رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی استان خبر داد:

پیش‌ بینی کاهش دما و بارش برف در آذربایجان‌شرقی

1401/10/14 - 11:39 - کد خبر: 84638
بارش برف، برف

نصر: رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس نقشه‌های هواشناسی از عصر امروز (چهارشنبه) با عبور امواج کم دامنه تراز میانی جو، بارش برف در مناطق سردسیر و ارتفاعات و کاهش محسوس دما این استان را دربر می‌گیرد.

به گزارش نصر، محمد امیدفر، روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه این سامانه به ویژه در نیمه جنوبی استان فعال خواهد بود، افزود: فعالیت این سامانه موجب ابرناکی، بارش باران و بروز پدیده مه در استان شده و از میزان آلایندگی هوا می کاهد.
وی اظهار داشت: در روزهای گذشته و تا بعد از ظهر امروز به علت سکون نسبی جو، میزان انباشت آلاینده های جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی استان به ویژه تبریز افزایش یافته و کیفیت هوا پایین آمده است.
امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته در اکثر شهرهای استان دمای زیر صفر درجه حاکم بود و سراب با دمای منفی ۱۵ درجه سردترین شهر بوده و کلیبر، هوراند و اهر به ترتیب با دمای هفت، پنج و یک درجه سانتی گراد بالای صفر شهرهای گرم استان بودند.
به گزارش ایرنا، آلودگی هوا برای نهمین روز در یک ماه گذشته، مدارس نواحی پنجگانه تبریز، خسروشاه، ایلخچی و شهر جدید سهند و مدارس شهری اسکو و دهستان باویل در آذربایجان شرقی را در مقطع پیش دبستان غیرحضوری کرد.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار