وزیر صمت مطرح کرد؛

رایزنی مقامات اقتصادی ایران و زیمبابوه برای توسعه روابط تجاری

1401/11/02 - 17:58 - کد خبر: 85889
ایران و زیمباوه

نصر: وزیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با وزیر صنایع و تجارت زیمباوه بر توسعه روابط تجاری دو کشور تاکید و اعلام کرد.

به گزارش نصر، سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز میزبان «هوی سی‌اینسنزا» وزیر صنایع و تجارت زیمباوه بود و با وی در خصوص راهکارهای توسعه تجارت دو کشور به گفتگو پرداخت.
در این دیدار طرفین بر توسعه همکاری‌های مختلف اقتصادی تأکید و بر سر تدوین نقشه راه توسعه تجارت و همکاری‌های تجاری به کردند.
فاطمی امین در این جلسه با بیان اینکه توسعه تجارت با کشورهای آفریقایی و به خصوص زیمباوه از اولویت‌های دولت سیزدهم به شمار می‌رود، افزود: متاسفانه حجم تجارت ما با زیمباوه در سال‌های اخیر کاهش داشته و به عدد ناچیزی رسیده است که امیدواریم با برگزاری چنین جلساتی شاهد توسعه روابط تجاری دو کشور باشیم.
«هوی سی‌اینسنزا» وزیر صنایع و تجارت زیمباوه نیز با تاکید بر این نکته که نظر رئیس جمهور زیمباوه نیز توسعه روابط تجاری با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ما در شرایط تحریم به سر می‌بریم و خواهان استفاده از تجربیات کشورهایی هستیم که تجربه تحریم را داشتند.
در ادامه این دیدار طرفین در خصوص ظرفیت‌های تجارت با یکدیگر به گفتگو پرداختند و وزیر صنایع و تجارت زیمباوه خواستار استفاده از صنایع پیشرفته ایران در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی، تولید انرژی خورشیدی و واردات دارو و تجهیزات پزشکی از ایران شد.
وی بیان کرد: به عنوان وزیر صنایع و تجارت زیمباوه تا قبل از سفر به تهران شناختی از ظرفیت‌های صنعتی ایران نداشتم و اکنون با دیدن پیشرفت‌های ایران خواهان حضور شرکت‌های ایرانی در زیمباوه برای تولید مشترک خودرو، انرژی خورشیدی، فراوری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی هستیم.
وزیر صمت نیز با اعلام آمادگی ایران برای همکاری در این زمینه‌ها ضمن دعوت رسمی از سرمایه‌گذاران زیمباوه برای بازدید از شرکت‌های تولید انرژی خورشیدی و صنایع غذایی جهت همکاری‌های مشترک گفت: ما نیز به محصولات زیمباوه مانند پنبه و طلا نیاز داریم و می‌توانیم این کالاها را مبادله کنیم.
وی بیان داشت: در زمینه فرآوری مواد غذایی نیز که شما به آن اشاره داشتید ما در ایران در این حوزه پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و در زمینه صنایع غذایی مانند تولید گوجه‌فرنگی و ماکارونی پیشرفت خوبی داشته‌ایم، بنابراین می‌توانیم در این زمینه نیز همکاری داشته باشیم. در زمینه انرژی خورشیدی نیز چندین شرکت بزرگ در ایران شروع به فعالیت و تولید کرده‌اند و از ظرفیت خوبی نیز در این خصوص برخورداریم.
فاطمی امین با بیان اینکه در حوزه‌های دارو و تجهیزات پزشکی ایران از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است، خطاب به وزیر صنایع زیمباوه گفت: در این زمینه می‌توانیم با شما همکاری داشته باشیم و در حوزه معدن هم شرکت‌های بسیار بزرگی مانند مس، آلومینیوم وجود دارد و فعالیت می‌کنند؛ اما در ذخایر طلا محدودیت داریم و لذا زمینه مشارکت برای حضور شرکت‌های ایرانی در زیمباوه برای استخراج و تولید طلا فراهم است.
فاطمی امین با بیان اینکه کمیسیون مشترک بین دو کشور در یک ماه آینده برگزار می‌شود در پیشنهادی گفت: وزیر تعاون ایران و وزیر خارجه زیمباوه رؤسای کمیسیون مشترک هستند؛ لذا در یک ماهی که فرصت داریم می‌توانیم ارتباطات را داشته باشیم و نقشه راه توسعه همکاری بین دو کشور را تدوین کنیم.
«هوی سی‌اینسنزا» وزیر صنایع و تجارت زیمباوه نیز با استقبال از این پیشنهاد گفت: دو کشور زمینه‌های همکاری مشترک زیاد دارند و به نوعی اقتصادشان مکمل یکدیگر است.
سی‌اینسنزا با بیان اینکه زیمباوه هیچ‌گونه محدودیتی برای فعالیت در زمینه معادن، داروسازی و فناوری اطلاعات ندارد، ‌گفت: با توجه به دستور اکید رئیس‌جمهور زیمباوه می‌توانیم در هر سطحی روابط با ایران داشته باشیم.
سی‌اینسزا افزود: ما در دولت‌های گذشته برنامه‌ای برای همکاری توسعه صنعتی میان دو کشور داشتیم که خوب پیش نرفت؛ اما در دولت جدید قرار داریم و علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های صنعتی میان دو کشور هستیم.
وزیر صنایع و تجارت زیمباوه خبر از انجام مذاکراتی بین شرکت‌های ایرانی و زیمباوه‌ای برای تولید تنباکو در زیمباوه خبر داد.
انتهای پیام/

پژوهشیار