خبر/

کسری منابع صندوق‌های کشوری و تأمین اجتماعی تا ۱۴۰۵، ۷۵۹هزار میلیارد تومان خواهد بود

1401/10/20 - 12:10 - کد خبر: 85037
سید صولت مرتضوی

نصر: کسری منابع صندوق تأمین اجتماعی و صندوق کشوری خواهیم داشت.

به گزارش نصر، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 20 دی ماه) مجلس شورای اسلامی پس از ارائه گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاههای اجرایی مربوط، گفت: عزم دولت برای ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی با همراهی مجلس شورای اسلامی جدی است ازاین‌رو بسیار خرسندم که گزارش اینجانب با گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در یک سو است و فهم مشترکی از مشکلات داریم.
وی افزود: کار ما در ساماندهی صندوق‌ها با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حوزه تأمین اجتماعی است و اساس بر استقرار نظام تأمین اجتماعی جامع و یکپارچه و چندلایه است. بسط و تأمین اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی، یکسان‌سازی قواعد و مقررات بیمه‌ای در دستورکار ما قرار گرفته است.
مرتضوی با اشاره به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، عنوان کرد: صندوق‌های 18گانه کشور را به دو دسته تقسیم می‌کنم؛ صندوق‌های تابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر صندوق‌های تخصصی و صنفی. تقریباً 94 درصد جامعه هدف مشمول دریافتی از سوی سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق روستاییان و عشایر هستند و حدود 6 درصد از مابقی جمعیت جامعه هدف از سایر صندوق‌ها تأمین منابع می‌شوند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: مشکلاتی که در گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس بود، ناشی از بسیاری از ناترازی‌ها است، یکی از ناترازی‌ها نسبت پشتیبانی و نسبت تعداد بیمه‌پردازان و مستمری‌بگیران در صندوق‌های مختلف کشوری، لشگری و تأمین اجتماعی، سیل شدید موضوعی را طی می‌کند تا جایی که تا سال 1360 تقریباً نسبت پشتیبانی 12 به یک بوده است اما هم‌اکنون گزارش‌ها حاکی از این است که در سال 1400 نسبت پشتیبانی صندوق‌های تأمین اجتماعی به 3.2 نفر کاهش پیدا کرده است و صندوق کشوری وضعیت بسیار نامناسب‌تر از این دارد.
وی افزود: مباحثی که سبب شده است به ناترازی برسیم بحث کاهش سن بازنشستگی و خوشبختانه افزایش امید به زندگی است. در سال 1330 سن بازنشستگی 56 سال بوده و هم‌اکنون به 51 سال رسیده و نرخ سن امید به زندگی 47 سال بوده و هم‌اکنون 76 سال است، همچنین نسبت پشتیبانی ما به‌لحاظ کاهش نرخ باروری هم به‌شدت رو به کاهش است به‌نحوی که 6.91 در سال 1338 به 1.62 رسیده است.
مرتضوی ادامه داد: مشکل دیگر شکاف منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی است، وضعیت بسیار نامناسبی در این حوزه وجود دارد تا جایی که منابع ما در سال 94، 56 همت بوده و مصارف 73 همت و 131 درصد مصارف نسبت به منابع افزایش داشته است همچنین در سال 1400، تقریباً 253 همت جمع منابع نقدی ما بوده و 375 همت مصارف و 148 درصد ضریب عملکرد ماست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز کرد: مشکل دیگری که در حوزه منابع و مصارف وجود دارد در افق 1405 متأسفانه با مشکل بسیار جدی مواجه هستیم، اگر با همین دست‌فرمان پیش برویم 759 همت در افق 1405 کسری منابع صندوق تأمین اجتماعی و صندوق کشوری خواهیم داشت.
وی ادامه داد: چرا به این وضعیت رسیده‌ایم؟ برخی از قوانین سبب شده است منابعمان نسبت به مصارفمان پاسخگو نباشد و دخل و خرجمان با یکدیگر سازگاری نداشته باشد. متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که تقریباً 78 همت بار مالی دارد و دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق کشوری و تأمین اجتماعی بار مالی نزدیک به 86 همت داشته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار