خبر/

هشدار دانشکده علوم پزشکی مراغه نسبت به بیماری «لیشمانیازیس»

1401/10/22 - 10:35 - کد خبر: 85179
بیماری

نصر: رئیس گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه نسبت به به شیوع بیماری مشترک بین انسان و دام لیشمانیازیس هشدار داد.

به گزارش نصر، فائقه اسدیان صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران نسبت به شیوع بیماری مشترک بین انسان و دام لیشمانیازیس هشدار داد و از شهروندان خواست علائم آن را جدی بگیرند.
رئیس گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه گفت: اخیرا پیرو گزارش علائم مشکوک این بیماری در سگ مبتلا در یکی از روستاهای تابع شهرستان مراغه دیده شده است.
اسدیان افزود: تیم بهداشتی سریعا در محل حضور یافتند و از حیوان مورد نظر نمونه‌برداری شد با ارسال نمونه به آزمایشگاه انگل شناسی علوم پزشکی تهران و مثبت بودن نتیجه، اقدامات لازم برای دفن بهداشتی حیوان بیمار صورت گرفت.
وی اضافه کرد: تب، کم خونی، کاهش وزن و بی‌اشتهایی و بزرگی کبد و طحال از مهم‌ترین علائم لیشمانیازی احشائی (کالاازار) است.
به گفته رئیس گروه بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه، در صورت عدم درمان به موقع موارد مبتلا به لیشمانیوز، این بیماری در عرض دو سال منجر به  مرگ فرد مبتلا می‌شود و مراجعه به موقع به پزشک و دریافت خدمات درمانی از احتمال مرگ و میر افراد مبتلا پیشگیری می‌کند.
اسدیان تصریح کرد: بیماریابی فعال در گروه سنی زیر ۵ سال توسط مرکز خدمات جامع سلامت و بهورزان آغاز شده و در صورت شناسایی موارد مشکوک به بیماری  سریعا اقدامات درمانی لازم بر روی فرد مبتلا انجام خواهد شد.
وی متذکر شد: برای کنترل بیماری،  بهسازی محیط روستا، دفع بهداشتی زباله همچنین جمع‌آوری بهداشتی فضولات  و نخاله‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که دهیاران و اعضای شوراهای روستایی حتما باید ضمن توجه به این مسأله، جهت کنترل سگ‌های ولگرد توجه ویژه و جدی داشته باشند.
گزارش فارس حاکی است، بیماری لیشمانیازیس یک بیماری انگلی مشترک بین انسان و حیوان است که مخزن این بیماری سگ سانان بوده و این بیماری از طریق نیش نوعی پشه خاکی از سگ‌سانان به انسان منتقل می‌شود.
پایان پیام/

پژوهشیار