فرماندار ملکان؛

ملکان به ایجاد واحدهای فرآوری انگور نیاز مبرم دارد

1401/11/03 - 20:20 - کد خبر: 85975
انگور

نصر: فرماندار ملکان با اشاره به اینکه این شهرستان قطب تولید کشمش آذربایجان‌شرقی و کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: این شهرستان به ایجاد واحدهای تبدیلی انگور و به ویژه بسته‌بندی کشمش نیاز مبرم دارد تا بهره‌وری این محصول تولیدی افزایش یابد.

به گزارش نصر، «بهمن قائلی» روز دوشنبه در حاشیه جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این شهرستان که با حضور معاون اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی برگزار شد، به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ملکان بیش از ۶۰ درصد کشمش صادراتی استان را تامین می‌کند اما سهم این محصول در اقتصاد شهرستان چشمگیر نیست.
وی با تاکید بر اینکه ایجاد واحدهای فرآوری انگور و بسته‌بندی کشمش از ظرفیت‌های بالقوه برای ایجاد اشتغال در این شهرستان به شمار می‌رود، بیان کرد: در این شهرستان سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تن انگور تولید شده و ۹۰ درصد آن به کشمش کالیفرنی و تیزآبی تبدیل، و به ۸۴ کشور دنیا صادر می‌شود.
به گفته وی در ملکان بیش از ۱۱ هزار هکتار باغ انگور وجود دارد و بیش از ۱۵ هزار خانوار این شهرستان از طریق باغداری امرار معاش می‌کنند.
وی اضافه کرد: متاسفانه امسال افت قیمت کشمش موجب متضرر شدن باغداران و تولیدکنندگان کشمش شده است بطوریکه افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی اصلا با قیمت کشمش همخوانی ندارد.
«قائلی» در خصوص تاثیر ایجاد واحدهای فرآوری انگور در این شهرستان نیز اضافه کرد: علاوه بر انگور، می‌توان از سایر اجزای این محصول از جمله برگ مو و هسته انگور هم درآمدزایی کرد و اگر واحدهای فرآوری انگور در سطح شهرستان ایجاد شود، بخش قابل توجهی از دورریزهای این محصول به چرخه اقتصاد محلی باز می‌گردد و فرصت‌های جدید شغلی ایجاد می‌شود.

حمایت از سرمایه‌گذاران فرآوری انگور
فرماندار ملکان با تاکید بر اینکه از سرمایه‌گذاری فرآوری انگور در این شهرستان حمایت می‌شود، بیان کرد: زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز و زمین در شهرک صنعتی این شهرستان برای سرمایه‌گذاری مهیاست و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این شهرستان استقبال می‌شود.
به گزارش ایرنا قیمت کشمش آفتابی ملکان امروز در بازار کشمش و سبزه این شهرستان از ۵۴ هزار تومان تا ۶۳ هزار تومان معامله شد و قیمت کشمش انگوری ملکان نیز بین ۵۹ هزار تومان تا ۶۲ هزار تومان نوسان داشت.
«تیزابی» ملکان طی روز جاری بین ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۴۳ هزار تومان معامله شد و فخری ملکان هم بین ۱۲۰ هزار تومان تا ۱۳۵ هزار تومان نوسان داشت.
کشمش انگوری که لوکس‌ترین نوع کشمش صادراتی ایران به شمار می‌رود، تنها در ملکان از توابع آذربایجان‌شرقی و به دو روش سنتی و صنعتی فرآوری می‌شود و طی سال‌های اخیر مشتریان زیادی در بازارهای جهانی پیدا کرده است.
ملکان با ۱۱۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌شرقی و در فاصله ۱۵۵کیلومتری تبریز واقع شده و تولید انگور و کشمش سهم مهمی از اشتغال این شهرستان را به خودش اختصاص داده است.
انتهای پیام/

پژوهشیار