خبر/

نخستین اجلاس «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» در تهران برگزار می‌شود

1401/10/18 - 21:28 - کد خبر: 84938
مهدی صفری

نصر: نخستین اجلاس جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (آکوآس) بهمن ماه به میزبانی تهران برگزار می‌شود.

به گزارش نصر، شانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در سال جاری با موضوع بررسی آخرین وضعیت روابط اقتصادی کشورمان با کوبا و کشورهای غرب قاره آفریقا به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور اعضای ستاد شامل مدیران دستگاه‌های ذیربط برگزار شد.
در این نشست با اشاره به نقش کوبا به عنوان یک شریک سنتی و استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران، جزئیات سند نقشه راه تهاتر میان دو کشور و میزان دستیابی به اهداف تعیین شده در آن بررسی شد.
بر طبق گزارش ارائه شده ۱۳ توافق نامه رسمی ذیل این سند بین دو کشور به امضا رسیده است که حوزه‌های علمی، بهداشتی، کشاورزی، انرژی، فناوری و نانو، همکاری‌های مهندسی و دریایی، تجارت، آموزش عالی، ورزش، ارتباطات بانکی و قضایی را شامل می شود که در همه حوزه ها اقدامات اولیه صورت گرفته و در اّینده ای نزدیک شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.
بخش دوم جلسه به بررسی آخرین وضعیت روابط اقتصادی با کشورهای غرب قاره آفریقا اختصاص یافت که با توجه به ظرفیت های معدنی، کشاورزی، عمرانی، جمعیتی و بازار مناسب برای فروش کالا، برقراری رابطه اقتصادی و سرمایه گذاری تجاری در این منطقه را به یک ضرورت تبدیل کرده است.
در ادامه با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و دو کشور ساحل عاج و سنگال در آینده ای نزدیک و برگزاری اولین اجلاس آکوآس (جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا) به میزبانی تهران در بهمن ماه سال جاری امید می‌رود که حجم معاملات تجاری با این منطقه با روندی رو به بهبود و افزایشی مواجه شود که این امر، برنامه ریزی درست و هدفمند در این حوزه را می‌طلبد.
انتهای پیام/

پژوهشیار