مادران صبور، یاوران "ام البنین" /

يادواره نمودهای مجسم استواری

1401/10/16 - 21:41 - کد خبر: 84790
مادر

نصر: نقش و تاثیر مادران شهید در استمرار نسلی مبارز و حماسه آفرین در همه سالهای حماسه و دفاع، چنان فراخ و گسترده است که هر مقطعی از تاریخ ما را به کرنش در برابر ایشان وا می دارد.

به گزارش نصر، مقام معظم رهبری، چند سال پیش در گفتاری به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، به این نکته اشاره کردند که "نسبت به این عزیزان، این بزرگان، این بزرگواران، فعّالیّتِ تولید هنری خیلی کم شده؛ این ظرفیّت فوق‌العاده برجسته‌ای است و جا دارد که بیشتر از این، کار بشود."
از این رو تلاش برای پاسداشت جایگاه و نقش مادران شهدا، در کانون توجه مراکز فرهنگی و اجتماعی کشور قرار گرفت و شهرداری تبریز به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی خود، کوشید برای نخستین بار جایگاه و مقام این مادران را پاس بدارد.
تبریز در همه سالهای حماسه و دفاع شاهد تقدیم چندین هزار شهید والا مقام برای پاسداری از هویت و مرزهای خود بود و در همه این سالها، این مادران بودند که بر مزار فرزندان شهید خود به آرامی، آرام می گرفتند و فراق فرزندان خود را نجوا می کردند.
مادران شهید بعد از همه این سالها و همزمان با سالروز وفات حضرت ام البنین، به عنوان شخصیت یگانه و الگوی تاریخ در رشادت و ایستادگی، در همایش "یاوران ام البنین"، گرد هم آمدند تا همدرد مشترک همه آن روزهای و سالهای دشوار فراق فرزندان خود باشند.
با آنکه غبار سالها بر سیمای آنها نشسته بود، اما نشانی از تکیدگی و اندوه در چهره هایشان پیدا نبود و صبور و مقاوم، بر هدیه خود به مام میهن، و نیز ارزش های این ملت افتخار می‌کردند.
مادران شهید، همواره از این افتخار بهره‌مند هستند که در پروراندن آن نسل، نقشی بی‌بدیل را ایفا کردند و مرور تجربه آن نسل از مادران بی‌تردید برای بقا و دوام ارزش های ایران اسلامی ضامن توجه است.
همایش مادران شهدا، یاوران ام البنین، به همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز در محل مصلی اعظم حضرت امام خمینی (ره) تدوین شده بود، با اجرای برنامه هایی در ارادت ورزی به ساحت قدسی حضرت ام البنین (س) که نام نامی حضرت ابوالفضل العباس(ع) را به همراه دیگر قرزندانش، تقدیم سیدالشهدا نموند، همراه بود. و فرصتی برای همه مادرانی شد که فرزندان خود را در مقاطعی مهم از تاریخ پرثمر انقلاب اسلامی از دست داده اند.
حضور مادرانی که چند فرزندشان در عملیات های مختلف به درجه رفیع شهادت نائل شدند، جلوه ای دیگر به جمع مادران شهدا بخشیده بود و سند افتخاری دیگر از صبوری و شکیبایی مادران شهید را ترسیم و تداعی می کرد. 
این برنامه همچنین با روایت گری از شهیدان مفقود الاثری همراه بود که هر چند سال یکبار، فرصت بازگشت به میهن برایشان فراهم می‌شود و در مقاطعی مختلف جامعه را به وحدت و همدلی می رسانند.
همچنین مداحی مداحان اهلبیت در رثای شهیدان و نیز همدلی با مادران شهید، دیگر بخش برنامه بود با همراهی حاج مهدی قربانی دنبال شد و در کنار آن سخنرانی امام جمعه محترم تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و رئیس شورای اسلامی شهر تبریز بر مجد و شکوه این محفل افزود. سخنرانی حکیمه غفوری، عضو شورای اسلامی شهر تبریز و مادر شهید مدافع حرم، صادق عدالت اکبری نشان از استواری و ایستادگی مادران شهدا در تمامی مقاطع داشت.
این گردهمایی مخلصانه، با تمام جلوه های شورانگیز خود، برگ سبزی بود تقدیم شده به محضر مادران صبور ایشان، و امید است در چشم همیشه بینای شهیدان جلوه یافته و مادران‌ ایشان نیز، با حضور همدیگر کنار دیگر مادران شهید، بار اندوه سبک کرده و با اشک های خود، راهگشای آینده ما باشند.
انتهای پیام/

پژوهشیار