خبر/

هشدار بانک جهانی درباره ورود اقتصاد جهانی به رکود در سال ۲۰۲۳

1401/10/20 - 21:06 - کد خبر: 85095
ایالات متحده آمریکا

نصر: بانک جهانی امروز سه‌شنبه پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۳ را به سطوحی کاهش داد که در آستانه رکود برای بسیاری از کشورها قرار دارد، زیرا جهان با تشدید افزایش نرخ‌های بهره بانک‌های مرکزی، تداوم جنگ روسیه و اوکراین و بهم ریختگی موتورهای اصلی اقتصاد جهان روبه‌روست.

به گزارش نصر، بانک جهانی اعلام کرد که انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در سال ۲۰۲۳ به ۱.۷ درصد برسد که کمترین رقم رشد از زمان رکود اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۲۰ است.
این در حالی است که در چشم‌انداز قبلی بانک جهانی از اقتصاد جهانی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۲، این بانک رشد تولید ناخالص داخلی دنیا را در سال ۲۰۲۳ رقمی معادل ۳ درصد پیش‌بینی کرده بود.
بانک جهانی تاکید کرد که کاهش شدید رشد اقتصادی در اقتصادهای پیشرفته، از جمله کاهش شدید پیش‌بینی آن از رشد اقتصادی آمریکا و منطقه یورو به ۰.۵ درصد، می‌تواند رکود جهانی جدیدی را در کمتر از سه سال پس از رکود جهانی قبلی رقم بزند.
در بیانیه بانک جهانی در این خصوص آمده است: با توجه به شرایط شکننده اقتصادی، هرگونه تحول نامطلوب جدید مانند تورم بالاتر از حد انتظار، افزایش ناگهانی نرخ بهره برای مهار آن، تجدید حیات همه‌گیری کووید-۱۹ یا تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، می‌تواند اقتصاد جهانی را به سمت رکود سوق دهد.
بانک جهانی درباره چشم‌انداز رشد اقتصادی برای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه، از چشم‌اندازی تیره خبرداد و نوشت که این کشورها با بدهی‌های سنگین، ارزهای ضعیف و رشد درآمد و کاهش سرمایه‌گذاری تجاری دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنند و چشم‌انداز رشد سالانه اقتصادی آنها در حال حاضر و برای دو سال آینده ۳.۵ درصد است. این رقم کمتر از نیمی از سرعت رشد اقتصادی این کشورها برای دو دهه گذشته است.
دیوید مالپاس رییس بانک جهانی در بیانیه خود نوشت: ضعف در رشد و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار، عقب‌نشینی ویرانگری در آموزش، بهداشت، فقر و زیرساخت‌ها است و تقاضا برای تغییرات آب‌وهوایی را تشدید می‌کند.
در گزارش بانک جهانی، رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ برابر با ۲.۷ درصد اعلام شده که دومین رشد اقتصادی پایین دومین اقتصاد دنیا از اواسط دهه ۷۰ میلادی است. دلیل این امر نیز محدودیت‌های ناشی از کووید-صفر، آشفتگی بازار املاک و خشکسالی بود. این بانک رشد اقتصادی چین را برای سال ۲۰۲۳ معادل ۴.۳ درصد پیش‌بینی کرد که ۰.۹ درصد کمتر از پیش‌بینی رشد اقتصادی ماه ژوئن است.
انتهای پیام/

پژوهشیار