معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده؛

نسل زدی‌ها جوانان خوب و با معرفتی هستند/ آموزش مجازی برای بازماندگان از تحصیل

1401/10/24 - 13:24 - کد خبر: 85314
انیسه خزعلی

نصر: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: نسل «زد»، جوانان بسیار خوب و با معرفتی هستند که می‌توان با ارائه آموزش و مهارت‌های لازم به آنها به عنوان یکی از سرمایه‌های انسانی بزرگ در ساختن آینده ایران اسلامی برنامه ریزی کرد.

به گزارش نصر، انسیه خزعلی امروز در گفت و گویی درباره روحیات دهه هشتادی‌ها و چگونگی تعامل به این نسل اظهار کرد: موارد نامناسب نسبت داده شده به روحیات نسل «زد» را قبول ندارم، اتفاقا این جوانان بسیار باهوش، خوب و هنرمند هستند که اگر استعدادهای آنها را به درستی کشف و برای آنها برنامه‌ریزی کنیم، سرمایه‌های بزرگ ما هستند.
وی افزود: در جشنواره آراء قضائی کمترین میزان جرم و اتهام در آمارهای ارائه شده از دهه‌های مختلف، به دهه هشتادی‌ها تعلق داشت بنابراین این نشان می‌دهد که ما باید این افراد را درست بشناسیم و با دیدن چند نمونه آنها را متهم نکنیم.
خزعلی یادآورشد: در یک جشنواره و فراخوان دختران سعی کردیم که تعدادی از این‌ها را شناسایی، ابداعات و نوآوری‌های آنها را دریافت کنیم و مورد تقدیر و تشویق قرار دهیم و با شناسایی موارد بیشتر شرایط برای رشد و شکوفایی استعدادهای آنها فراهم شود.
وی عنوان کرد: همچنین از دیگر برنامه‌ها، ساخت اپلیکیشن و سایتی است که بتواند نیازهای آنها را پوشش دهی و استعدادهای آنها را بیشتر شناسایی کند و در نهایت برای آنها برنامه‌های متناسب با سن را داشته باشد.

آموزش از ابتدایی تا جوانی
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در آموزش این نسل باید فراگیرتر از جنسیت عمل کرد، چراکه اگر فقط بر یک جنس در آموزش متمرکز شویم، نمی‌توانیم خانواده موفقی داشته باشیم، حتما باید این آموزش برای پسران هم باشد و همچنین دوره‌های ابتدایی تا جوانی تداوم داشته باشد.
خزعلی با بیان اینکه در آموزش نباید مقطع خاصی را مد نظر قرار دهیم، افزود: بی‌شک این آموزش باید بخشی به صورت مکتوب و در کتاب‌ها، بخشی با همراهی مربیان و بخشی دیگر با آموزش کارگاهی و مشارکت دانش‌آموزان صورت گیرد.
به گفته وی، دانش‌آموزان باید خودشان آموزش را کشف کنند تا اینکه مطلبی به آنها القا شود یا تلقینی چیزی را فرا گیرند.

آموزش مجازی بازماندگان از تحصیل
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره تفاهمات این معاونت با وزارت آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت دانش‌آموزان اظهار کرد: همکاری، قرارداد و تفاهم‌نامه‌هایی با آموزش و پرورش داریم که در بخش‌های مختلف از جمله برای آموزش والدین، سوادآموزی و بازماندگان از تحصیل است تا به این واسطه در سال آینده شاهد اجرای این موارد باشیم، البته بخشی از مقدمات اجرای طرح‌ها فراهم شده است.
خزعلی درباره جزئیات بیشتر طرح بازماندگان از تحصیل ادامه داد: این طرح عمدتا برای دانش‌آموزان روستایی و عشایر و دخترانی است که شرایط مهاجرت یا سفر به شهرها را ندارند، برنامه‌ای و طرحی را داریم که به صورت مجازی بتوانند آموزش ببینند و در آزمون‌ها شرکت کنند.
وی عنوان کرد: دانش‌آموزان در این طرح پس از رسیدن به سن مناسب برای سفر به شهر یا روستاهای بزرگ‌تر، می‌توانند از امکانات خوابگاهی استفاده کنند، بودجه‌ای در سفرها برای حمل و نقل، اسکان و آموزش و دوره‌های مهارتی آنها نظر گرفته می‌شود و امیدواریم با این اقدامات بازمانده از تحصیل در کشور نداشته باشیم.
به گزارش ایرنا، نسل زد یا نسل نت به جوانانی گفته می‌شود که در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰( ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۰) متولد شده‌اند و ویژگی هایی متفاوت از نسل‌های گذشته مانند ریسک پذیری، سنت شکنی و گاه روحیه سرکشی دارند.
این نسل از همان ابتدای کودکی پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا را دیده‌اند و به همین دلیل به آن‌ها نسل نت (اینترنت) یا بومی‌های دیجیتال هم گفته می‌شود و اکنون بسیاری از کارهای خود را با دستگاه‌ها و ابزارهای هوشمند انجام می‌دهند.
این نسل برآیند دنیای دیجیتال هستند که از همان بدو تولد در چنین بستری رشد کرده اند و به طور طبیعی خواسته ها، باورها و ارزش های آنها با نسل های قبل بسیار متفاوت و نیازمند شناخت و بررسی بیشتر است.
کارشناسان معتقدند این نسل به دنبال یافتن حقیقت‌ها هستند و برای دریافت پاسخ‌های خود هزینه‌ می‌کنند و در نهایت با انجام گفت‌وگوهای مختلف بطور آزادانه به ارائه نظرات خود می‌پردازند.
در واقع ضروری است هم زبان این نسل را درک کرد و هم با تفاهم و همدلی این افراد را با رویه‌های غالب جامعه و ارزش و هنجارهای عرفی اجتماع آشنا کرد تا یک توافق مسالمت‌آمیز در جامعه ایجاد شود.
خبرگزاری ایرنا در همین رابطه سلسله گفت و گو و گزارش‌هایی را با استادان دانشگاه، جامعه شناسان و سایر افراد ذیربط آغاز کرده است و تلاش می‌شود با تداوم فرایندمحور این مباحث، شناختی درست از نسل زد، مطالبات، شکاف نسلی با اسلاف خود و سایر مشخصه های این رده جمعیتی را ارائه کنیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار