مدیرعامل مس سونگون در نشست خبری با خبرنگاران مطرح کرد (بخش اول)؛ [این خبر در ستون روزشمار وعده مسئولان ثبت شد]

وعده تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن مس کاتد تا پایان ۱۴۰۶ در مس سونگون/ حساب‌های مالیاتی مس سونگون به آذربایجان شرقی منتقل شد

1401/10/14 - 19:34 - کد خبر: 84683
مس سونگون

نصر: مدیرعامل مس سونگون گفت: بزرگترین محرک توسعه صنعت مس آذربایجان، ایجاد واحد کاتد است که این واحد با طراحی تولید ۴۰۰ هزار تن در سال تا پایان سال ۱۴۰۶ برنامه‌ریزی شده و فاز اول آن تا سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار نصر، \"معبود عباس زاده\" پیش از ظهر امروز در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های آذربایجان شرقی در مجتمع مس سونگون ورزقان با بیان اینکه ما برای توسعه مس سونگون تلاش می‌کنیم، افزود: توسعه صنایع مس آذربایجان تنها وجه تمایز ما با مدیریت‌های قبلی خواهد بود و برای توسعه صنعت مس باید همه استان همراه باشند.
وی افزود: رابطه توسعه مس سونگون با صنعت، اقتصاد، محیط زیست و منابع طبیعی استان باید تعریف شود و تا طراحی و مسیر آینده مشخص نشود، صحبت از توسعه صنعت مس استان در حد شعار باقی خواهد ماند.
عباس‌زاده با اشاره به ذخایر عظیم مس کشور، گفت: صنعت مس ایران با ۷ درصد اکتشاف در رتبه ششم جهان از لحاظ ذخایر قرار داشت که این میزان با اکتشافات جدید که یک میلیارد تن افزایش داشته و به رتبه پنجم جهان رسیده است، اما وضعیت تولید مس در کشور خوب نیست و در رتبه ۱۹ جهان قرار دارد و این فاصله بین ذخایر و تولید بسیار زیاد است.
وی ادامه داد: ما در شرکت ملی مس نه مشکل مالی داشتیم، نه مشکل تکنولوژیکی، نه مشکل نیروی انسانی و نه مشکل ذخایر؛ بلکه تفکر حاکم بر شرکت ملی مس ایران اجازه توسعه این صنعت را نداده است. مافیای صنعت مس در کشور اجازه نداده است قد صنعت مس مانند صنایع نفت و فولاد بلند شود. البته امروز اراده‌ای قوی برای پیشبرد صنعت مس آذربایجان وجود دارد و همه راه‌ها برای توسعه صنعت مس در کشور باز شده است.
مدیرعامل مس سونگون به هدفگذاری تولید یک میلیون تن مس کاتد تا پایان سال ۱۴۰۶ در کشور خبر داد و گفت: همه بازیگران صنعت مس باید برای توسعه این صنعت و صنایع پایین دستی صنعت مس توافق کنند تا حرکت به این سو آغاز شود.
عباس‌زاده افزود: بزرگترین محرک توسعه صنعت مس آذربایجان، ایجاد واحد کاتد است که این واحد با طراحی تولید ۴۰۰ هزار تن در سال تا پایان سال ۱۴۰۶ برنامه‌ریزی شده و فاز اول آن تا سه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: برای تحقق این امر باید تولید کنسانتره مس سونگون افزایش یابد و فاز‌های سوم و چهارم تغلیط مس سونگون با ظرفیت هر کدام ۲۱ میلیون تن به همین منظور توسعه می‌یابند. با پایان طرح‌های توسعه مس سونگون در سال‌های آینده برای ۴۰ هزار نفر اشتغال ایجاد خواهیم کرد. این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی اجرایی خواهند شد که ۱۰۸ میلیارد تومان آن در قالب ۳۸ پروژه به تصویب هیأت مدیره رسیده است.
عباس‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود از انتقال حساب‌های مالیاتی مس سونگون به استان خبر داد و گفت: عملکرد مالیاتی استان در سال گذشته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بود که با انتقال حساب‌های مالیاتی مس سونگون این رقم ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت و به تبع آن در سایر شاخص‌های اقتصادی استان هم تأثیرگذار خواهد بود.
وی در ادامه از سرمایه‌گذاری مس سونگون در پروژه‌های عمرانی استان در قالب انجام مسئولیت‌های اجتماعی خبر داد و گفت: بزرگراه ورزقان –نوردوز با سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومان، کمپ ورزشی ورزقان با سرمایه‌گذاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان و سایت اطفای حریق جنگل‌های ارسباران با سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیارد تومان از مهمترین اقدامات مس سونگون در این بخش هستند.
مدیرعامل مس سونگون همچنین از سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی استان هم خبر داد و افزود: وزارت نیرو ما را مکلف کرده است برای طرح‌های توسعه مس سونگون برای تولید ۴۰۰ مگاوات برق در استان برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنیم و مطالعات این کار آغاز شده است و نیروگاه‌های پاک در اولویت ما خواهند بود.
عباس‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود از لزوم استفاده از ظرفیت‌های همه شهرستان‌های استان برای توسعه صنعت مس و صنایع پایین دستی آن تأکید کرد و گفت: قرار نیست همه طرح‌های صنعت مس و صنایع پایین دستی مس در ورزقان متمرکز شوند، هر چند عمده سرمایه‌گذاری‌ها در ورزقان خواهند بود، اما از ظرفیت سایر شهرستان‌های استان هم استفاده خواهیم کرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار