خبر/

سرمایه‌گذاری 31 میلیون دلاری روسیه برای راه‌اندازی نسخه بومی ویکی پدیا

1398/09/14 - 09:30 - کد خبر: 8601
پوتین

نصر: دولت روسیه قصد دارد با تزریق بودجه ای تقریباً 31 میلیون دلاری به یک دایره المعارف روسی، آن را جایگزین ویکی پدیا کند.

به گزارش نصر، سپتامبر سال جاری میلادی شایعاتی در مورد برنامه های دولت روسیه برای دایره المعارف ملی منتشر شدند. این شایعات دو ماه بعد یعنی اوایل ماه نوامبر در جلسه ای که با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور این کشور برگزار شد، رنگ واقعیت گرفتند.

پوتین در آن جلسه به نقل از خبرگزاری روسی RIA گفت:

«بهتر است نسخه الکترونیکی دایره المعارف بزرگ روسیه، جایگزین ویکی پدیا شود.»

اشاره پوتین به پورتال b→gn↔c.ru است؛ این سایت یک دایره المعارف آنلاین است که توسط انتشارات Gr↔ℜt Russ→ℜn Encycl↵ℵ↔↓→ℜ مدیریت می شود. این ناشر نویسنده دایره المعارف 36 جلدی روسی به همین نام است که بین سال های 2004 تا 2017 به فروش می رسید.

نسخه الکترونیکی این دایره المعارف برای دانش آموزان، معلمین و دیگر شهروندان روسی در دسترس است.

«S↔rg↔y Krℜ↑↔ts»، سخنگوی دایره المعارف بزرگ روسیه دو هفته پس از سخنان پوتین، از سرمایه گذاری 2 میلیارد روبلی (تقریباً 31 میلیون دلار) دولت روسیه برای به روز رسانی محتوای این سرویس خبر داد.

به روز رسانی دایره المعارف روسیه بین سال های 2020 تا بهار سال 2022 انجام خواهد شد و انتشارات مذکور وظیفه ترجمه آن به زبان های دیگر را نیز بر عهده دارد. کشورهایی مثل برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی نیز به آن علاقه نشان داده اند.

ماه اوت سال جاری میلادی، وزیر توسعه دیجیتال روسیه به دانش آموزان این کشور هشدار داد که از نقل کردن اطلاعات سایت ویکی پدیا خودداری کنند. برخی از وبلاگ نویسان روسی مدعی شده اند قسمت روسی سایت ویکی پدیا توسط آژانس های اطلاعاتی غربی اداره می شود.

مقامات روسیه سال 2013 و 2015 قسمت هایی از سایت ویکی پدیا را به خاطر مطالب مربوط به ماری‌جوانا ممنوع کردند.

هنوز معلوم نیست پس از راه اندازی کامل سرویس B→g↔nc.ru در سال 2022، سایت ویکی پدیا در روسیه از دسترس خارج می شود یا خیر.

انتهای پیام/

پژوهشیار