در جلسه مشترک رئیس دانشگاه و سرکنسول ترکیه مطرح شد:

گسترش همکاری های علمی تبریز و ترکیه

1401/10/19 - 18:54 - کد خبر: 85006
جلسه

نصر: در نشست مشترک رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و سرکنسول ترکیه در تبریز بر لزوم گسترش همکاری های علمی، آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه های کشور ترکیه تاکید شد.

به گزارش نصر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به همراه معاونین و روسای بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تبریز عصر دیروز یکشنبه هیجدهم دی ماه 1401 با سرکنسول ترکیه  در تبریز و هیات همراه در  محل سالن کنفرانس حوزه ریاست این دانشگاه دیدار و گفت و گو کردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این دیدار ضمن گرامیداشت فرارسیدن میلاد با سعادت حضرت زهرا (س ) و تبریک این روز به بانوان ایران زمین و بانوان کشور ترکیه  و با معرفی اجمالی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز بعد از دانشگاه های تهران و شهید بهشتی در رتبه سوم کشوری قرار گرفته است.
بهمن نقی پور ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز با فعالیت 11 دانشکده ، 32 واحد آموزشی، بیش از 200 رشته تحصیلی، 30 مرکز تحقیقاتی،19 شبکه بهداشتی، 298 مرکز بهداشتی و 855 خانه بهداشت به عنوان یکی از دانشگاه های پیشرو در کشور شناخته شده است.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه های مشترک فی مابین دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه های علوم پزشکی کشور ترکیه  گفت: امیدواریم سندها و قراردادهای همکاری علمی باعث گسترش فضای تعاملات و تبادلات علمی بین دو کشور شود.
وی ضمن اعلام آمادگی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای توسعه همکاری همه جانبه از نظر آموزشی، درمانی، تحقیقاتی و پژوهشی با دانشگاه های ترکیه گفت: به منظور توسعه این همکاری ها تلاش می شود تا ضمن عمل به مفاد تفاهم نامه هایی که پیش از این منعقد شده است تفاهم نامه های جدید در راستای سیاست های آموزشی و درمانی مشترک تدوین شود.
نقی پور در این جلسه از وزیر بهداشت و درمان ترکیه نیز برای حضور در ایران و دانشگاه علوم پزشکی تبریز دعوت بعمل آورد.
سرکنسول ترکیه در تبریز نیز در این جلسه گفت: آذربایجان شرقی و دانشگاه علوم پزشکی تبریز اهمیت ویژه  و منطقه ای را در سطح ایران دارد.
چتین تانیر با اشاره به مشترکات فرهنگی و دینی بین دو کشور، ادامه داد: با توجه به ویژگی های برجسته استان آذربایجان شرقی و بخصوص مراکز علمی این استان از جمله دانشگاه علوم پزشکی تبریز، توسعه همکاری های علمی بین دو کشور می تواند در توسعه علمی منطقه تاثیر گذار باشد.
وی ادامه داد: از سال  2019 به بعد در حدود 200 دانشجو از کشور ترکیه به ایران عزیمت کردند که تنها 3 نفر این دانشجویان جذب دانشگاه علوم پزشکی شده اند و امیدواریم پس از فارغ التحصیلی و برگشت به کشور ترکیه این دانشجویان پل ارتباطی برای تبادل اطلاعات علمی و گسترش فعالیت های پژوهشی و بهداشتی باشند.
تانیر توسعه گردشگری سلامت را در گرو رقابتی بودن این عرصه دانست و ادامه داد: توسعه گردشگری سلامت زمینه را برای همکاری های هر چه بیشتر مابین دو کشور فراهم خواهیم کرد
توحید نجف زاده مسئول دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال غرب کشور - تبریز نیز گفت:  تا کنون تفاهم نامه های زیادی ما بین دانشگاه های ایران و ترکیه امضاء شده است ولی برخی از این تفاهم نامه ها به صورت کامل عملیاتی و اجراء نشده است و باید در ادامه همکاری ها تمرکز بر عملیاتی کردن تفاهم نامه های پیشین باشد.
در ادامه این جلسه دکتر خداداد خدادادی مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیزگفت: تبریز در عین همسایگی و قرابت های فرهنگی و زبانی با کشور ترکیه ، همواره در طول تاریخ دروازه مطمئن و امن برای ورود ترکیه به شرق بوده و می باشد که سابقه جاده ابریشم نیز گواه این موضوع است.
وی ادامه داد: می دانیم که همکاری علمی دانشگاه های ترکیه با دانشگاه های تبریز می تواند این امر مهم را تسهیل کند و کشور ترکیه به عنوان کشور دوست و برادر و همسایه ارزشمند ما همواره ارزش و اهمیت خاصی برای ما دانشگاهیان داشته ولی احساس ما این است که ظرفیت ها و پتانسیل های علمی موجود در روابط دانشگاهی بین ما بنا به دلیل عدیده ای به شکل مطلوب و بهینه مورد بهره مندی طرفین قرار نگرفته است.
داریوش سوادی اسکویی رئیس دانشکده پزشکی، در این جلسه با بیان اینکه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بزرگترین دانشکده پزشکی کشور است اظهار کرد: بیش از 4000 دانشجو در 60 رشته تخصصی و فوق تخصصی و نزدیک به 300 نفر دانشجوی دوره عمومی و 360 نفر دانشجوی خارجی در این دانشکده مشغول به آموزش هستند.
غلام رضا اعلایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز در این جلسه معاونت آموزشی دانشگاه را به عنوان یکی از قویترین مجموعه های آموزشی کشور با رتبه 4 کشوری معرفی کرد وگفت: با تکیه بر توان اعضای هیات علمی دانشگاه  آمادگی برقراری ارتباط علمی آموزشی با دانشگاه های کشور ترکیه  را در زمینه های تبادل دانشجو و تبادل استاد افتخاری داریم.
وی ادامه داد: برگزاری دوره های کوتاه مدت و کارگاه های تخصصی، آموزش مداوم پرسنل در دوره های خاص و همکاری های مشترک با دیگر مراکز علمی و آموزشی از دیگر برنامه های این معاونت است.
خسرو ادیب کیا رئیس دانشکده داروسازی، در خصوص فعالیت های دانشکده داروسازی گفت:  11 درصد از اساتید دانشکده داروسازی جزء دانشمندان یک در صد جهان هستند.
وی از برنامه ریزی های مقدماتی برای ایجاد شعبه دوم دانشکده داروسازی این دانشگاه در دانشگاه قفقاز ترکیه خبر داد و گفت: ایجاد این دانشکده در راستای توسعه همکاری های مشترک برنامه ریزی شده است.
محمد حسن صاحبی حق رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز در این نشست گفت: این دانشکده با 106 سال قدمت در 5 گروه آموزشی پرستاری داخلی، جراحی واتاق عمل، پرستاری بهداشت جامعه ، پرستاری کودکان، روان پرستاری و گروه مامائی در حال فعالیت است.
پرویز شهابی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز در این جلسه با اشاره به ارتقاء جایگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در رتبه های بین المللی  گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در نظام رتبه بندی لایدن از 577  به 540 و در سایما گو از 585 به 479  ارتقا یافته است.
وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در زمینه فارماکولوژی ، توکسیکولوژی و فارماسیوتیکس با کسب رتبه 1 کشوری از رتبه 76 به رتبه 56 در بین دانشگاه های جهان ارتقا یافته است.
وی افزود: اولین تزریق فرآورده های حاصل از سلولهای بنیادی مزانشیمی به بیمار مبتلا  GVHD پوستی بعد از پیوند آلوژن مغز استخوان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام گرفت.
جواد احمدیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، نیز در این جلسه با بیان اینکه 43 بیمارستان در سطح استان فعالیت می کنند اظهار کرد: در زمینه های پیوند کبد، کلیه، قلب، قرنیه  و... از شهرها و کشورهای مجاور نیز به بیمارستان های تبریز مراجعه می کنند و بیش از 7 مرکز ناباروری از لحاظ انتقال جنین فعالیت مستمری دارند.
وی ضمن اعلام آمادگی این معاونت برای توسعه همکاری های مشترک گفت: امیدواریم با مبادله بیماران مابین دو کشور گردشگری سلامت  نیز تقویت شود.
مریم واعظی رئیس بیمارستان الزهرا و دکتر مجتبی محمد زاده رئیس بیمارستان امام رضا (ع) نیز در این جلسه توانمندی ها  و ظرفیت های این بیمارستان ها را در خصوص پذیرش بیماران از شهرهای مختلف استان و کشورهای همجوار مثل آذربایجان، باکو و... ارائه کردند.
در این جلسه با اشاره به پتانسیل های برجسته حوزه معاونت بهداشت با ارائه خدمات در 19 شبکه بهداشتی،  298 مرکز بهداشتی و 855 خانه بهداشت نیز گزارش اجمالی در خصوص همکاری های  مشترک با سازمان بهداشت جهانی ارائه شد.
در پایان این جلسه دو طرف بر توسعه همکاری های مشترک و ادامه جلسات به صورت مستمر تاکید کردند.
انتهای پیام/

پژوهشیار