خبر/

صرفه‌جویی، رمز عبور از فصل سرما بدون قطعی گاز

1401/10/16 - 12:15 - کد خبر: 84766
گاز، قطعی گاز

نصر: برودت هوا و بارش برف موجب افزایش مصرف گاز در مناطق مختلف کشور به ویژه استان کوهستانی و سردسیر آذربایجان شرقی شده و در این شرایط، همراهی مردم در مصرف بهینه انرژی، کلید موفقیت در عبور از فصل سرما بدون قطعی گاز است.

به گزارش نصر، گرچه نیاز به گاز با توجه به سردسیر بودن آذربایجان شرقی بیشتر از سایر استان ها است، اما به هر حال با مصرف بهینه امکان جبران کمبود انرژی و جلوگیری از افزایش مصرف گاز استان با همکاری مردم وجود دارد.
با آغاز بارش برف زمستانی در آذربایجان شرقی مصرف گاز به شدت در حال افزایش بوده، به طوری که این خطه مصرف ۴۰ میلیون مترمکعبی گاز را نیز تجربه کرده و بر این اساس همکاری مردم در مدیریت و کاهش مصرف ضروری است.
بنا به اعلام کارشناسان یکی از راهکارهای مصرف بهینه انرژی، نصب دماسنج خانگی و توجه به رعایت دمای آرامش یا دمای مطلوب زندگی، دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد، در محل زندگی و اتاق خواب است تا اتلاف انرژی گاز اتفاق نیفتد.
شرکت گاز آذربایجان شرقی در این سرایط، علاوه بر اعمال مشوق ها و تنبیه ها برای مشترکان خانگی که ۶۵درصد مصرف گاز استان را به خود اختصاص داده اند، محدودیت هایی نیز در خصوص مصرف کنندگان غیرخانگی در نظر گرفته شده که با هدف جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی و تامین پایدار آن به طور جدی اعمال می شود.

محدودیت های اعمالی در خصوص مصرف کنندگان گاز غیرخانگی لازم الاجرا است
استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: به منظور ایجاد موازنه تولید و مصرف گاز و تأمین پایداری شبکه گازرسانی استان، محدودیت های اعمالی از سوی شرکت گاز در بخش غیرخانگی لازم الاجرا است.
عابدین خرم با ارج نهادن به تلاش شبانه روزی کارکنان خدوم شرکت گاز در تداوم پایداری انرژی مصرفی مردم افزود: دستگاه های اجرایی به خصوص واحدهای متولی باید با شرکت گاز استان نهایت همراهی را در مدیریت مصرف گاز طبیعی داشته باشند.
وی با اشاره به رویکرد مطلوب شرکت گاز در اطلاع رسانی های قبلی در زمان اعمال محدودیت گاز در بخش صنایع، اظهار کرد: تداوم این رویکرد و هماهنگی ها و اطلاع رسانی های قبلی، آمادگی های لازم را برای بخش های صنعتی ایجاد می کند.

حدود ۴۲۰ مشترک پرمصرف گاز استان در جریان پایش مصارف، شناسایی شده است
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اقدامات شرکت با هدف مصرف بهینه گاز طبیعی، اظهار کرد: اعمال محدودیت های موضوع ابلاغیه های هیأت وزیران، ارسال پیامک های اطلاع رسانی، پایش مصارف گاز، اطلاع رسانی ضرورت مصرف بهینه از طریق کانال های ارتباطی مختلف بخشی از اقدامات در جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی است.
نادر کمالی اظهار کرد: با برودت هوای استان و افزایش مصارف گاز، پیام های ایمنی و مصرف بهینه در قالب پیامک سازمانی به مشترکین گاز طبیعی ارسال شده است.
وی گفت: در راستای اطلاع رسانی سیاست های تشویقی و بازدارنده دولت در مدیریت مصارف گاز طبیعی و تراز گاز تولیدی و مصرفی، در سه ماهه سوم سال بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار پیامک ایمنی و اطلاع رسانی با محتواهای مختلف تدوین و ارسال شده است.
وی ادامه داد: در جریان پایش مصارف، حدود ۴۲۰ مشترک پرمصرف گاز در استان شناسایی شده و ضمن ارائه مشاوره و راهنمایی های لازم در صورت تداوم مصرف بی رویه،نسبت به صدور اخطاریه های لازم اقدام شده است.
کمالی اظهار داشت: این شرکت در راستای اطلاع رسانی و نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه و ایمن از نعمت گاز طبیعی از کانال های مختلف موجود تلاش کرده و امید دارد مجموعه این تلاش ها با همیاری همگانی و نگاهی مسئولانه به همنوعان همراه بوده و شاهد حفظ سرمایه های ملّی کشور و حفظ جان هم استانی های عزیز از بلای سهل انگاری در مصرف گاز باشیم.
وی به جهاد دستگاه های اجرایی استان در همیاری و همگامی برای تحقق شعار مصرف بهینه و ایمن از گاز طبیعی اشاره و اظهار کرد: امسال علاوه بر فعالیت کارگروه استانی مقابله با حوادث ناشی از گاز، در سایه همکاری سازنده معاونت های استانداری، دادستانی و نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه معزز شهر تبریز در پیگیری مدیریت مصرف گاز طبیعی در استان، اقدامات سازنده و مثمرثمری در عمل به مسؤولیت های اجتماعی و جلوگیری از هدررفت گاز طبیعی و مصرف درست و ایمن این نعمت الهی توسط دستگاه های اجرایی عملی شده است.

در صورت عدم کاهش ۵۰ درصدی مصرف، جریان گاز واحدهای صنعتی قطع خواهد شد
وی افزود: پیامک های ارسالی به مشترکین محترم شامل مصرف گاز بیش از مترمکعب اعلامی در ماه های آذر تا بهمن مشمول جریمه می باشد، در صورت عدم کاهش ۵۰ درصدی مصرف، جریان گاز واحدهای صنعتی قطع خواهد شد.

شناسایی ۴۲۰ مشترک پرمصرف گاز در آذربایجان شرقی
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی گفت: در جریان پایش مصارف، حدود ۴۲۰ مشترک پرمصرف گاز در استان شناسایی و ضمن ارایه مشاوره و راهنمایی‌های لازم به آنان، اعلام شد که در صورت تداوم مصرف بی‌رویه، نسبت به صدور اخطاریه‌های لازم اقدام می‌شود.
کمالی با بیان اینکه این شرکت تمام امکانات و توان خود را در راستای حفظ پایداری جریان گاز مشترکین بخش خانگی بکار می بندد، اظهار داشت: گاز مشترکین پرمصرف در صورت تداوم این رویه، به منظور حفظ عدالت و جلوگیری از افت فشار گاز سایر هم استانی های عزیز قطع خواهد شد.

امکان قطع گاز روستاهای دورافتاده محروم استان وجود دارد
وی خاطر نشان کرد: در صورت عدم رعایت در مصرف بهینه مشترکان امکان قطع گاز روستاهای دورافتاده محروم استان وجود دارد.
وی همچنین درخصوص اقدامات شرکت گاز استان به منظور کاهش هدررفت گاز طبیعی اظهار داشت: پایش روزانه مصارف گاز ادارات و سازمان های دولتی و ارائه راهنمایی های کارشناسی، بهینه سازی مصرف موتورخانه ها، اعمال محدودیت بخش های صنعتی، اطلاع رسانی ضرورت مدیریت مصرف توسط مشترکین خانگی و ارسال پیامک انبوه از جمله اقدامات در راستای تأمین پایدار جریان گاز مشترکین خانگی می باشد.
کمالی با اشاره به مکاتبات و ابلاغیه های مکرر در بخش صنعتی و تولیدی اعلام کرد: برابر دستورالعمل های مؤکد هیأت وزیران درصورت عدم کاهش ۵۰ درصدی مصرف توسط بخش های تولیدی و صنعتی که شامل ۳۲۱ واحد می باشد، جریان گاز این مصارف قطع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت گاز استان با اشاره به اینکه مصارف بالا و هدررفت گاز در بخش خانگی تمامی مصارف را با محدودیت روبرو می کند، اظهار امیدواری کرد: مشترکین خانگی نیز با مدیریت مصرف همیار این شرکت برای گذر از زمستان باشند.

قطع جریان گاز بیش از ۱۰۰ مشترک پرمصرف آذربایجان شرقی
مدیر عامل شرکت گاز آذربایجان شرقی اعلام کرد: ۶۵ درصد مصارف گاز به بخش خانگی اختصاص داشته و حفظ پایداری گاز طبیعی از طریق اقدامات شاخصی نظیر پایش مداوم مصارف گاز، اجرای طرح بهینه سازی موتورخانه ها، تعاملات بین دستگاهی، محدودیت صنایع عمده تداوم دارد.
کمالی گفت: در جریان پایش مصارف گاز ادارات و سازمان های دولتی، جریان گاز ۱۰۰ مشترک شامل گرماتاب ها و سایر مصرف کنندگان پرمصرف قطع شده است.
وی افزود: این شرکت با پایش مصارف گاز سه هزار و ۷۰۶ سازمان دولتی و ادارات، ۱۵۸ اخطار قطع صادر کرده است. 
کمالی اظهار کرد: گاز سرمایه ملّی است که متأسفانه مصرف درست از این نعمت الهی در جامعه فرهنگ سازی نشده و در نظر داشتن این نکته بسیار حائز اهمیّت است که منابع گاز همیشگی نیستند و تداوم چنین روند مصرفی بدون شک نسل آینده کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: رعایت دمای رفاه (۱۸ درجه)، بکارگیری لباس های ضخیم در خانه، تناسب شعله اجاق گاز و ظرف کوچکترین نکاتی است که رعایت آن بزرگترین تأثیر را در مدیریت مصرف گاز طبیعی به ارمغان خواهد داشت.
تعداد مشترکین گاز در استان آذربایجان شرقی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک است و تاکنون ۹۸ درصد خانوار روستایی و ۱۰۰ درصد خانوار شهری در استان به مدار مصرف گاز متصّل شده اند.
۶۵ درصد مصرف گاز استان مربوط به بخش خانگی، ۲۱ درصد صنعتی، چهار درصد خودرویی و ۱۰ درصد عمومی است.
انتهای پیام/

پژوهشیار