راهکار اساسی فولاد غرب برای کنترل آلودگی صنایع:

کاهش 50 درصدی مصرف انرژی با استفاده از ساندویچ پانل های استاندارد

1401/11/01 - 11:27 - کد خبر: 85755
فولاد غرب

نصر: مدیرعامل شرکت فولاد غرب مهم ترین راهکار برای جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی و کنترل آلودگی ها را استفاده از ساندویچ پانل دانست و تاثیرات چشم گیر این محصول را در بهره وری انزژی یادآورد شد..

به گزارش نصر، هر ساله با شروع فصل سرما بر نگرانی های ناشی از تشدید انباشت آلاینده های جوی افزوده می شود. گرچه بسیاری ریشه این معضل را در پدیده وارونگی هوا می دانند اما نباید از سهم بسزای استهلاک سازه های ساختمانی غافل شد؛ چراکه ساختمان ها حدود 50 درصد انرژی تولیدی را مصرف و حدود 45 درصد گازهای گلخانه ای را تولید می کنند. باتوجه به کمبود منابع انرژی تجدیدناپذیر و هزینه های گزاف استحصال آن و همچنین تاثیرات مخرب مصرف آن برمحیط زیست، سرمایه گذاری در امر اجرای ساختمان بهره ور در حوزه انرژی در سطح کشور ضروری است.



در همین زمینه محمدرضا حسن پور، مدیرعامل شرکت نوردکاران فولاد غرب در گفتگوی اختصاصی با نصر با بیان اینکه افزایش راندمان مصرف انرژی با کاهش میزان انتشار آلودگی رابطه مستقیم دارد، گفت: افزایش مصرف انرژی از یکسو و کاهش منابع انرژی تجدید ناپذیر از سوی دیگر از عوامل تعیین کننده جهت گیری های استراتژیک در حوزه انرژی کشورها می باشد بنابراین تمرکز بر روی بهینه سازی مصرف انرژی، می بایست مورد توجه قرار گیرد.


وی در ادامه افزود: یارانه پنهان انرژی در ایران سالانه 74 میلیارد دلار برآورد می شود و بر اساس محاسبات سازمان برنامه و بودجه، میزان مصرف انرژی در کشور برابر با 80 میلیارد دلار در سال است که از این میزان صرفا 6 میلیون دلار از محل فروش حامل های انرژی در داخل کشور وصول می شود.
مدیرعامل شرکت فولاد غرب مصرف بی‌رویه انرژی و تفاوت چالش گاز در ایران و اتحادیه اروپا را مقایسه کرد و گفت: مطابق اعلام سازمان بین المللی انرژی متوسط سرانه مصرف گاز در ایران ۶.۷ برابر سرانه مصرف دنیاست به این معنی که بیش از ۶ برابر متوسط دنیا گاز مصرف می‌کنیم و مصرف انرژی‌مان مبتنی بر گاز است. البته این آمار  در خصوص اتحادیه اروپا، سه برابر است، یعنی سرانه مصرف در ایران سه برابر سرانه مصرف در کل اتحادیه اروپاست و در ایران به ازای هر یک نفر جمعیت سه برابر میزان کل اتحادیه اروپا گاز مصرف می شود. باوجود اینکه ما دومین دارنده ذخایر گازی هستیم و ظرفیت‌های عظیمی برای تولید گاز داریم، اما مهم ترین چالش کشور مصرف بی‌رویه است که در بخش‌های مختلف رخ می‌دهد و ایران را پس از آمریکا، چین و روسیه در جایگاه چهارمین مصرف‌کننده بزرگ گاز در دنیا قرار می‌دهد.


حسن پور راهکار اساسی برای کاهش دو برابری مصرف انرژی در ساختمان های صنعتی استفاده از ساندویچ پانل ها دانسته و خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین فاکتورهایی که بر میزان مصرف انرژی در حوزه ساختمان های صنعتی تاثیر بسزایی دارد، نوع مصالحی است که از آنها برای ساخت و ساز استفاده می شود. مصالحی که به شکل سنتی بعنوان عایق حرارتی به کار می روند، بازدهی کم و ضخامت زیادی داشتند و از نظر بهداشتی هم برای سلامتی خطرناک بودند. اگر از لحاظ فنی به این محصول نگاه کنیم متوجه می شویم که این پانل ها باعث می شود ساختمان ها 50 الی 70 درصد عایق بندی شود و اگر به صورت گسترده از این محصول استفاده شود و در ساختمان ها و بخش های صنعتی به کارگیری شود، تحولات عظیمی در مصرف سوخت های فسیلی ایجاد خواهد کرد؛ بخصوص در حال حاضر که چالش های زیادی در زمینه تامین انرژی و آلودگی هوا در کشور وجود دارد؛ از همین رو توجه به ساخت و ساز با بکارگیری مصالح نوین مانند ساندویچ پانل به شدت احساس می‌شود.
مدیرعامل مجموعه فولادغرب با اشاره به بازه دمای آسایش در محیطی که انسان کار و زندگی می کند، گفت: معمولا دمای فضاهای داخلی ساختمان باید در بازه ی دمای ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتیگراد باشد اما رساندن دمای فضاهای داخلی به محدوده آسایش حرارتی نیازمند فعالیت تأسیسات مکانیکی (گرمایشی و سرمایشی) است که در این زمینه ساندویچ پانل ها مانع از اثرگذاری نوسانات دمای بیرون ساختمان بر وضعیت هوای فضاهای داخلی می‌شود و نقش مهمی در حفظ ثبات حرارتی ساختمان بر عهده دارد. از طرف دیگر با جلوگیری  از اتلاف انرژی از طریق جداره‌ها، بهره‌وری انرژی ساختمان را افزایش می دهد.
وی شرط لازم برای بازدهی کامل ساندویچ پانل، استاندارد بودن و کیفیت بالای آن دانسته و تصریح کرد:.ساندویچ پانل فولاد غرب به لحاظ کیفی مطابق با استانداردهای روز دنیا است و در تولید آن از مواد اولیه‌ی با کیفیت استفاده شده و توسط پیشرفته ترین خط تولید کانتینیوس (پیوسته) موجود در کشور مونتاژ می گردد. همچنین تیم کنترل کیفی مجموعه بر تمامی مراحل، از تامین مواد اولیه گرفته تا ساخت و بارگیری نظارت کرده و بدین طریق از سلامت و کیفیت محصول نهایی اطمینان حاصل می شود. بنابراین تمامی محصولات ساندویچ پانل شرکت فولاد غرب دارای نشان استاندارد ملی ایران بوده و توانسته با تکیه بر کیفی سازی محصولات مسیر ورود به بازارهای خارجی را هموار کند.


 وی افزود: گروه صنعتی فولاد غرب برای آنکه مصرف کننده از کیفیت محصول تولیدی و به دنبال آن خدمات پس از فروش مناسبی را تجربه کند، بعنوان اولین تولید کننده ساندویچ پانل در کشور محصولات خود را با بیمه تضمین کیفیت در اختیار مصرف کننده قرار می دهد تا مصرف کننده کالا مورد بیمه در صورت استفاده از کالای مذکور به دلیل قصور در کیفیت محصول ، دچار خسارت و زیان گردد، تولید کننده موظف است خسارت وارده به مصرف کننده را جبران نماید. در این صورت بیمه ایران عنوان وکیل تولید کننده  خسارت ناشی از سهل انگاری و قصور در کیفیت محصول را در قالب بیمه تضمین کیفیت محصول و با توجه به مقررات و شرایط درج شده در بیمه نامه جبران خواهد کرد.
حسن پور با بیان اینکه ساندویچ پانل ها به عنوان عناصر ساختمانی مدرن، سبک و بادوام برای پوشش سقف و دیوارهای خارجی ساختمان ها و هم چنین برای دستیابی به دیوارهای داخلی عایق کاری شده و سردخانه ها استفاده می شود، اظهار داشت: برای تولید ساندویچ پانل از انواع مختلف هسته میانی بعنوان عایق استفاده می شود که جدیدترین این دستاورد ها استفاده از فوم پلی اورتان بصورت تزریق مستقیم است. این ترکیب مواد و شیوه استفاده باعث شده محصول نهایی از کیفیت بالایی برخوردار شده و مقاومت بسیار بالایی در برابر گرما، رطوبت و سرما داشته باشد. استفاده از این نوع مصالح به جای بلوک، سیمان و یا آجر به عنوان مصالح سنتی می تواند تا حد زیادی از به هدر رفتن انرژی جلوگیری نماید و این امر از لحاظ اقتصادی به نفع افراد فعال در زمینه ساختمان سازی است.
این فعال صنعتی گفت: نوع عایق حرارتی ای که در ساندویچ پانل ها استفاده می شود، بسیار مهم است و اگر از عایق حرارتی استفاده شود که در برابر انتقال حرارت مقاومت بالایی نداشته باشند، عملکرد ساندویچ پانل ها به شدت کاهش یافته و  باعث هدر رفتن مقدار زیادی انرژی می شود.


مدیرعامل مجموعه فولاد غرب در پایان خاطر نشان کرد: ساندویچ پانل سیستمی است که ساختمان ها را در برابر عوامل خارجی محافظت می کند و بهترین راه حل مناسب و اقتصادی را برای داشتن یک سازه سبز ارائه می دهد. برخلاف تصور اغلب افراد که رعایت و اجرای مقررات مربوط استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیت، مدرن و موثر را هزینه اضافی می‌ دانند، چنانچه این امر در ساختمان‌ ها به درستی اجرا شود، علاوه بر کاهش هزینه‌ های اولیه ساخت، در دراز مدت، موجب سودآوری برای مصرف‌ کننده خواهد شد زیرا مصرف انرژی از دو منظر تاسیسات و تجهیزات، و نیز اصول ساخت‌ و ساز ساختمان مورد توجه است. بنابراین علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت و آلودگی‌ های ناشی از آن، موجب کاهش استهلاک ساختمان می‌ شود و به توسعه اقتصادی کشور و خانوارهای ایرانی کمک می‌ کند.
متاسفانه میزان آشنایی با ساندویچ پانل زیر 5 درصد و فرهنگ استفاده از آن کمتر از 2 درصد است.در حالی که بیشتر کشور های جهان سالهاست از این محصول در اماکن خود استفاده می کنند و به فواید آن پی برده اند. بنابراین کارآفرینان و رسانه های عمومی و اجتماعی باید در صنعت ساندویچ پانل ها توجه ویژه ای داشته باشند و فرهنگ استفاده از ساندویچ پانل ها بایستی در جامعه نهادینه شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار