معاون وزیر آموزش و پرورش خبرداد:

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۵ افزایش می‌یابد

1401/10/26 - 14:46 - کد خبر: 85472
کنکور

نصر: معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: تاثیر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در کنکور برای سال ۱۴۰۵ شامل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم است بنابراین امتحانات نهایی در سال ۱۴۰۳ برای هر سه پایه برگزار می‌شود.

به گزارش نصر، محسن زارعی روز دوشنبه در گفت و گویی درباره سهم سوابق تحصیلی در کنکور دانش‌آموزان اظهارداشت: امسال سابقه تحصیلی دانش‌آموزان با تاثیر قطعی ۴۰ درصد صرفا برای پایه دوازدهم در نظر گرفته شده است.
وی افزود: سال بعد تاثیر قطعی پایه دوازدهم ۵۰ درصد می‌شود اما تاثیر سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۴ برای پایه یازدهم و دوازدهم ۶۰ درصد در نظر گرفته خواهد شد و در سال ۱۴۰۵ تاثیر سوابق تحصیلی برای پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به ۶۰ درصد می‌رسد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به اینکه باید برای سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ سابقه تحصیلی دانش‌آموزان را تولید کرده باشیم، بنابراین امتحانات نهایی در سال ۱۴۰۳ برای هر سه پایه برگزار می‌شود.
زارعی یادآورشد: امتحانات نهایی امسال یعنی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ فقط برای پایه دوازدهم و ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می‌شود و قرار است بر این روال عمل شود مگر تصمیم دیگری گرفته شود که تابع آن تصمیم خواهیم بود.
وی درباره تاثیر دروس عمومی در کنکور گفت: دروس عمومی هم همانطور است که سهم در آزمون سراسری دارد و صرفا سهم آن در سابقه تحصیلی در نظر گرفته می‌شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: اکنون سهم دروس عمومی در پایه دوازدهم دیده می‌شود، وقتی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در سابقه تحصیلی اضافه شود، تاثیر دروس عمومی هم برای هر سه پایه لحاظ خواهد شد.
به گزارش ایرنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۹۸ به شکل جدی‌ آسیب‌شناسی موضوع کنکور را در دستور کار قرار داد و این روند به تصویب مصوبه‌ای در جلسه ۸۴۳ منجر شد. این مصوبه بار دیگر در جلسات شورا مطرح و اصلاح شد و در نهایت در جلسه ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۷ خرداد ۱۴۰۱) به تصویب رسید و رئیس جمهوری ۲۵ تیر ۱۴۰۱ آن را به نام ماده واحده "تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) " ابلاغ کرد و به این شکل برگزاری آن قطعی شد.
بر اساس بند ۳ ماده ۳ این مصوبه، «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۶ - ۱۴۰۵ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود».
همچنین بر اساس ماده ۴ «وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانش آموزان اقدام نماید به گونه‌ای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ و به بعد همه فارغ‌التحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند.»
انتهای پیام/

پژوهشیار