مدیرکل دفتر توانبخشی مراقبتی بهزیستی کشور؛

کمک هزینه معیشتی ۱۹۱ هزار معلول در کشور پرداخت شد

1398/09/12 - 16:26 - کد خبر: 8448
مصطفی سراج

نصر: مدیرکل دفتر توانبخشی مراقبتی بهزیستی کشور گفت: طی یک هفته گذشته کمک هزینه معیشت برای معلولان شدید، خیلی شدید و فاقد شغل به تعداد ۱۹۱ هزار نفر در سطح کشور پرداخت شد.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، مصطفی سراج امروز در همایش روز جهانی معلولان در زنجان با اشاره به اینکه امسال، سال ویژه در حوزه اقدامات و فعالیت های بهزیستی کشور به شمار می رود، افزود: بر این اساس، کمک هزینه معیشت پرداخت شده " سه ماهه  " بین ۳۶۰ هزار تا ۴۸۰ هزار تومان بوده و آمارهای استان زنجان نیز نشان می دهد که دو هزارو ۹۹۵ نفر مشمول این طرح قرار گرفتند که این پرداختها همچنان ادامه  دارد.

وی تصریح کرد: طبق قانون این کمک هزینه معیشت باید به حداقل حقوق که همه ساله افزایش پیدا می‌کند، ارتقا خواهد یافت.

سراج افزود: امسال به مناسبت روز جهانی معلولان بیش از ۲۶ هزار نفر از معلولان ضایع نخاعی در کشور که میانگین ۲۰۰ هزار تومان حق پرستاری دریافت می کنند، این رقم به اکنون به ۵۵۴ هزار  تومان افزایش یافته و مبالغ نیز به حساب گروه‌های هدف واریز شده است و تا پرداخت به همه مشمولان این روند ادامه خواهد یافت.

این مسؤول ادامه داد: مبلغ یاد شده با احتساب کمک هزینه معیشتی و مستمری برآورد حداقل نیازهای معلولان پوشش داده خواهد شد و در این میان سوال بوجود می آید که چرا در مرحله اول به معلولان شدید و خیلی شدید  تعلق نگرفته که دلیل آن است که سقف محدود بوده و بر این مبنا سه دهک اول درآمدی یک و دو و سه در نظر گرفته شده که طبق برنامه تا دهک هفت ادامه می یابد.

وی اظهار داشت: هم اکنون بسیاری از معلولان به دلیل شرایط خاص در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند و طی تیر امسال و در یک مرحله همه افراد پشت نوبتی مشمول پرداخت یارانه قرار گرفتند که کمکی موثری بود.

سراج افزود: مرحله دوم پشت نوبتی ها نیز پوشش داده خواهد شد و یارانه آبان با تعرفه جدید مصوبه هیات دولت برای معلولان مراکز شبانه روزی، ۹۲۰ هزار تومان، افراد فاقد سرپرست یک میلیون  و ۱۰۰ هزار تومان و برای افرادی که در منازل نگهداری می شوند، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: در زمینه ارتقای کارآیی معلولان نیز حق بیمه کارفرمایی ماده ۲۵ هم سازو کارهای مبتنی آن پیش بینی شده و مراکز استانی نیز باید تلاش کنند علاوه بر حمایت شغلی، در بخش های دولتی و غیر دولتی معضل دیرینه مزمن در این حوزه پوشش داده شود.

 مدیر کل دفتر توانبخشی مراقبتی بهزیستی کشور  ادامه داد: در ارتباط با حق سه درصد مجوز استخدامی معلولان نیز با کارهای انجام گرفته شرایطی بوجود آمده که دیگر حق گروه های هدف ضایع نخواهد شد و این در حالی است که در سال های گذشته به دلیل عدم همکاری ها، سهمیه بهزیستی نادیده گرفته می شد.

وی یادآوری کرد: هم اکنون با قانون جدید و رایزنی سازمان اداری و استخدامی کشور سهمیه سه درصدی برای بهزیستی کشور محفوظ بوده، به این معنی که هیچ دستگاهی از این سهمیه نمی تواند استفاده کند و برای افراد معلول انجام می گیرد که اقدامی مهم در راستای توانمندی آنان است.

سراج  با اشاره به برنامه های خانواده محور بهزیستی افزود: بهزیستی تلاش دارد پشتیبانی خانواده های معلول را به نحو احسن انجام دهد، تا کمترین  مشکلی به وجود آید.

سراج افزود: با کارهای انجام گرفته پرداختی  مراکز  تحت پوشش، الکترونیکی و بروز خواهد شد و از طرفی هم موانع موجود این بخش نیز  بر اساس  هزینه های واقعی انجام  می گیرد  که موفقیتی مهم برای سازمان محسوب می شود.

 

 هزینه های  خدمات توانبخشی الکترونیکی می شود  

مدیرکل دفتر توانبخشی مراقبتی بهزیستی کشور اظهارداشت: هزینه ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی در منزل طی روزهای آینده به صورت  الکترونیکی پرداخت خواهد شد که کمک موثری خواهد بود تا مراکز غیردولتی  ارتقای کیفتی  خدمات را مد نظر قرار دهند.

وی ادامه داد: اولین بار  هزینه های درمان برای افراد فاقد سرپرست  مراکز شبانه روزی نیز انجام گرفته و مجموع این فعالیت ها بیانگر ان است که سمت و سوی سازمان بهزیستی، پشتیبانی از خانواده ها و ارائه خدمات به گروه های هدف است.

سراج با اشاره به وضعیت مناسب سازی در کشور نیز گفت: همکاری های بین بخشی می تواند نتایج بهتری را در زمینه مناسب سازی رقم  بزند.

وی افزود: امسال در حوزه مسکن معلولان کارهای خوبی انجام گرفته و مشارکت سازمان های متولی امر  می تواند در این بخش مشکلات و معضلات را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: توسعه مراکز شبانه روزی اجتناب ناپذیر بوده  و دراین میان معلولان و سالمندانی هستند که شرایط نگهداری در منزل را نداشته و بر این مبنا این اقدامات برای ارائه خدمات مطلوب به آنان  انجام  می گیرد و طی سه سال گذشته تلاش شده از مراکز تجمعی پرهیز و الگوی فیزیکی مراکز کوچکتر شود. 

این مسؤول ادامه داد: طی سال جاری برای اولین بار بحث اجرایی شدن قانون حمایت از معلولان و بسترهای آن،  بیش از گذشته فراهم شد.

وی اضافه کرد: بر این مبنا  آئین نامه اجرایی مواد دو، سه، ۱۲، ۱۳ و ۲۵  بحث های مختلفی از جمله معافیت های مالیاتی، اشتغال، تحصیل رایگان، و مناسب سازی  ابلاغ و از سوی هیات دولت به تصویب رسید و امیدواریم این مهم در جامعه شکل عملیاتی به خود بگیرد.

سراج افزود: خوشبخانه با  تصویب قانون حمایت  از حقوق معلولان که مکمل قانون جامع حمایت از معلولان بود، تلاش شده  بسیاری از نواقص و اشکالات در سال های قبل برطرف شود.

شعار امسال روز جهانی معلولان، ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیبای به یک توسعه فراگیر، پایدار و توسعه همه جانبه است.

انتهای پیام/

پژوهشیار