در راستای آماده‌سازی‌ها برای ماموریت آرتمیس؛

ناسا دو آدمک زن به ماه اعزام می‌کند

1398/09/13 - 17:24 - کد خبر: 8588
ناسا

نصر: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) با هدف بررسی اثرات ناشی از اشعه‌های فضایی بر روی بدن فضانوردان خانم، یک جفت آدمک زن به اطراف ماه می‌فرستد.

به گزارش نصربه نقل از ایرنا، این دو آدمک که هلگا و زوهار نام دارند توسط مرکز هوافضای آلمان (DLR) و با شبیه‌ سازی از روی نیم‌ تنه خانم‌ها، ساخته شده‌اند. جنس این آدمک‌ها از پلاستیکی است که از بافت انسانی چون تفاوت تراکم میان استخوان‌ها، بافت‌های نرم و دیگر ارگان‌ها تقلید می‌کند.

در هر کدام از این آدمک‌ها بیش از پنج هزار و ۶۰۰ حسگر تعبیه شده است که امکان اندازه‌گیری میزان قرار گرفتن در معرض اشعه فضایی را از پوست آن‌ها گرفته تا اندام‌های داخلیشان، ممکن می‌کند.  

اشعه فضایی تهدیدی جدی ب رای سلامت فضانوردان است و می‌تواند عاملی محدودکننده در اجرای ماموریت‌های طولانی مدت به ماه، مریخ و ورای آن باشد.

هلگا و زوهار سال آینده در بخشی از پروژه آرتمیس یک  در داخل فضاپیمای اوریون به اطراف ماه اعزام خواهند شد. طی این ماموریت، زوهار یک جلیقه مخصوص موسوم به St↔™Rℜ↓ را به تن خواهد داشت که برای حفاظت فضانوردان در برابر اشعه‌های مضر طراحی شده، این در حالی است که هلگا بدون هیچ محافظی به این ماموریت اعزام می‌شود. این تفاوت به پژوهشگران شانس آن را می‌دهد تا با مقایسه تاثیر قرار گرفتن در معرض اشعه در این دو آدمک، اطلاعات ارزشمندی را در مورد نحوه حفاظت از فضانوردان واقعی به دست آورند.

St↔™Rℜ↓ از پلی اتیلن فوق متراکم ساخته شده است که در مسدود کردن راه ورود ذرات رادیواکتیو نقش موثری دارد. این نسخه از جلیقه St↔™Rℜ↓ مختص بدن خانم‌ها طراحی شده است که نسبت به مردان در برابر اشعه فضایی آسیب پذیری بیشتری دارند.

اعزام هلگا و زوهار به فضا، گامی مهم در برنامه‌های بلند مدت ناسا برای فرودآوردن نخستین فضانورد خانم و فضانورد مرد همراهش بر سطح ماه تا سال ۲۰۲۴ میلادی، به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

پژوهشیار