد که بی خود نیست اینجا را " پایتخت نیات خیر " نامیده اند ؛ اینجا همه برای خوبی کردن، احسان دادن و پیشقدم شدن در رفع چالش هموطن خود پیشتازی می کند و این است که تبریز شهر بدون گدا نام گرفته و بسیاری از آن شگفت زده اند.
 

اینجا شهر بزرگانی است که تاریخ ساز شده اند، نیکوکارانی که اولین ها را رقم زده اند و مردان بزرگی که بی توجه به فشارهای دایه های مهربان تر از مادر در مسیر آبادانی و توسعه منطقه گام برداشته و برمی دارند.
اینجا آذربایجان است ؛ اینجا سر ایران است.
اما آنچه که هم اکنون مهم و ضروری است توجه به بازسازی خانه ها و منازل تخریب شده خوی است قطعا کمک های مردم ظرفیت بازسازی تمام این خانه ها را ندارد و این دولت است که باید با تصمیم های انقلابی با تخصیص اعتبارات ویژه زمینه بازسازی این خانه ها را در کمترین زمان ممکن فراهم کند اگرچه قطعا اگر مدیریت صحیحی در توزیع منابع مالی صورت گیرد مردم هم همراهی خواهند کرد.

انتهای پیام/

پژوهشیار