از عرش به فرش آقای نابغه

1401/10/11 - 09:45 - کد خبر: 84427
رونالدو

نصر: «آغاز یک پایان»، بهترین توصیفی است که می‌توان از تصمیم عجیب کریس رونالدو در روز پایانی سال 2022 عنوان کرد.

به گزارش نصر، کریس رونالدو که تا کمتر از دوماه پیش در لیگ برتر انگلیس برای منچستر یونایتد توپ می‌زد و در تلاش بود تا بتواند در لیگ قهرمانان اروپا توپ بزند، پذیرفت که دیگر تیم بزرگی خواهان او نیست. رونالدو اما برخلاف تصور همگان، نه‌تنها حضور در لیگ قهرمانان را از دست داد، بلکه دیگر حتی در قاره اروپا هم حضور ندارد و بعد از 20 سال حضور مستمر در قاره سبز، دنبال تجربه‌ای جدید این‌بار در آسیا و کشور عربستان است.

«پول» بازیگر اصلی این انتقال بزرگ
کریس رونالدو در سال 2015 در گفت‌وگویی تلویزیونی که با «جاناتان راوس» داشت عنوان کرد، از حضورش در رئال مادرید راضی است اما تصور نمی‌کند در سال‌های پایانی فوتبالش به لیگ کشورهایی چون آمریکا، امارات یا قطر برود و تمایل دارد در یک تیم باکیفیت اروپایی، از دنیای فوتبال خداحافظی کند. رونالدو اما قطعا تصور نمی‌کرد دنیا طوری بچرخد که او در سالی که توانسته رکورد علی دایی را به‌عنوان آقای گل جهان بشکند، به یکباره در منچستر یونایتد و تیم‌ملی پرتغال نیمکت‌نشین شود تا درنهایت فوتبال عربستان و النصر، تنها انتخاب بهترین گلزن دنیا باشد.
رونالدو اما شاید کمتر از 10دقیقه برای این انتقال بزرگ فکر کرده باشد؛ چراکه پیشنهاد النصری‌ها چنان وسوسه انگیز بود که شاید کمترکسی در دنیا، زیر پای قرارداد را امضا نکند؛ حتی اگر آن شخص رونالدو باشد. النصری‌ها با یک پیشنهاد دوسال‌ونیم به‌ارزش سالانه 200میلیون یورو، کریس را مجاب کردند تا به قاره آسیا و تیم‌شان بیاید. رونالدو در منچستر یونایتد سالانه 25میلیون یورو درآمد داشت که حالا تقریبا یک‌صفر جلوی قرارداد او اضافه شده است. کاپیتان تیم‌ملی پرتغال ماهانه 5/16میلیون یورو، هفته‌ای سه‌میلیون و 880هزار یورو و روزانه 555هزار یورو درآمد خواهد داشت که او را با اختلاف تبدیل به گران‌ترین بازیکن تاریخ‌فوتبال کرده است. همچنین النصری‌ها تضمین کردند، در طول این قرارداد دوسال‌و‌نیم، پنج ماشین اختصاصی، یک سوپرمارکت، یک شهربازی و سه‌رستوران در کنار محوطه بولینگ و زمین بسکتبال در محوطه شهرک رونالدو، در شهرک ریاض درنظر بگیرند که او مشکلی از بابت یک زندگی لوکس در این کشور نداشته باشد. همچنین یک‌ تیم امنیتی شناخته‌شده نیز از خانواده او در طول این‌مدت محافظت خواهند کرد.

عربستان و اهدافی فراتر از فوتبال
بیانیه باشگاه النصر، نوید اتفاقات بزرگ ورزشی در کشور عربستان را می‌دهد: «این بیش از تاریخ‌سازی است. این قراردادی است که نه‌تنها الهام‌بخش باشگاه ما برای دستیابی به موفقیت‌های بزرگ‌تر است، بلکه الهام‌بخش لیگ ما، ملت ما، نسل‌‌های آینده‌ما و پسران و دخترانی است که بتوانند بهترین خود باشند. رونالدو به خانه جدید خود خوش آمدید!»
«سیمون چادویک»، استاد ورزش و اقتصاد ژئوپلتیک در دانشگاه تجارت پاریس در مصاحبه‌ای اعلام کرد، عربستان در نظر دارد از رونالدو و مسی به‌عنوان حامیان میزبانی این کشور در جام‌جهانی 2030 استفاده کند. درحقیقت جام‌جهانی 2030، صدمین سالگرد اولین جام‌جهانی تاریخ است و میزبان مسابقات در سال 2024 مشخص خواهد شد. سیمون چادویک دراین‌باره بیان کرد:« فقط دو چیز می‌تواند رونالدو و مسی را متحد کند؛ یکی لویی ویتون (اشاره به تبلیغ معروف با میز شطرنج) و دیگری عربستان.» حالا هواداران باشگاه الهلال نیز کمپینی را راه‌اندازی کردند تا سران این باشگاه متمول، لئو مسی را به این تیم بیاورند. همچنین برنامه کوتاه‌مدت وزیر ورزش کشور عربستان نیز آوردن «سرخیو راموس» و «لوکا مودریچ» به فوتبال این کشور است. حضور ستارگان مطرح‌دنیا که سابقه درخشانی در فوتبال اروپا دارند، نشان‌دهنده تغییر رویکرد کشور عربستان نسبت به مسائل مختلف ازجمله بهبود روابط سیاسی با سایر کشورهای دنیاست.
گفتنی است، رونالدو پس از پیوستن به النصر در گفت‌وگو با سایت رسمی این باشگاه از چنین انتقالی به‌نیکی یاد کرد و گفت: «من از اینکه قرار است حضور در لیگ فوتبالی جدید در کشوری متفاوت را تجربه کنم، بسیار هیجان‌زده هستم. دیدگاه النصر همچنین پیشرفت این تیم، در فوتبال مردان و زنان عربستان سعودی بسیار الهام‌بخش است.» این مهاجم سابق رئال مادرید با اشاره به پیروزی عربستان برابر آرژانتین در جام‌جهانی 2022 قطر گفت: «همه عملکرد تیم‌ملی عربستان در جام‌جهانی اخیر را دیدند. از همان نمایش مشخص بود که این کشور بلندپروازی فوتبالی بسیاری دارد و از پتانسیل بالایی هم در بین بازیکنانش برخوردار است.» رونالدو درباره تصمیماتش برای پیوستن به النصر اضافه کرد: «من خوش‌شانس بودم که به تمام افتخارات ممکن در فوتبال اروپا رسیدم و احساس کردم، این لحظه مناسبی است که تجربیاتم را با آسیا به اشتراک بگذارم. بی‌صبرانه منتظر پیوستن به هم‌تیمی‌‎های جدیدم هستم و در کنار آنها به موفقیت این باشگاه کمک خواهم کرد.»

شگفتی کارشناسان فوتبال انگلیس
30نوامبر، رسانه‌های مطرح دنیا از عقد قرارداد کریس رونالدو با باشگاه النصر پرده‌برداری کردند اما هربار، کریس و خانواده او چنین انتقالی را غیرممکن دانستند. رونالدو بارها در ایام جام‌جهانی گفت، تمایل ندارم در مورد نقل‌و‌انتقالات صحبت کنم. خواهر رونالدو نیز در استوری‌های اینستاگرام خودش به‌کنایه گفت، چنین خبری و حضور رونالدو در عربستان شبیه جوک پایان سال‌میلادی است. واکنش کارشناسان فوتبال دنیا اما به این انتقال مثبت نبود و درواقع بسیاری از یاران سابق کریس از تصمیم او ناامید شدند.
گری نویل در گفت‌وگو با اسکای اسپورت درباره این اتفاق اظهار داشت:«من این احساس را داشتم که او دوست داشت همچنان در اروپا بماند، اما پیشنهادها خوب نبود و باشگاهی حاضر نشد برای جذب او به‌صورت جدی اقدام کند. این باعث ناراحتی من است که کار رونالدو در سطح اول فوتبال تمام شد. او باید در اولدترافورد از فوتبال خداحافظی می‌کرد. به‌نظر می‌رسد، فوتبال رونالدو در عربستان به پایان خواهد رسید.»
کاراگر هم نظرات نویل را تایید و اضافه کرد: «این پایانی غم‌انگیز برای او است. رونالدو دوران فوتبالش را صرفا به‌خاطر یک مصاحبه با پیرس مورگان به‌پایان رساند و چندروز بعد لیونل‌مسی قهرمان جام‌جهانی شد.» پیش از این نیز بسیاری از هم‌تیمی‌ها و هم‎‌بازی‌های‌سابق این بازیکن از مصاحبه او با مورگان ابراز ناراحتی کرده و مدعی شده بودند، لزومی نداشت بسیاری از صحبت‌ها در این گفت‌وگوی جنجالی مطرح شود.
حالا عربستانی‌ها با یک‌تیر، دونشان زدند؛ همزمان عقد قرارداد با کریس رونالدو باعث شد تا یکی از بازیکنان مطرح‌دنیا را به کشور عربستان بکشانند و در کنارش شانس گرفتن میزبانی‌مشترک جام‌جهانی 2030 با مصر و یونان نیز افزایش پیدا کرده؛ چراکه قطعا رونالدو درراستای اهداف ورزشی این کشور طی سه‌سال آینده قدم برمی‌دارد. حالا عربستانی‌ها می‌توانند مدعی این موضوع باشند که دیدگاهی فراتر از فوتبال آسیا دارند و در روزهایی که یورگن لوکادیای هلندی با فسخ قرارداد یکطرفه از پرسپولیس و فوتبال ایران می‌رود، آنها می‌توانند یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ‌فوتبال را به کشورشان بیاورند؛ بدون جنجال و حرف‌اضافی.

منبع: روزنامه هم میهن- سپهر خرمی
انتهای پیام/

پژوهشیار