تداوم رکوردشکنی سراب در سرما

1401/11/03 - 11:18 - کد خبر: 85916
علی آباد کلیبر

نصر: رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته شهرستان سراب با دمای منفی ۲۵ درجه سانتی گراد، برای چهارمین بار در زمستان امسال سردترین شهر کشور شد.

به گزارش نصر، محمد امیدفر افزود: در این بازه زمانی شهرهای بابارشانی با دمای منفی ۲۳.۵ درجه و قاملو با دمای منفی ۲۱.۹ درجه سانتی گراد هر ۲ در استان کردستان به ترتیب دومین و سومین شهرهای سرد کشور ثبت شده اند.
وی با بیان اینکه سراب در هفته های اخیر جزو اولین شهرهای سرد کشور ثبت شده است، اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته جلفا با دمای مثبت ۱۰ درجه سانتی گراد به عنوان گرمترین شهر استان ثبت شده است.
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در این بازه زمانی دمای تبریز در ایستگاه فرودگاه در سردترین زمان به منفی هفت درجه سانتی گراد و در گرمترین زمان به مثبت ۲ درجه رسید و دمای فعلی آن ( ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه) منفی پنج درجه ثبت شده که نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه کاهش یافته است.
امیدفر، با بیان اینکه در ایستگاه شرق تبریز دمای هوا در سردترین زمان منفی ۱۰ درجه و در گرمترین زمان منفی ۲ درجه سانتی گراد ثبت شده است، ادامه داد: تا اواخر این هفته پدیده جوی خاصی در استان روی نخواهد داد و برودت هوا همچنان ادامه می یابد.
وی یادآوری کرد: بر اساس نقشه های هواشناسی و آخرین تصاویر ماهواره ای در اوایل هفته آینده یک سامانه بارشی به جو استان وارد و موجب ابرناکی و بارش برف و باران می شود.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار