رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل؛

اردبیل از استان‌های برتر کشور در کشت محصولات گلخانه‌ای است

1398/09/13 - 12:36 - کد خبر: 8526
خلیل نیکشاد

نصر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اردبیل از استان‌های برتر کشور در زمینه کشت و توسعه محصولات گلخانه‌ای است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، خلیل نیکشاد امروز در نشستی با فرماندار خلخال افزود: توجه به راه‌اندازی گلخانه‌های بزرگ و مقیاس کوچک ،ارائه بسته‌های حمایتی به مجریان طرح‌های گلخانه‌ای و نیز کشت محصولات گلخانه‌ای ،موجب شده تا این استان رتبه نخست را در زمینه کشت محصولات گلخانه‌ای کشور را به خود اختصاص دهد.

وی اظهارداشت: علاوه بر طرح‌های تولید محصولات گلخانه‌ای ایجاد و راه‌اندازی شده سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ،۲ هزار و ۵۰۰ هکتار طرح توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در در دست اقدام داریم.

وی گفت: با اجرای طرح‌های گسترش شهرک‌های گلخانه‌ای بیش از ۷۰۰ هزار تن به میزان تولید انواع محصولات کشاورزی افزوده شده و ۴۲۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب کشاورزی استان صرفه‌جویی خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین افزود: اجرای کامل طرح توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای و بهره‌برداری از طرح‌های گلخانه‌ای در حال احداث ، بستر مناسبی را برای صادرات انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار فراهم می‌کند.

وی یکی از مهم‌ترین رسالت‌های بخش کشاورزی را ایجاد امنیت غذایی برای جامعه و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: طرح احداث و راه‌اندازی پنج هزار هکتار برنامه  توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای را در دستور کار داریم.

وی بیان‌کرد: در حالی که در اوایل سال گذشته سطح احداث و راه‌اندازی واحدهای گلخان‌های بیش از ۲۰ هکتار نبود در سال جاری ۲۳ طرح  احداث واحدهای تولید محصولات

گلخانه‌ای در کارگروه اشتغال به تصویب رسیده است.

نیکشاد افزود: علاوه بر شهرک گلخانه‌ای هزار و ۶۰۰ هکتاری پارس‌آباد که فاز اول آن با ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حال احداث است ، ۶۰ هکتار واحد گلخانه‌ای با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در مناطق مختلف این استان در دست احداث است که امیدواریم در ماه‌های آتی این واحدها نیز فعالیت خود را آغاز کرده و در مسیر تولید قدم بردارند.

وی اظهارداشت: ۶ شهرک گلخانه‌ای دارای سازه و یا در حال بهره‌برداری است که نسبت به سال گذشته سطح این شهرک‌ها ۱۰ برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه استان اردبیل از لحاظ مساحت اراضی تخصیصی برای احداث شهرک‌های گلخانه‌ای رتبه اول کشوری را دارد، گفت: ۹ شهرک گلخانه‌ای در حال بهره‌برداری، زیرساخت و یا در حال مطالعه است در شهرک گلخانه‌ای هزار و ۶۰۰ هکتاری پارس‌آباد مغان ۴۰۰ هکتار به افراد حقیقی و حقوقی واگذار شده و تعدادی از بخش‌ها احداث و کارهای سازه انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از بهره‌مندی مجریان طرح‌های گلخانه‌های مقیاس کوچک از کمک مالی بلاعوض این سازمان خبر داد و گفت: این گلخانه‌ها تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی نیز می‌گیرند.

وی همچنین با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار گلخانه در استان راه‌اندازی شده ، افزود: راه‌اندازی این واحدها در ایجاد اشتغال ،بکارگیری نیروهای جوان تحصیل‌کرده و تولید انواع محصولات گلخانه‌ای نقش موثری دارد.

وی از شتاب قابل توجه خلخال در اجرای طرح توسعه محصولات گلخانه‌ای و راه‌اندازی گلخانه‌های بزرگ و کوچک در این شهرستان خبر داد و گفت: مجموعه اقدامات مربوط به راه‌اندازی این گونه طرح‌ها در مناطق مختلف استان زمینه ایجاد اشتغال برای ۲ هزارو ۳۵۱ نفر را دراین بخش فراهم می‌کند.

نیکشاد افزود: احداث تعداد ۱۶ طرح بزرگ گلخانه‌ای با ۹۶ نفر اشتغال در مناطق مختلف این استان از جمله شهرستان خلخال دست اقدام است.

به گفته وی ، پروانه احداث و راه‌اندازی ۷۰ گلخانه مقیاس کوچک در خلخال صادر شده و این پروژه‌ها در حال اجرا است و با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها ، سطح گلخانه‌های بزرگ و مقیاس کوچک این شهرستان به بیش از پنج هکتار افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/

پژوهشیار